اوج با بودجه اولیه ۵۰۰ میلیونی سپاه راه‌اندازی شد/ کارمند جایی نیستیم/ به اقتصاد و انتخابات ورود نکردیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۵
احسان محمدحسنی در نشست خبری:

اوج با بودجه اولیه ۵۰۰ میلیونی سپاه راه‌اندازی شد/ کارمند جایی نیستیم/ به اقتصاد و انتخابات ورود نکردیم

نشست رسانه ای احسان محمدحسنی رییس سازمان رسانه ای اوج صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری احسان محمدحسنی مسئول سازمان هنری رسانه‌ای اوج امروز یکشنبه ۲۵ مهرماه در سازمان اوج برگزار شد.

احسان محمدحسنی در ابتدای نشست که به مناسبت دهمین سالگرد فعالیت سازمان هنری و رسانه ای اوج است برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به اهالی رسانه و تبریک اعیاد پیش رو عنوان کرد: از اهالی رسانه که ضعف های ما را به ما هدیه کردند، نقاط قوت را سر دست گرفتند و به ما محبت داشتند، تشکر کنم. در این ۱۰ سالگی باید از کسانی که به مجموعه اوج حمایت کردند و این میدان را در اختیار این تیم قرار دادند باید قدردانی کنم به ویژه از رهبر معظم انقلاب که سربازان خود را در این مجموعه یاری کردند.

وی درباره مختصات سازمان اوج بیان کرد: اوج در سال ۱۳۹۰ بعد از نزدیک به ۲ سال بررسی و مطالعه تاسیس شد. ما ۲ سال خروجی دستگاه های فرهنگی رسمی کشور را بررسی و به طراحی رسیدیم که یک مجموعه ای خارج از سازمان های رسمی نیاز به راه اندازی است. هیچ کدام از بچه های ستاد سازمان اوج کارمند رسمی هیچ کدام از دستگاه های دولتی نیستند و نیروهای آزاد و قراردادی هستند و سال به سال قراردادشان تمدید می شده است.

رییس سازمان اوج با اشاره به اینکه این سازمان نیروهای چابک و کم عده دارد، مطرح کرد: ما بر خلاف برخی از سازمان های دولتی که امکان نفس کشیدن ندارند و سر ماه باید حقوق چند ده میلیاردی پرسنل را تامین کنند، ۱۱۰ تا ۱۲۰ نفر هستیم و تلاش می کنیم همچنان کوچک و چابک حفظ کنیم برای اوج هیچ وقت تجهیزات خریداری نکردیم و هر آنچه درآمد داشتیم در تولید سرمایه گذاری کردیم. سال ۹۰ این سازمان با ۵۰۰ میلیون تومان راه اندازی شد و از سپاه دریافت کردیم.

محمدحسنی افزود: ما سال ۹۹ چیزی حدود ۱۸ میلیارد کمک دریافت کردیم و بیش از ۹۰ میلیارد تومان درآمد و مشارکت داشتیم که شامل فروش فیلم و سریال به کشورها مانند سریال «آقازاده» و سینمایی «به وقت شام» است. در کنار این ستاد کم عده و چابک همه پول صرف تولید می شود و اینجا چند اصل کلی و خطوط قرمز داریم و ذیل شعار ادب از که آموختیم از بی ادبان آن را فرا گرفته ایم.

وی با بیان اینکه سازمان اوج ورود بی محابا به فعالیت های اقتصادی نداشته است، مطرح کرد: این مساله برای ما خط قرمز است و تا این تیم حضور دارد وارد نخواهیم شد. همچنین ما به ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی ورود نکردیم و به جد پرهیز کردیم البته برای مشارکت مردم در انتخابات آثار متنوع از قبیل موشن گرافیک و مستند و… تولید کردیم اما بچه های اوج وارد ستاد انتخاباتی نشدند.

رییس سازمان اوج با اشاره به اینکه دیدبانی و مطالبه گری بخشی از هویت اوج است، اظهار کرد: بسیاری از اشخاص اقداماتی در این سال ها انجام داده اند وه با پای نظام نوشته شد و در سال ۹۴ فیلم «بادیگارد» ساخته شد که بگوید شخص را به پای شخصیت نظام ننویسیم. از سوی دیگر فیلم «خروج» ساخته شد که به بحث اعتراض پرداخت و اولین فیلمی بود که اکران آنلاین شد. همچنین آن زمان که بحث حمله داعش مطرح شد، ما سریال «پایتخت ۵»، فیلم سینمایی «به وقت شام» که یکی از پرفروش ترین آثار سال پخش خود شد و ۲۰۰ مستند در عراق تولید کردیم.

مساله های مردم دغدغه و اولویت اورژانسی اوج است

محمدحسنی با اشاره به اینکه برخی گمان می کنند چون اوج متعلق به حاکمیت است پس با مسایل مردم بیگانه است، تصریح کرد: مساله های مردم دغدغه و اولویت اورژانسی اوج است و ما تلاش کردیم در تمام محصولات خود امید را رواج دهیم. بیش از ۲۳ هزار محصول در حوزه های مختلف تولید کرده ایم و کمتر از ۵ هزار نفر هنرمند با اوج همکاری داشتند. در این میان ۱۳۰ موسسه با حمایت اوج راه اندازی و محصولاتی تولید شده است.

وی ادامه داد: پرمخاطب ترین فصل «پایتخت» و محبوب ترین کارتون ها توسط این سازمان تولید شده است. سریال «آقازاده» ما در شبکه نمایش خانگی پرفروش بوده است و نمایش های میدانی اوج که به ۲۰ استان سفر کرده، با بیش از ۳ میلیون مخاطب تولید شده است همچنین مستندهای پرمخاطب تلویزیونی برای اوج بوده است.

رییس سازمان اوج بیان کرد: اوج برگزاری و طراحی جشنواره تلویزیونی مستند را در شبکه مستند داشته است. ما تا سال ۹۸ نزدیک به ۷۰۰ مستند در زمینه های مختلف و پس از آن هر سال ۲۵۰ مستند در سال تولید می کنیم. همچنین بها دادن به جوان ها و کاراولی ها در دستور کار ما قرار دارد و صدها فیلمساز مستند و ده ها فیلمساز داستانی کارهایشان را با اوج تولید کردند.

سریال «قصه های خوب برای بچه های خوب» را قرار است برای بچه ها تولید کنیم

محمدحسنی افزود: نزدیک به ۵۰ هنرمند را به کشور سوریه و ۲۰ هنرمند را به کشور عراق برای شناخت و تولید آثار مشترک فرستادیم. تولید مستند مسابقه های بوم گرد، خانه ما، ضدگلوله، فرمانده، بریم بسازیم و کارساز که ژانر جدیدی دادند و فیلم سینمایی ۲۳ نفر و برنامه اقیانوس آرام برای نوجوانان محصول اوج است و ما سریال های جدیدی مانند «قصه های خوب برای بچه های خوب» را قرار است برای بچه ها تولید کنیم. همچنین در مرکز ماوا سالانه ۱۲۰ اثر تولید می کنیم و مقدمات لیگ سرود هم فراهم شده است. از سوی دیگر نخلستان اوج هم ۶۰ مراسم نکوداشت برگزار کرده است.

میدواریم امسال بتوانیم به درآمد و مشارکت هزار میلیاردی برسیم

وی با بیان اینکه باز کردن فضای توزیع در جهان اسلام، منطقه و حتی اروپا و آمریکا جزو اهداف اوج است، مطرح کرد: بخش اعظمی از درآمدهای اوج مرهون فروش آثار خودش است. اگر مشکلی پیس نیاید و سینماها دوباره رونق بگیرند امیدواریم امسال بتوانیم به درآمد و مشارکت هزار میلیاردی برسیم.

رییس سازمان اوج درباره کارهای جدید سازمان مطرح کرد: ما تا امروز ۱۹ فیلم سینمایی و انیمیشن تولید کرده ایم که ۱۰ اثر را دوستان کار اولی به ثمر رسانده اند. ۶ فیلم سینمایی پخش نشده داریم و تعدادی آثار را برای امسال داریم که ۳ اثر در حوزه تاریخ انقلاب و ۱ اثر در حوزه آگاهی است همچنین فیلم سینمایی حضرت خدیجه به نویسندگی داوود میرباقری را داریم که امیدوارم امسال به تولید برسد. همچنین فیلم های سینمایی روز بلوا به کارگردانی بهروز شعیبی و فیلم سینمایی منصور به زودی روی پرده می روند.

هشت سریال هم اکنون در مرحله ساخت است

محمدحسنی با اشاره به اینکه اوج تاکنون هفت سریال تولید کرده است و نزدیک به ۲۵ سریال در دستور کار دارد، گفت: هشت سریال هم اکنون در مرحله ساخت است که یکی از آن ها «مستوران» است و در حال حاضر تولید قسمت ۱۸ را رد کرده است. این سریال به قصه های کهن ایرانی می پردازد و احتمالا از زمستان یا عید نوروز پخشش آغاز می شود. سریال «نجیب زادگان» که مربوط به صفویه است نزدیک به ۶۰ قسمت دارد و از تولیدات جدید ماست. سریال تاریخی «نائله» که به وقایع بعد از عاشورا می پردازد در پیش تولید است. سریال «عمار یاسر» متنش در حال نگارش است. در حوزه پهلوانان و عیاری ریل جدیدی را اوج باز کرده است و سریال «میاندار» بر اساس زندگی پهلوان حسن رزاز در آستانه پیش تولید است. در حوزه تاریخ معاصر سریال های زینب پاشا و ملک الشعرای بهار تولید می شود و سریال «نغمه» که در دوران پهلوی دوم رخ می دهد، در دستور کار است. امسال سریال شهید بروجردی را در دستور کار قرار دادیم که احتمالا زمستان روی آنتن می رود همچنین در حوزه زنان اثری که اقتباس از کتاب گلستان یازدهم است، قرار است به تولید برسد.

وی ضمن عذرخواهی از زنان و بانوان و خانواده شهدا بیان کرد: کم کاری هایی در این زمینه داشته ایم البته آثاری تولید شده اما کافی نیست شاید اگر ایده آل به این موضوع نگاه کنیم نیاز باشد یک چیزی مانند سازمان اوج فقط خانم ها راه بیندازند. همچنین از خانواده شهدا که صاحب انقلاب هستند و خون داده اند، عذرخواهی کنم ما آثاری تولید کرده ایم که ممکن است یک جاهایی قلبشان را لرزانده باشیم برای همین حلالیت می طلبیم چراکه باید دلشان را شاد نگه داریم. در حوزه دفاع مقدس و جنگ باید کارهای بیشتری انجام می دادیم اما هنوز حق مطلب ادا نشده است.

رییس سازمان اوج درباره همکاری با هنرمندان مطرح کرد: ما هیچ محدودیتی برای کار با هنرمندان نداریم و اگر کسی بتواند حرف مردم ایران را به دنیا برساند آماده همکاری هستیم لازم است بگویم که هم اکنون مذاکراتی با فیلمساز خارجی شده است.

محمدحسنی درباره پرداختی های اوج به هنرمندان گفت: ما به این موضوع تاکید داریم که حتما با هنرمندان تسویه کنیم و در زمان خود پرداختی هایی به آن ها داشته باشیم البته همین به موقع پرداخت کردن باعث شده است قیمت تمام شده آثار برای ما ارزان تر دربیاید چراکه بسیاری از هنرمندان به ما اعتماد دارند و حتی چانه هم نمی زنند و این متقابل است.

عمدی در نمایش آخوند خوب و آخوند بد وجود نداشته است

وی درباره نمایش آخوند خوب و آخوند بد عنوان کرد: عمدی در نمایش آخوند خوب و آخوند بد وجود نداشته است چراکه ما روحانیت را به عنوان یکی از اقشار مردم می شناسیم.

رییس سازمان اوج تاکید کرد: باید بگویم یک سوتفاهمی برای قوه قضاییه درباره فیلم های مصلحت و لباس شخصی رخ داده و توقیف شده است که در حال مذاکره هستیم تا مشکلاتشان حل شوند که روی پرده بروند.

نمی دانم چرا هر اثری تولید می کنیم بی خود و بی جهت سر و صدا می کند

محمدحسنی با بیان اینکه ما کارمان تولید اثر است و با کسی دعوا نداریم، تصریح کرد: نمی دانم چرا هر اثری تولید می کنیم بی خود و بی جهت سر و صدا می کند.

چرا باید آرشیو روایت فتح را با بدوی‌ترین شکل ممکن نگهداری کنیم؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حواشی به‌وجود آمده برای مستند «آقامرتضی» گفت: مجموعه مستند «آقا مرتضی» هم جزو آثار ما بود و باید بگویم چه چیزی ایشان را برای نسل امروز دلچسب می‌کند؛ اینکه او می‌گوید از انتهای یک مسیر طی شده با شما صحبت می‌کنم. دلخوری من از آنجا بود که یک موسسه رسمی یک ادعایی را مطرح می‌کند که این ادعا منصفانه نبود. من آن موقع مسئول بنیاد روایت و اوج بودم. قرار بر هم افزایی برای ارتقای سینمای انقلاب و جلوگیری از قراردادها و کارهای موازی بود. در آن دوره همزمان پنج شش کار در شهرک سینمایی تولید می‌کردیم و من از فرمانده کل سپاه و فرمانده بسیج حکم داشتم. درباره آرشیو هم ادعایی مطرح شد که درست نبود. این آرشیو حکم می‌کند از روی میراث تاریخی تکثیر شود، اگر بمبی خورد و اتفاقی افتاد، نابود نشود. چرا باید این آرشیو را با بدوی‌ترین شکل ممکن نگهداری کنیم؟ ما کار بهسازی آن آرشیو را داشتیم انجام می‌دادیم، ضمن اینکه تیم مستند «آقا مرتضی» بارها گفتند که ما از آن آرشیو استفاده نکردیم اگر این آرشیو هم نبود، باز آن مستند با آن کیفیت ساخته می‌شد دلخوری من این بود که باعث می‌شد اثر آن فیلم در دید مخاطب کم شود، آن کار از طرف یک مجموعه رسمی اشتباه بود و من دلخور بودم.

رییس سازمان اوج با بیان اینکه پرداخت مستقیم به شخصیت های بزرگ مثل پیامبر و اهل بیت قطعا با مشکل مواجه می شود، یادآور شد: ما بنا داریم برای امام حسین اثر سینمایی خلق کنیم اما به صورت مستقیم نه. برای پرداختن به پیامبر زندگی عاشقانه ایشان با همسرشان را در دستور کار یک سریال قرار داده ایم از سوی دیگر با سریال عمار به پیامبر و حضرت علی نزدیک شویم.

محمدحسنی با اشاره به اینکه اوج به دنبال راه اندازی پلتفرم جداگانه ای نیست، اظهار کرد: ما در حوزه پخش نگاهمان پخش موثر در اکران سینماها، پلتفرم ها و وی او دی هاست ما مستقلا قصد نداریم وی او دی راه بیندازیم چراکه ما با همه شبکه های داخلی و خارجی کار می کنیم و محدودیتی برای توزیع آثار در پلتفرم ها نداریم.

وی با بیان اینکه اوج به برگزاری کنسرت فکر و برنامه ریزی می کند، گفت: در دوران کرونا سازمان اوج سینما ماشین و سینما آنلاین را راه اندازی کرد از سوی دیگر بچه های ماوا کاروان امید را راه انداختند که با استقبال مواجه شد همچنین محدودیتی در برگزاری کنسرت نداریم و حتی اگر اثر خوب خارجی را پیدا کنیم که با مضامین اوج همراه باشد به برگزاری کنسرت فکر می کنیم.

رییس سازمان اوج درباره همکاری این سازمان با سریال های سلمان و موسی بیان کرد: اگر دوستان از ما کمک بخواهند در کنار ابراهیم حاتمی کیا و داوود میرباقری به ترتیب برای سریال های سلمان و موسی خواهیم بود. برای تولید سریال حاج قاسم سلیمانی نیز باید بگویم که بنیادی راه اندازی شده که تولیداتی را برعهده دارد اگر از ما در این زمینه هم کمکی بخواهند با تمام وجود در خدمتشان هستیم.

محمدحسنی تاکید کرد: ما با مسئولان جدید مانند آقایان جبلی و خزاعی و همه دستگاه های فرهنگی رفاقت داریم نه رقابت.

عددی که صداوسیما با پایتختی‌ها به نتیجه رسیدند دو برابر هزینه «پایتخت ۵» بود

وی درباره همکاری نکردن در تولید «پایتخت ۶» گفت: بخشی از این حرف‌ها حواشی است. قرارداد ما در «پایتخت پنج» ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود و درآمد این سریال به گفته مدیران تلویزیون از آگهی‌ها ۱۸۳ میلیارد بوده است. ما پول خودمان را بعد از دوسال گرفتیم. بعد از «پایتخت پنج» بلافاصله با بچه‌های پایتخت وارد گفتگو شدیم، قصه هم داشتیم اما متوجه شدیم مدیران صداوسیما گفته‌اند خودمان می‌توانیم این کار را کنیم. بعید می‌دانم برای فصل هفت این سریال هم در خدمت دوستان باشیم، اما با سیروس مقدم آثار دیگر می‌سازیم، عددی که صداوسیما با پایتختی‌ها به نتیجه رسیدند، دو برابر هزینه پایتخت پنج بود به هر حال وقتی چند مشتری پیدا می‌شود قیمت بالا می‌رود.

محمدحسنی به ذکر خاطره‌ای از فصل پنجم پایتخت پرداخت و بیان کرد: یادم می‌آید که عزیز عالی رتبه ای در جلسه‌ای که بسیاری از مسئولان رده بالا بودند، به سریال پایتخت حمله کرد در آن زمان قسمت بالن‌سواری پایتخت پخش شده بود و ایشان گفت شما فساد را در این سریال ترویج و گردشگری ترکیه را تبلیغ کردید و اگر یک روز به فعالیتم مانده باشد بچه‌های اوج را پایین می‌کشم. گفتم مصداق تان چیست؟ گفت مشروب خوری را در بالن مطرح کردید، گفتم در بالن تعارف می‌کنند اما اولین بار است که در رسانه ملی می‌شنویم که خانواده معمولی می‌گویند این نجسی است و همان که تعارف می‌کند، خود می‌میرد. این تبلیغ مشروب خواری است؟

حاج قاسم گفتند هیچکدام از این خانواده نباید شهید شوند. مگر ما مردیم؟

وی ادامه داد: همچنین گفتیم چرا این چنین یک اثری را که برایش زحمت کشیده شده است، می‌زنید؟ یادم نمی‌رود زمانی که سازندگان به دیدار حاج قاسم رفتند توصیه ایشان این بود که هیچکدام از این خانواده نباید شهید شوند. مگر ما مردیم؟ آن‌ها باید سالم به ایران برسند. ما در نظر داشتیم بابا پنجعلی شهید شود.

رییس سازمان اوج درباره برنامه‌های این سازمان در حوزه تجسمی یادآور شد: در حوزه تجسمی چند زیرشاخه داریم که یکی از آنها عکس است. ما هیچ تشکلی برای آن ایجاد نکرده‌ایم چون خانه عکاسان و انجمن عکاسان وجود دارد و لزومی نداشت ما مجموعه سومی را برای رقابت ایجاد کنیم ضمن اینکه آن‌قدری اثربخشی در این حوزه‌ها نمی‌دیدم، اما ممکن است در آینده وارد این حوزه شویم البته قرار هم نیست اوج در همه حوزه‌ها ورود کند چراکه این هدر دادن بودجه است.

محمدحسنی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره حضور در جشنواره‌های خارجی گفت: ما زمانی سعی می‌کردیم آثارمان را به جشنواره‌های خارجی ارسال کنیم با اینکه می‌دانستیم سیاست‌ها به آن‌ها دیکته می‌شود و سعی می‌کنند به فیلمسازان ایرانی خط بدهند. در حال حاضر ما به آن معنا آثاری برای آن جشنواره‌ها ارسال نمی‌کنیم اما بازار فیلم آن کشورها برای ما مهم بوده و هست. در بازار کن و… حضور داشتیم منتها نه با اسم اوج بلکه با اسم فیلم. هنوز بسیار کار داریم تا بتوانیم بگوییم فروش خوبی کرده‌ایم.

وی درباره موسیقی های تولید شده در اوج مطرح کرد: ما حجم زیادی از آثار خواننده‌های خوب مانند محسن چاوشی و..‌. داشته‌ایم اما ادعا نداریم که به سقف سلیقه مخاطب رسیده ایم چراکه هنوز در حال تجربه کردن هستیم و باید سعی کنیم به ذائقه مخاطب نزدیک شویم.

گفتیم آرم اوج را از تیتراژ بردارند تا فضا آرام تر شود

رییس سازمان اوج درباره انیمیشن های تولید شده اوج برای شبکه پویا بیان کرد: ما حاشیه‌ای در همکاری با این شبکه نداشتیم بلکه زیاد سنگباران شدیم به همین دلیل گفتیم آرم اوج را از تیتراژ بردارند تا فضا آرام تر شود. از کشورهای مختلف به استودیوهای انیمیشن پیشنهاد داشتیم و قراردادها باعث شد درآمد خوبی داشته باشیم، چون تفاوت قیمت دلار و ریال زیاد است.

سریالی که به اندرونی صدام می پردازد

محمدحسنی درباره پروژه «صدام» نیز تصریح کرد: چند بار خواستیم این کار را بسازیم اما هر بار در عراق اتفاقی پیش می‌آمد و ما را به تردید انداخت. این سریال پرهزینه است و به اندرونی صدام می پردازد. منتظر یک فرصت به لحاظ بودجه و وضعیت عراق هستیم و جزو اولویت‌های ماست چراکه کار بزرگی است و حتما این سریال ساخته می‌شود.

حاتمی‌کیا هم به این دلیل به سمت سریال سازی رفت که فیلم سینمایی این روزها مخاطبی ندارد

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا و وضعیت سینماها، سریال‌سازی در دستور کار ماست. حاتمی‌کیا هم به این دلیل به سمت سریال سازی رفت که فیلم سینمایی این روزها مخاطبی ندارد، پس برای چه کسی فیلم بسازد؟

رییس سازمان اوج با اشاره به اینکه فضای هنری کشور به اندازه کافی جشنواره زده است است، درباره راه اندازی جشنواره و مسابقه از سوی این سازمان گفت: از مسئولان سازمان سینمایی شنیدم که نزدیک به ۱۲۰ جشنواره فیلم برگزار می‌شود. آن موقع با خودم فکر کردم مگر در سال چند فیلم تولید می‌شود که ۱۲۰ جشنواره برگزار شود، ما قید این موضوع را زدیم تا پولش را به تولید اختصاص بدهیم.

محمدحسنی درباره لغو طرح سینما ماشین و برنامه اوج برای ساخت پردیس سینمایی خاطرنشان کرد: سینما ماشین خیلی جذاب بود و از این تجربه لذت بردم اما ما نتوانستیم از برج میلاد آن را توسعه بدهیم چراکه مذاکره بچه‌های ما و قول شهرداری‌ها جواب نداد و عملی نشد. نکته دوم این بود که صاحبان آثار حاضر نبودند فیلم خود را بدهند چون می‌گفتند فیلم ما می‌سوزد و منتظر بازگشایی سینماها می‌مانیم.

سرنوشت پردیس چه شد؟

این مدیر فرهنگی در پایان توضیح داد: نقشه‌های پردیس هم آماده شده و بسیار پردیس خوبی بود چراکه نگارخانه‌ها، آمفی تئاترها و فروشگاه‌های زیادی داشت. ما آن را برای زمین ۶ هزار متری بالای میدان فردوسی طراحی کرده بودیم اما بعد از اینکه مسئولیت را در بنیاد روایت فتح تحویل دادیم به آن فکر نکردیم چراکه اوج این بودجه را ندارد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است