«مرز» نگاهی‌ست به زندگی کولبران/ مسائل اجتماعی دغدغه اصلی من است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۷
امید اولیایی در گفتگو با صبا:

«مرز» نگاهی‌ست به زندگی کولبران/ مسائل اجتماعی دغدغه اصلی من است

امید اولیایی کارگردان نمایش «مرز» نوشته حمیدرضا اسدزاده که به عنوان اولین اثر نمایشی در بیست وششمین جشنواره تئاتر استانی تهران اجرا شد، از روند شکل‌گیری این نمایش گفت.

 بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی تهران که از ۱۰ الی ۱۶ آبان ماه در مجموعه تالار محراب در حال برگزاری‌ است،امید اولیایی بازیگر و کارگردان نمایش «مرز» که در این جشنواره اجرا شد در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره موضوع این اثر عنوان کرد: مسائل و معضلات اجتماعی همیشه از اولویت‌های من برای انتخاب متن اجرایی است، به همین دلیل  حدود دو الی سه ماه در جستجوی یک متن در قالب مونولوگ با این ویژگی بودم.

او افزود: از آنجا که مونولوگ مناسب و مطابق با مواردی که در ذهن داشتم برای کار پیدا نکردم برای نگارش چنین متنی با نویسنده‌های زیادی صحبت کردم و در آخر با وجود اشتراک‌ذهنی و دغدغه‌های یکسان در مورد مسائل اجتماعی با حمیدرضا اسدزاده نمایشنامه‌نویس به توافق رسیدم.

بازیگر نمایش «ما کی هستیم» درباره روند نگارش متن اظهار کرد: در آخر با پیشنهاد ایده‌هایی از سوی نویسنده، یکی از آنها که به سربازان مرزی و زندگی کولبران می‌پرداخت توجه من را به خود جلب کرد.

کارگردان نمایش «مرز» ادامه داد: نگارش متن این اثر  حدود دو ماه طول کشید و بعد از پایان نگارش متن در مقام بازیگر وارد مرحله تحقیق راجع به چگونگی زندگی کولبران و زندگی در مناطق غربی شدم.

اولیایی افزود: بعد از یک ماه تحقیق و تحلیل نقش، تمرین‌ها شروع شد البته که همچنان در کنار تمرین سعی داشتم تا اطلاعاتم درباره مرزبانی را افزایش دهم و به این منظور با سربازان مرزی از حوادث و مشکلاتی که در طول مرزبانی برایشان پیش می‌آمد، از برخوردشان با کولبران و … گفتگو کردم و سعی کردم تا خودم را برای رویارویی هرچه بیشتر با نقش آماده کنم.

وی با بیان زمان تمرین تا اولین نوبت اجرای کار بیان کرد: از آنجا که متن با شروع تحقیقات میدانی و تمرین‌های روی صحنه بازبینی و به قولی چکش‌کاری می‌شد، مسعود ترابی به عنوان مشاوره کار همراه من بود و کم و کسری‌های نقش را از بیرون صحنه برطرف می‌کرد.

اولیایی ادامه داد: تا زمانی که اجرای اول اثر در اسفند ۱۳۹۹ در تماشاخانه نوفل لوشاتو و بعد از آن اردیبهشت ۱۴۰۰ در همان تماشاخانه انجام شد شش ماه تمرین کردیم.

این هنرمند با توجه به مخاطبان اثر مطرح کرد: خوشبختانه بازخورد مخاطبان در طول اجرای عموم کار خیلی خوب بود و باعث شد تا تصمیم به اجرای آن در جشنواره تئاتر استانی تهران بگیرم.

امید اولیایی در پایان گفت: نمایش «مرز» در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز حضور خواهد داشت و پس از آن قطعا برای اجرای عموم در یکی از سالن‌های تئاتر اقدام می‌کنم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است