جوایز پنجمین المپیاد فیلمسازی جوانان ایران اهدا شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۷

جوایز پنجمین المپیاد فیلمسازی جوانان ایران اهدا شد

صبح امروز 21 مهرماه اختتامیه پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران برگزار و جوایز آن اهدا شد.

به گزارش صبا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان، صبح امروز ۲۱ مهرماه اختتامیه پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، در ساختمان سوم بنیاد سینمایی فارابی (موسسه رسانه‌های تصویری) با حضور علیرضا تابش دبیر جشنواره، حبیب‌ ایل‌بیگی مدیر المپیاد فیلمسازی، داوران، منتورها و مربیان برگزار شد.

در ابتدای مراسم آیاتی از قرآن تلاوت شد و بعد از آن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و کلیپی از جشنواره سی‌ و چهارم فیلم‌های کودکان و نوجوانان پخش شد. سپس مراسم به‌طور رسمی با اجرای نواب محمودی که یکی از مربیان این دوره هم بود، آغاز شد.

بعد از سخنان آغازین محمودی، ویدیویی از مجموع آنچه در این چهار روز و در کلاس‌های المپیاد پنجم گذشت و همچنین ایده‌هایی که گروه‌ها به داوران ارایه دادند، پخش شد. در ادامه ویدیوهایی از گروه‌های هشت‌گانه المپیاد پنجم پخش شد که در این ویدیوها، ایده منتخب گروه در سه دقیقه ارایه می‌شد و ایده همه گروه‌ها نیز به نوبت پخش شد.

همچنین پس از پخش یک تیزر از المپیاد، حبیب ایل‌بیگی مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، روی صحنه آمد و در ابتدای سخنانش گفت: از تمام متولیان این المپیاد، منتورها، مربیان و همه کسانی که خالصانه در این راه فعالیت کردند و انرژی، توان و محبت خود را نثار این امر آموزشی کردند، تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان امروز کار خود را با مراسم اختتامیه پایان می‌دهد تا کار برای نوجوانان حاضر در المپیاد تازه آغاز شود و با قوت از طریق آموزه‌هایشان از این المپیاد مسیر سینماگر شدن یا رفتن به سمت رویاهایشان را پی بگیرند. و این یک واقعیت است که باید به صورت تخصصی به سینمای کودک و نوجوان توجه کرد. من برای همه نوجوانان آرزوی موفقیت دارم.

مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران همچنین تصریج کرد: شاید سال‌های بعد ما نباشیم؛ امیدواریم این المپیاد را مدیران بعدی ادامه دهند. از همکارانم کمال تشکر را دارم و امیدوارم این المپیاد به یادگار بماند و سال بعد هم نوجوانان دیگر در المپیاد شرکت کنند. در این رویداد، کسب جایزه مهم نیست بلکه مسیر بسیار اهمیت دارد.

سپس ویدیویی از مربیان کانون پرورش‌ فکری کودکان و نوجوانان شهرهای تهران، اصفهان و میبد یزد که در ادوار المپیاد فیلمسازی نوجوانان از نظر آماری حضور موفقی داشتند، پخش شد.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران بیان کرد: یکی از اهداف ما در کانون، پرورش استعدادها است. ما همواره کارگاه‌های پخش فیلم، ایده‌پردازی و فیلمسازی داشتیم و بچه‌ها از آن استفاده می‌کردند. خیلی از فیلمسازان مطرح کارشان را از کانون شروع کردند.

مربی کانون شهر میبد نیز گفت: در دومین المپیاد، من اعضا را جمع کردم و دو عضو از ما در آن سال موفق شدند که در المپیاد حضور داشته باشند. همچنین سال بعد، عارفه جعفری در سومین دوره توانست جایزه کسب کند. ما در سال چهارم و پنجم هم شرکت کننده داشتیم و امیدوارم که حضور ما ادامه‌دار باشد.

در ادامه مراسم اختتامیه پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدای سخنان خود بیان کرد: به پایان رسید این دفتر، حکایت همچنان باقی‌ست… برای المپیادی‌ها، تازه داستان شروع شده است. سینمای ایران به خون تازه‌ای نیاز دارد که شما المپیادی‌ها و نوجوانان امیدهایی هستید که با نشانه گرفتن خلاقیت، ایده‌های جدید را ارایه می‌دهید.

او ادامه داد: ما در المپیاد، بهترین مربیان را در اختیار نوجوانان گذاشتیم و بهترین سرمایه‌های فرهنگی ایران را متواضعانه در خدمت نوجوانان قرار دادیم. ایران با سینما و ادبیات و هنرمندان شاخصی که دارد، به‌لحاظ فرهنگ و هنر کشوری شاخص است و امیدواریم ایده‌های شما مسیرهای تازه‌ای را برای سینمای ایران بگشاید.

دبیر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: تنوع اقلیمی کشور ایران، گنجینه و سرمایه‌هایی چون حافظ و سعدی به نوجوانان جرات جسور بودن می‌دهد. از والدین نوجوانان نیز بسیار ممنون هستم که بستر را برای پیشرفت فرزندانشان فراهم می‌آورند؛ همچنین از استادان سینمای ایران که بهترین لحظه‌ها را برای شما خلق کردند، تشکر می‌کنم.

او افزود: باز هم از وزارت آموزش و پرورش خواهش می‌کنم که این المپیاد را جزو المپیادهای رسمی کشوری ثبت کند.

در بخش بعدی مراسم ایلیا رمضانی و متین احمدی دو نوجوانی که از سه دوره قبل در المپیاد حضور داشتند و امسال به دلیل شرایط سنی دوره آخرشان بود، در تماسی تصویری با تابش صحبت کردند. در ابتدای تماس، تابش خطاب به این دو نوجوان گفت: در این مرحله از سن که بالغ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوید از المپیاد فیلمسازی خداحافظی کرده و به جهان جدی‌تر سینما سلام می‌کنید. جشنواره‌های سینمایی منتظر تماشای آثار شما هستند.

احمدی درباره این المپیاد عنوان کرد: از فضایی که المپیاد برای ما فراهم کرد ممنون هستیم چراکه المپیاد باعث شد که من مسیرم را در زندگی پیدا کنم و در حوزه انیمیشن ادامه تحصیل دهم.

ایلیا رمضانی نیز بیان کرد: حضورم در پنج دوره المپیاد فیلمسازی باعث افتخار است. این المپیاد برای من سکوی پرش بود و باعث شد راهم را پیدا کنم.

در بخش بعدی مراسم نوجوانان حاضر در المپیاد، در یک ویدیو خودشان را معرفی کردند و سپس کلیپ معرفی داوران پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان پخش شد.

در ادامه این مراسم، داوران المپیاد، فرهاد توحیدی از مربیان این دوره و سعید پوراسماعیلی یکی از اعضای شورای سیاستگذاری برای اهدا جوایز روی صحنه آمدند.

جوایز بخش فیلم

انیمیشن «استبداد» ساخته آنیلا آشوری از گروه راما با منتوری اشکان رهگذر دیپلم افتخار را کسب کرد.

انیمیشن «انشا» ساخته مهدیه بنی‌کرم و انیمیشن «حیات» ساخته متین احمدی مدال برنز این دوره المپیاد را به دست آوردند.

انیمیشن «رویای ابری» ساخته ریحانه و بهار عین‌اللهی مدال نقره گرفت.

و در نهایت مدال طلای المپیاد به فیلم «نفس دیگری هم هست» ساخته ملک معصومی اهدا شد.

جوایز بخش ایده

مدال برنز در بخش ایده به گروه «هیجان» رسید که نادره ترکمانی منتور و وحید نامی مربی آن بود.

مدال نقره بخش ایده به گروه «ستاره» رسید که لیلا میرهادی منتور و مهدی موسوی برزکی مربی این گروه بود.

مدال بعدی به «گروه راما» رسید که اشکان رهگذر منتور و مونا شاهی مربی‌اش بود.

مدال برنز دیگر به گروه «برتر» با منتوری فرهاد توحیدی و مربی‌گری عماد سلمانیان رسید.

مدال برنز دیگر نیز به گروه «ابرقهرمانان» با منتوری مرجان اشرفی‌زاده و مربی‌گری نواب محمودی رسید.

در ادامه جوایز این بخش مدال نقره برای ایده «زندگی سوسکی» به گروه «کانسپت» به منتوری بابک نکویی و شهلا پورآرین رسید.

مدال نقره بعدی در این بخش برای ایده «دیوار» به گروه «مهر و ماه» رسید که منتور آن امیر فیضی و مربی‌اش الهام آقالری بود.

مدال طلای پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران برای ایده «کبوترخانه» به گروه «نگاه» با منتوری حسین قناعت و مربی‌گری اشکان چاوشی رسید.

و در پایان پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، حاضران در مراسم در یک قاب یادبود در کنار هم قرار گرفتند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است