به گزارش صبا، فصلنامه تخصصی «نمایششناخت» که یکی از معدود نشریات غیردولتی حوزه تئاتر کشور محسوب میشود از سال ۱۳۹۷ به سردبیری نظر احمدی و با مشاوره علمی فرهاد ناظرزادهکرمانی، سعید فرهودی، مسعود دلخواه و حسین اسماعیلی به شکل مرتب انتشار یافته است.
شماره دوازدهم این نشریه نیز چون نوبتهای گذشته به یک موضوع خاص اختصاص دارد. موضوع «تئاتر ایرانی در برونمرز» که اینبار «نمایششناخت» به آن پرداخته در واقع برای نخستینبار است که در یک نشریه تئاتری و در قالب یک ویژهنامه مطرح میشود. موضوعی که بهرغم اهمیت آن تا پیش از این مغفول مانده است، به طوری که حتی بسیاری از دانشجویان و کارورزان حوزه تئاتر کشور نیز شناخت چندانی نسبت به آن ندارند و بیشک از همین رهگذر است که مدیرمسئول و سردبیر مجله در سرمقاله خود به سیر تطور تئاتر ایرانی در خارج از کشور پرداخته و علل عدم توجه به این موضوع مهم را مورد مداقه قرار دادهاند.
از مطالب مهم این شماره میتوان به گفتگو با بسیاری از کارورزان مهم حوزه تئاتر خارج از کشور همچون محمد یعقوبی، بهرخ بابایی و…اشاره کرد.
«پژوهشنامه» عنوان یکی از مهمترین پروندههای این شماره است که در میان آن، چندین تن از محققان حوزه ادبیات نمایشی در جستارهایی به موضوع «تئاتر ایرانی در برونمرز» پرداختهاند که از آن جمله میتوان به جستار «تئاتر و دایاسپورا» به قلم فرشته وزیری نسب دانشآموخته دانشگاه گوته آلمان اشاره کرد.
همچنین رسول نظرزاده نویسنده مجموعه چندجلدی «زنان نمایشنامهنویس» در مقاله خود نگاهی به چند متن و اجرای تئاتری در خارج از کشور داشته یا مهرنوش هاشمبابادی هنرمند ساکن ایتالیا که تحصیلاتش را در دانشگاه ساپینزای رم به پایان رسانده در پژوهشی مفصل تحت عنوان «در خلال پروندهی تئاتر بینالملل» ضمن گفتگو با بسیاری از مهمترین هنرمندان تئاتر داخل ایران که تجارب متعددی در زمینه اجرای تئاتر در اقصی نقاط جهان داشتهاند، به تجزیه و تحلیل این جریان مهم تئاتری پرداخته است.
و اما پرونده مهم دیگری که میتوان به آن اشاره کرد «جامجهاننما» است که از ۱۴ گفتار مختلف پیرامون تئاتر ایرانی در صحنه جهانی تشکیل شده است. گفتارهایی که بیشترشان توسط مهمترین کارورزان و پژوهشگران حوزه تئاتر بینالملل نگارش شده است.
از جمله این گفتارها میتوان به تجربههای مسعود دلخواه از آموزش تئاتر در خارج از ایران اشاره کرد، دلخواه که یکی از مهمترین مدرسان ایرانی تئاتر در خارج از کشور بوده و شاگردان مهمی همچون «پال راد» را تربیت کرده در مطلبی تطبیقی به تفاوتهای آموزش تئاتر در ایران و آمریکا پرداخته و همچنین در ضمن این رویکرد بسیاری از تجارب خود را با مخاطب تئاتری به اشتراک گذاشته است.
رحمت امینی مدرس و مدیرگروه رشته تئاتر دانشگاه تهران نیز در گفتاری به دستاوردهای تئاتری دانشجویان ایرانی در برونمرز پرداخته و به طور کلی تئاتر دانشگاهی ایران را در خارج از کشور به زیر ذرهبین برده و همچنین به آسیب ها و فرصتهای این جریان نظر داشته است. مجید موثقی فارغالتحصیل رشته سینما از دانشگاه مسکو که تجربه داوری در چندین جشنواره مهم بینالمللی را برعهده داشته و همچنین عضو اتحادیه خبرنگاران و منتقدین سینمایی فیپرشی در سوئیس است، نیز گفتاری را با عنوان «از تهران تا زوریخ» به رشته تحریر درآورده و از تجارب تئاتری خود در حوزه بینالمللی سخن گفته است.
از دیگر پروندههای پر تعداد این شماره نمایششناخت نیز میتوان به «فستیوال» و «نیمنگاه» اشاره کرد. در پرونده فستیوال «جشنوارههای تئاتر ایرانی در برونمرز» مورد توجه قرار گرفته و با مدیران برخی از این فستیوالها گفتگو شده است. در چند دهه گذشته تعداد زیادی جشنواره ایرانی خاصه در اروپا و بهویژه در کشور آلمان تاسیس شده که از مهمترین آن ها میتوان به «فستیوال تئاتر کلن» اشاره کرد که تا چند هفته دیگر بیست و هفتمین دوره این جشنواره با مدیریت بهرخ بابایی برگزار خواهد شد.
در پرونده «نیمنگاه» نیز چندین برگردان در رابطه با تئاتر مهاجرت به انتشار رسیده که از طریق این مجموعه ترجمهها میتوان نسبت به چندوچون و تجربههای تئاتر مهاجرت نیز در دیگر کشورها شناختی کلی به دست آورد.
شماره دوازدهم فصلنامه «نمایششناخت» در ۲۲۴ صفحه و به قیمت ۶۰هزار تومان در دسترس علاقهمندان قرارگرفته و در بسیاری از کتابفروشیهای معتبر پایتخت همچون پارت، چشمه کریمخان، ثالث، مولی و…و یا بسیاری از مراکز استانها همچون مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اراک، کرمان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه و…موجود است.
انتهای پیام/