اسطوره‌ها را به دل طبیعت آوردم/ نظاره‌گری در موقعیت نقاشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰
محمدجعفر پاکروان با صبا مطرح کرد:

اسطوره‌ها را به دل طبیعت آوردم/ نظاره‌گری در موقعیت نقاشی

محمدجعفر پاکروان درباره آثار نمایشگاه «مجنون در جا غرق» و تاثیر طبیعت بر آثار خود گفت.

محمدجعفر پاکروان هنرمندی که نمایشکاه آثار نقاشی‌ او به نام «مجنون در جا غرق» که این روزها در گالری ثالث برپا است در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا گفت: جمع‌آوری این مجموعه از یک سال پیش آغاز شد. با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا سراغ نقاشی از طبیعت و منظره رفتم و به تبع آن نقاشی از طبیعت اطراف کارگاه خود را آغاز کردم. ایده اولیه آثار این نمایشگاه هم از همان‌جا شکل گرفت.

او درباره روایتی متفاوت از اسطوره‌ها و داستان‌های قدیمی در دل طبیعت، توضیح داد: پیش‌تر هم اسطوره‌ها، داستان‌های شاهنامه و داستان‌های کهن ایرانی را در فضاهای متفاوت روایت می‌کردم اما این‌بار زمینه‌ای ایجاد شد که در این داستان‌ها و اسطوره‌ها را به طبیعت بیاورم به این صورت که لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و رستم در طبیعت به تصویر کشیده شده‌اند.

این هنرمند درباره تاثیر طبیعت اطراف بر آثار خود تشریح کرد: این نگاه متفاوت به طبیعت که در آثارم وجود دارد درواقع از تجربه زیسته من سرچشمه می‌گیرد، زیرا این یک سال اخیر را در طبیعت گذراندم و یک روز در هفته از صبح تا بعدازظهر در فضاهای باز نقاشی می‌کردم و ناخودآگاه فرم‌ها، درخت‌ها و فضای اطراف روی ذهن و آثارم تاثیر می‌گذاشت.

حیوانات در این نقاشی‌ها حالتی افسانه‌ای و اسطوره‌ای دارند!

این نقاش با بیان اینکه حیوانات نقاشی‌ها حیواناتی نیستند که در دنیای واقعی وجود داشته باشند، خاطرنشان کرد: این حیوانات از فیلتر ذهنی من عبور کرده و بیشتر به اسطوره‌ها نزدیک شده‌اند. شاید بتوانم بگویم جرقه این کار از تصاویر چاپ سنگی در ذهنم ایجاد شد و ذهن مرا به خود مشغول کرد. به علاوه حیواناتی که از نزدیک در طبیعت می‌دیدم یا حیواناتی که حاضر نبودند و با توجه به ذهن و تخیل خود آن‌ها را وارد کار می‌کردم، اصطلاحا آن‌ها را دفرمه و مال خود می‌کردم زیرا دوست نداشتم حیوانات واقعی را به تصویر بکشم.

انسان حاضر در نقاشی‌ها، من هستم

پاکروان درباره انسانی که در تمام آثار نظاره‌گر صحنه است، توضیح داد: یک انسان کوچک در تمام آثار نظاره‌گر اتفاق و موقعیتی‌ است که در تابلو در حال رخ دادن است و غالبا هم در گوشه تصویر قرار دارد، آن انسان خود من، یعنی نقاش است که به تماشای فضای نقاشی ایستاده است.

او در پایان عنوان کرد: هنگام خلق آثار مفاهیم انتقادی نسبت به تخریب محیط زیست در ذهنم وجود نداشت که بخواهم در مورد آن‌ها صحبت کنم بلکه قصد داشتم یک موقعیت و اتمسفر را به تصویر بکشم که کاملا براساس تخیل و تصاویر انتزاعی به وجود آمده است.

نمایشگاه انفرادی «مجنون در جا غرق» تا ۲۰ مهر ماه در گالری ثالث واقع در تهران، خیابان کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١۴٨ برپا است.

 

 

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۰۶/۷۴۳/۵۸۳/۵۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۱/۲۱۰/۳۴۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۴/۰۰۹/۴۶۰/۰۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۵۲۲/۲۱۵/۰۰۰
  • استاد
    ۶۰۲/۸۶۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۲۹/۳۶۷/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۲۰۱/۰۰۷/۵۰۰
  • شبگرد
    ۴/۹۰۰/۰۰۰