تاکید بر لزوم توجه به «سینماشعر» در شورای سیاستگذاری «سلفی۲۰» | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۵

تاکید بر لزوم توجه به «سینماشعر» در شورای سیاستگذاری «سلفی۲۰»

در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی20»، با اشاره به پشتوانه‌های فرهنگی ایران در دو حوزه سینما و ادبیات، بر لزوم توجه به سینمای شاعرانه و ارتباط شعر و سینما تاکید شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه «سلفی۲۰»، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری این رویداد با حضور حبیب ایل بیگی، روح‌الله حسینی، لاله اسکندری، محمدجواد حق‌شناس، مهرداد خوشبخت، کامران رسول‌زاده و مریم دوستی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در این نشست، دبیر جشنواره درباره عملکرد دوره قبل این رویداد و اهداف این دوره از جشنواره سخن گفت و اعضای جلسه ضمن بیان مزایا، مشکلات و موانع برگزاری، پیشنهادهایی برای گسترش و پررنگ شدن بحث «سینماشعر» مطرح کردند. همچنین اعضای شورا بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبیین ارتباط سینما و شعر و سینمای شاعرانه و توجه بیشتر به مباحث آموزشی در این باره تاکید کردند.

همچنین ارایه راهکارهایی برای ایجاد فضای گفتگو و امکان برگزاری پنل‌های اموزشی و منتقدانه آنلاین از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد.

مریم دوستی دبیر و موسس این رویداد با اشاره به اهداف این جشنواره در زمینه فرهنگسازی گفت: ما در کشوری غنی از فرهنگ و ادبیات و شعر زندگی می‌کنیم. شعر زبان محبت است و تجلی آن در سینما ‌می‌تواند فضای جامعه را در شرایط پیامدهای کرونا، تلطیف کند. دو حوزه سینما و شعر می‌توانند در کنار هم انتقال مفاهیم انسانی را گسترش داده و دریچه‌ای تازه از جهان هنر را بگشایند.

حبیب ایل‌بیگی نیز با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سینماشعر بیان کرد: در حوزه شعر و ادبیات، بحث مهر و محبت و دوست داشتن کمتر در مراکز آموزشی، آموزش داده می‌شود. دوست داشتن همدیگر و محبت کردن چیزی است که  همه دنیا بسیار به آن نیاز دارد. سینمای ایران را از ابتدا سینمایی شاعرانه می‌دانند و تبلور پیوند سینما و شعر در فیلم‌ها اتفاق خوبی است.

در ادامه دکتر روح‌الله حسینی با اشاره به پرداختن به موضوع زندگی با کرونا و پساکرونا در جشنواره گفت: تاثیرات کرونا ممکن است دهه‌ها ادامه داشته باشد و از ابعاد مختلف جامعه شناختی، مردم شناختی، اقتصادی، سیاسی و… وارد دنیای جدیدی شده ایم. سینمای ما را در جهان با وجه شاعرانگی‌اش می‌شناسند که با سینمای اجتماعی تفاوت‌هایی دارد. سینمای اجتماعی نیز وقتی وجهی شاعرانه پیدا می‌کند، برای ما جذاب می‌شود.

همچنین کامران رسول زاده ضمن اشاره به شرقی بودن سینمای شاعرانه، عنوان کرد: خیال‌انگیزی در شعر رکن اصلی است و تمام صنایع ادبی در شعر بر اساس خیال‌انگیزی شکل می گیرد. ما در برشی از تاریخ زندگی میکنیم که شعر به تمام هنرها سرایت کرده و جای چنین موضوعی در میان رویدادهای سینمایی و فرهنگی خالی است.

در ادامه این نشست مهرداد خوشبخت بیان کرد: ادبیات و سینما هر دو موضوعاتی مهم در فرهنگ هستند و ترکیبشان در بخش «سینماشعر» نو و جدی است. تیتر «سینما شعر» با «سینمای شاعرانه» فرق می کند و می‌تواند دربرگیرنده سینمای شاعرانه باشد. باید سینمای شاعرانه را بیشتر و بهتر تعریف کرد و شناساند.

همچنین لاله اسکندری گفت: سینما و ادبیات جزوی از لاینفک هم بودند و به هم وصل هستند. باید دید ما در کشورمان با این عقبه در ادبیات و شعر، چقدر از این بضاعت استفاده کرده‌ایم. این جشنواره به همه شهروندان این امکان را می دهد که بدانند می‌توانند بدون داشتن ابزار خاص، محتوایی تولید کرده و در جایی نمایش دهند. این مسئله که همگان می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و کارشان دیده شود، به خودی خود اتفاق خوبی است.

در ادامه دکتر محمدجواد حق شناس بیان کرد: کرونا دیگر همراه ما است و ما باید با آن زندگی کنیم اما موضوع «سینماشعر» فرصت خیلی خوبی برای سینمای ایران است. سینما و شعر، وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند پیام‌ها و ایده‌های بسیاری را منتقل کنند. در جهان در حوزه شعر برای ما مزیت جدی قائل اند و پیوند استعدادهای جامعه در حوزه سینما و در حوزه شعر می‌تواند موقعیت خوبی را در این دوره از جشنواره رقم بزند.

در پایان این جلسه احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره، توسط مریم دوستی، دبیر و موسس این رویداد، به آنان اهدا شد.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰