بخش خصوصی باید در صورت همکاری نکردن دولت از جشنواره موسیقی جوان حمایت کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۶
حسین علیزاده مطرح کرد:

بخش خصوصی باید در صورت همکاری نکردن دولت از جشنواره موسیقی جوان حمایت کند

حسین علیزاده گفت که به نظر او جشنواره ملی موسیقی جوان با تمامی محدودیت های حاکم که در موسیقی ما، همچنان جوابگوی مسائل بسیاری است و نباید نیازمند امکانات دولتی بماند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین علیزاده مشاور دبیر و داور بخش تار، سه تار، آفرینش در تکنوازی و آهنگسازی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان درباره سطح کیفی جشنواره موسیقی جوان گفت: با توجه به شرایط خاص موسیقی در کشورمان و همچنین جشنواره هایی از این دست که در خارج از ایران برپا می شود، برگزاری این جشنواره اتفاق بسیار خوبی بوده و هیچکس منکر آن نیست و دوست و دشمن هم به این موضوع باور دارند و همانطورکه اشاره کردم با وجود محدودیت های موسیقی درکشورمان می توان برگزاری این جشنواره را یک معجزه برشمرد. شاید هم یک علت آن این باشد که این جشنواره تنها بستری است که موسیقیدانان کشورمان با جان و دل و بدون نگاه مادی در آن حضور داشته و دارند. نکته دیگری که در تاثیر گذاری و جذب این جشنواره بسیار اثرگذار بوده، عشق و احساس افراد به حرفه و کارشان است و باید بگویم جشنواره ملی موسیقی جوان موجب شد خود ما هم احساس جوانی داشته باشیم و البته فراموش نشود جشنواره ملی موسیقی جوان سرمایه بزرگی به وجود آورده است که می تواند آینده موسیقی ایران را هم رقم بزند.

جشنواره موسیقی جوان نباید نیازمند امکانات دولتی بماند

علیزاده در ادامه بیان کرد: از دیدگاه من جشنواره ملی موسیقی جوان با تمامی محدودیت هایی که در موسیقی ما حاکم است همچنان جوابگوی مسائل بسیاری بوده و همیشه ما را سرشوق آورده است و امیدواریم این پرچم همیشه افراشته نگاه داشته شود و اگر روزی دولت به هر دلیلی نخواهد این جشنواره تداوم پیدا کند و محدودیت هایی به وجود آورند، من از بخش خصوصی دعوت می‌کنم برای حفظ این میراث فرهنگی کشورمان اقدام کنند و این جشنواره را نیازمند به امکانات دولتی نگاه ندارند.

داور بخش تار و سه تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به اینکه اعتبار این جشنواره از سوی ما کارشناسان تایید می شود و خوشبختانه توانسته است این اعتبار را کسب کند، عنوان کرد: اولا تاثیرگذاری این جشنواره تنها محدود به پایتخت نبوده بلکه در سراسر ایران اثرگذاری مثبتی داشته و جای امیدواری است که اغلب منتخبان و نوازنده های خوب کشورمان از شهرهای کوچک و استان های مختلف بوده اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و نکته دیگر این که این جشنواره توانسته است استعدادهایی درخشان یا نوازنده های خوب و خوش فکر کشورمان را شناسایی کند و این موضوع بیانگر این است دانشجویان و یا فارغ التحصیلان موسیقی که درشهرستان‌ها ساکن هستند و در این زمنیه فعالیت می کنند، تلاش های بسیاری در تربیت شاگردان انجام داده اند که ماحصل آن شرکت کنندگان توانمند جشنواره است.

وی ادامه داد: البته این فعالیت ها به یک نوع موسیقی یا یک ساز محدود نمی شود بلکه در همه رشته ها نتیجه خوبی به دست آمده و موجب شده است شوق بیشتری در آنها ایجاد شود. البته شاید این انتظار را داشته باشیم که همه چیز بهتر از این باشد اما بار دیگر تکرار و تاکید می کنم در شرایطی که نمی توان انتظار امیدواری داشت چنین رویداد بزرگی رخ داده که می تواند درس عبرتی برای مسئولان کشورمان باشد تا بدانند و آگاه باشند هرجا افرادی با شوق و علاقه فعالیت می کنند، قطعا پیشرفت و بازدهی خوبی خواهد داشت و این موضوع باید الگویی برای همه ارگان ها باشد که این شوق در فعالیت چگونه باید به وجود آید.

علیزاده تاکید کرد: بزرگترین شوقی که این جشنواره برای ما ایجاد کرده این است که مسئولان دخالت و نظارتی در آن ندارند و توانستیم مستقل عمل کنیم و به هیچ ارگانی وابستگی خاصی نداشتیم و حضور و فعالیت هنرمندان به دلیل اعتقادانتشان نسبت به هنر بوده است، آن هم در محیطی بسیار صمیمی و دوستانه که بسیار  با ارزش است.

این موسیقیدان درباره ارتقا سطح کیفی جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: نگاه من به هنر مثبت است اما بر این باورم جشنواره ملی موسیقی جوان نیازمند یک تحول اساسی است و نباید آن را ثابت نگاه داشت. مانند تغییراتی که باید در دروس آموزشی موسیقی کشورمان رخ بدهد.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان نسبت به فعالیت سال‌های اولیه خود تغییرات محسوسی داشته است، به عنوان مثال در بخش موسیقی ایرانی تنها به حفظ ردیف موسیقی جوانان اکتفا نکرده یا در بخش موسیقی کلاسیک غربی هم که در جهان جریان دارد نگاه خشکی نداشته و هنرمندانی هم که در این بخش حضور دارند بی‌اطلاع از موسیقی روز دنیا نیستند و تلاششان بر این است با تحولات روز موسیقی دنیا همگام باشند اما این کافی نیست. البته در بخش موسیقی ایرانی هم وضع به همین منوال است و داوران نگاه خشک و سنتی به فعالیت جوانان ندارند و یک مقدار به سمت جوان گرایی تغییر رویه داده اند و خلاقیت شرکت کنندگان مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه همچنان تکرار و تاکید می کنم این تغییرات کافی نیست و نیاز است تلاش بیشتری روی این مسئله صورت بگیرد تا خلاقیت ها را کشف کنیم نه آنکه تنها به دنبال افرادی باشیم که تنها از حافظه خوبی برخوردار هستند و ردیف موسیقی را به خوبی حفظ کرده اند یا به نوعی برای جشنواره انجام وظیفه می کنند، بلکه آرام آرام به جایگاهی رسیده ایم که کشف استعدادها صورت گرفته و این موضوع نسبت به سال‌هایی که این جشنواره را آغاز کردیم، موجب شده است تجربه های بسیار خوبی به دست آوریم که امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

حضور افراد متخصص و دلسوز در جشنواره

علیزاده با اشاره به موفقیت های جشنواره موسیقی جوان گفت: یکی از علت های موفقیت این جشنواره حضور افراد متخصص است، فردی که دلسوزانه در این راه قدم بردارد و شبانه روز خود را وقف این کار کند و این احساس مسئولیت را آقای هومان اسعدی پذیرفت، فردی که علاوه بر فعالیت و متعهد بودن درحوزه دانشگاه و تدریس، عاشق هنر خودش است و این عشق امروز در جشنواره نمود بسیاری پیدا کرده است و از نظر من اگر تنها ۵ نفر از این خصلت و احساس مسئولیت برخوردار بودند، فرصتی فراهم می‌شد تا آقای اسعدی به استراحت بپردازد، کما اینکه شاید لازم باشد افرادی که مانند او نگاه می کنند و در این زمینه عاشق و هدفمند هستند از تجربیات آقای اسعدی بهره ببرند و راه او را ادامه بدهند چرا که مسئولیت بسیار بسیار سنگینی است و گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که انسان را از پای در می آورد اما هومان اسعدی مقاومت کرده و به همین دلیل همیشه او را ستایش می‌کنم و این امید است که در آینده افرادی چون هومان اسعدی برسر کار آیند و علاوه بر تخصص و دلسوزی حس استقلال هم داشته باشند به این دلیل که هومان اسعدی تا به امروز از هیچ فردی دستور نگرفته است.

مشاور دبیر و داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: تا به امروز ارگان ها رفتار بسیار خوب و صمیمانه ای داشته اند و علاوه بر اینکه اجازه دخالت به خود نمی دادند بلکه حمایت هم می کردند چرا که اگر غیر این بود و حالت فرمایشی به خود می گرفت، قطعا عده زیادی از ما همکاری نمی کردیم. ناگفته نماند شخص هومان اسعدی هم برای ما پشتوانه ای بود به این دلیل که به تعهد کاری اش به خوبی عمل کرده است. درواقع یک عشق متقابل به وجود آمده است به خصوص در بین ما و شرکت کنندگانی که هر سال در این جشنواره حضور دارند و مانند یک خانواده شده ایم اگرچه هیچ کدام از ما تا ابد در جشنواره نخواهیم بود و خود من بسیار مایل هستم کناره گیری کنم نه به این دلیل که خسته شده باشم بلکه دوست دارم نیروهای تازه نفس به جشنواره بیایند.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰