هژیر اسعدی نویسنده و کارگردان انیمیشن کوتاه «خولانهوه» محصول انجمن سینمای جوانان کردستان که اولین نمایش آن در جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال ۱۳۹۹ و جزو پنج نامزد نهایی این چشنواره بوده است، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره ایده اولیه شکلگیری این انیمیشن گفت: یکی از دوستانم روزی داستانی برایم تعریف کرد درباره کولبری در کردستان که میخواهد لاستیکی را به بالای کوه ببرد و این لاستیک مدام به پایین میافتد و کولبر مدام این کار را تکرار میکند؛ درست شبیه وضعیت سیزیف که از اساطیر یونان است، او هر بار تخته سنگی را از کوه بالا میبرد و دوباره آن را به پایین میاندازد تا دوباره سنگ را به بالای کوه حمل کند، در حقیقت موجودیت سیزیف وابسته به این کار است و او از طرف خدایان محکوم به تکرار این سیر باطل است. در انیمیشن من در نهایت از این ایده اولیه تنها عنصر کوه باقی ماند و بقیه اِلِمانها به مرور تغییر کرد و فیلمنامه نهایی که بسیار متفاوت از ایده اولیه بود، شکل گرفت.
او با بیان اینکه «خولانهوه» کلمهای کردی به معنای چرخش است، درباره داستان این انیمیشن عنوان کرد: دو قبیله بدوی در دو طرف کوهی زندگی میکنند و با چرخش حلقهای که اطراف کوه را احاطه کرده و دارای یک خورشید و دو ماه است، روز و شب دو طرف کوه را تعیین میکنند تا اینکه روزی فردی از قبیله سمت راست کوه میخواهد که خورشید را یک روز بیشتر در آن طرف کوه نگه دارد و این شروع درگیری بین دو قبیله است که در نهایت موجب از بین رفتن خورشید میشود. در پی این اتفاق آتشفشان از نوک کوه سرازیر میشود و دو قبیله را از بین میبرد و همزمان با به وجود آمدن خورشید جدید و با چرخش زمین داستان وارد دنیای مدرن میشود اما باز در پی اتفاقاتی این درگیری بر سر تصاحب خورشید دوباره به نوعی دیگر تکرار میشود. در حقیقت این انیمیشن در یک سیکلِ تکرار خشونت مداوم از ابتدا تا انتها در حال چرخش است.
این فیلمساز افزود: در انیمیشن «خولانهوه» کاراکترها به شکل مومیایی طراحی شدهاند و جنسیتشان مشخص نیست و تنها انسان بودنشان ملاک است زیرا به زعم من مساله تصاحب و در اختیار گرفتن منابع چیزی ازلی ابدیست و این شخصیتها در طول زمان خلق و خویشان تغییری نمیکند. به بیانی دیگر چیزی که به شخصه به آن باور دارم و سعی کردم که در این انیمیشن نشان دهم این است که بشر از دوران بدویت تاکنون در یک سیکل باطل تکرارشونده از خشونت گرفتار شده است.
به گفته وی، «خولانه وه» انیمیشنی ۷ دقیقهای است که با تکنیک دو بعدی (دیجیتال پینت) کار شده است.
اسعدی با بیان اینکه «خولانهوه» تاکنون موفق به کسب عنوان بهترین انیمیشن در جشنواره فیلم کوتاه نهال و بهترین انیمیشن در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه و عکس دانشجویان امید شده است، درباره موفقیتهای بینالمللی این انیمیشن بیان کرد: «خولانهوه» تاکنون در جشنواره سینه انیما پرتغال و جشنواره بنگلور هند که هر دو جزو جشنوارههای اسکارکوالیفای هستند، حضور داشته و همچنین موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن در جشنواره آرپا امریکا و بهترین انیمیشن از نگاه تماشاگران در جشنواره جهانی فیلم فروزن ریور شده است.
این نویسنده و کارگردان افزود: «خولانهوه» در حال حاضر در ۶۶ جشنواره انتخاب و نزدیک به ۲۰ جایزه کسب کرده است.
کارگردان انیمیشن «در باد میوزد» در بخش دیگری از صحبتهایش درباره جدیدترین فعالیتهای خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشغول آخرین بازنویسیهای فیلمنامهای به نام «چاوک» به معنی چشمه هستم.
این فیلمساز درباره داستان انیمیشن «چاوک» گفت: این انیمیشن درباره دنیاییست که آدمهای آن بر اثر گریه کردن ذوب میشوند، در نتیجه آنها در مواجهه با موقعیتهای احساسی برای اینکه جلوی گریه و ذوب شدن خود را بگیرند شروع به خندههای هیستریک میکنند اما در این میان آدمهایی هستند که میتوانند گریه کنند اما ذوب نشوند.
اسعدی در پایان تصریح کرد: انیمیشن «چاوک» حدودا ۱۰ تا ۱۲ دقیقه و تکنیک آن به شکل تلفیق انیمیشن دو بعدی با فیلم زنده است.
دنا خواجزاده
انتهای پیام/