مفاهیم معاصر را با ویژگی‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای روایت می‌کنم/ شلوغ چون دور و اطرافمان! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۶

مفاهیم معاصر را با ویژگی‌های نقاشی قهوه‌خانه‌ای روایت می‌کنم/ شلوغ چون دور و اطرافمان!

نجوا عرفانی درباره تاثیر نقاشی قهوه‌خانه‌ای بر آثار خود و مفاهیم و موضوعاتی که در تابلوی نقاشی روایت می‌کند، توضیح داد.

نجوا عرفانی هنرمند نقاشی که نمایشگاه آثار او به نام «سینما فری» این روزها در گالری هما برپا است در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباه این مجموعه توضیح داد: مجموعه «سینما فری» در ادامه مجموعه قبلی من کار شده که الهام گرفته از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای است اما تفاوتی که با مجموعه قبلی دارد این است که در انتخاب موضوع نقاشی سعی کردم موضوعات به‌روزتر و معاصرتری را ارایه کنم و همچنین در انتخاب رنگ و رنگ‌گذاری اثر نوعی تفاوت به چشم می‌خورد.

او ادامه داد: در مجموعه «سینما فری» به موضوعاتی مانند مهمانی، شهربازی، فوتبال زنان، شطرنج و… پرداخته‌ام اما علاوه بر این‌ها به طور کلی آثار من پر از روایت است و در یک تابلوی نقاشی چندین روایت به‌طور همزمان با هم درحال نمایش است.

این هنرمند با اشاره به شلوغی و تعدد داستان‌های آثار عنوان کرد: ما آدم‌هایی که در این دوره زمانی زندگی می‌کنیم همواره در معرض هجوم اتفاقات و خبرهای مختلف قرار داریم و از طریق تلوزیون، اینترنت و محیط اطرافمان خبرهای زیادی دریافت می‌کنیم و معمولا زندگی شلوغی داریم، من هم این شلوغی زندگی معاصر را به نوعی در آثار خود بازنمایی کردم.

وی اضافه کرد: درواقع این آثار آیینه‌ای‌ست که مقابل چشم‌ مخاطب قرار دارد و من هم دوست دارم که مخاطبان وقتی مقابل تابلوی نقاشی من قرار می‌گیرند خیال‌پردازی کنند و با استفاده از تخیل داستان‌های خود را بسازند و از هرگوشه اثر چیزی منحصربفرد دریافت کنند، نه صرفا مفهومی که در ذهن من به عنوان خالق اثر وجود داشته است.

او درباره موجودات اسطوره‌ای و انسان-حیوان‌ها در آثار خود تشریح کرد: از سال‌ها پیش روی موجودات اسطوره‌ای کار می‌کنم و افسانه های کهن ایرانی همیشه برای من جذابیت داشته‌اند. این موجودات دایما درحال دگردیسی هستند و به عنوان انسان-حیوان در کارهای من ادامه دارند و به نوعی گویا ذات درونی حیوان را به طور نمادین در آثار می‌آورم و با انسان ترکیب می‌کنم و این نوعی مسخ شدگی است که در این موجودات وجود دارد.

این نقاش درباره فیگور زنانه در آثار هنری خود اظهار کرد: همچنین سال‌هاست که مسایل زنان برای من اهمیت دارد و سعی دارم به نوعی بیشتر از فیگورهای زنانه در نقاشی‌های خود استفاده کنم.

عرفانی درباره استفاده از ویژگی‌های نقاشی قهوه‌خانه و ارایه مفاهیم معاصر به کمک آن‌ها خاطرنشان کرد: سعی کردم ذات درونی نقاشی قهوه‌خانه‌ای را در آثار خود نمایان کنم زیرا این در نقاشی یک سنت است که در حال فراموشی است اما موارد و ویژگی‌هایی در آن وجود دارد که من آن‌ها را از نقاشی قهوه‌خانه‌ای بیرون کشیدم و در آثارم آوردم به طور مثال در نقاشی قهوه‌خانه‌ای یا خیالی‌سازی پرسپکتیو براساس اهمیت شخصیت‌ها رعایت می‌شود و باید گفت که مقامی است یا اینکه مثلا در یک‌ تابلوی نقاشی چند اتفاق در زمان واحد روایت شده است. من هم سعی دارم این ویژگی‌ها را با مفاهیم‌ معاصر مطرح کنم و به نظرم همچنان جا دارد که روی این سبک کار شود و موضوعات و مسایل روز را با این نوع هنری بیان کنیم.

این هنرمند در پایان بیان کرد: من مدام در حال نقاشی هستم و هیچ‌وقت بیکار نمی‌نشینم، مطمئنا بعد از تمام شدن نمایشگاه «سینما فری» مجموعه جدید خود را آغاز خواهم کرد.

نمایشگاه «سینما فری» با ارایه آثار نجوا عرفانی تا ۶ مهر ماه در گالری هما ادامه دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است