به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران، شب گذشته دوشنبه ۱۰ آبان ماه ساعت ۱۸ با حضور هنرمندان در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای مراسم بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده، داریوش فرهنگ که اجرای برنامه را برعهده داشت، گفت: عبارتی همچون پیشکسوت و پسکسوت در هنر همیشه استفاده شده است. گروهی کاری را پایهگذاری میکنند و افرادی دیگر آنرا ادامه میدهند و هنر همیشه اینگونه بوده است. متاسفانه امروز سینما به یک مساله بغرنج تبدیل شده است و بحرانهای اقتصادی بر روی سینما تاثیر گذاشته و سینماگران به سختی فیلم میسازند تا اندکی شور و نشاط به جامعه بدهند و ابراهیم وحیدزاده یکی از این فیلمسازان است.
وی ادامه داد: امروز ما از کسوت ابراهیم وحیدزاده تقدیر میکنیم زیرا آنچه در هنر مهم است داشتن کسوت است.
پس از این داریوش فرهنگ متنی را که محمد تهامینژاد برای ابراهیم وحیدزاده نوشته و ارسال کردهبود خواند و در ادامه ویدیویی از سخنان سیروس ابراهیمزاده پخش شد که وحیدزاده را از باسوادترین سینماگرانی دانست که در سینمای کمدی بسیار موفق عمل کرده است.
در ادامه این مراسم محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و صحبت با مدیرعامل موزه سینما ضمن عذرخواهی از آقای وحیدزاده و کارگردانان محترم این مراسم را با تعداد مهمانان محدود برگزار کردیم.
امیریوسفی برگزاری جلسات شب کارگردانان را لازم دانست و افزود: آخرین جلسهای که برگزار کرده بودیم ۲۷بهمن ۹۸ بود و فکر نمیکردیم حتی دورهمیهای معمول را هم در کانون از دست بدهیم اما اکنون خهوشحالیم که در شب بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده در خدمت شما هستیم.
او با اشاره به درگذشتگان اخیر سینما اظهار کرد: چه عزیزانی را در این دو سال به دلیل کرونا از دست دادیم و شرم باد بر کسانی که واکسیناسیون اهالی سینما را به تعویق انداختند. اگر این ممانعت نبود عزیزانی مثل کامبوزیا پرتوی، خسرو سینایی، رحیم رحیمیپور و دیگر سینماگران و همچنین همکارانمان در حوزههای مختلف مثل فرشته طائرپور و اکبر عالمی را از دست نمیدادیم.
رییس کانون کارگردانان در ادامه گفت: امیدوارم شرایط اختصاص غرفهای بهنام کانون کارگردانان سینمای ایران در موزه سینما فراهم شود. کانون درخواست دیگری هم دارد و آن اختصاص غرفهای برای زنده یاد حمیدرضا صدر در موزه سینما به عنوان منتقدی ماندگار که این روزها بیش از پیش جایش در حوزه نقد فیلم و حتی تحلیل ورزشی خالی است.
کارگردان «آشغالهای دوست داشتنی» با بیان این که ابراهیم وحیدزاده را با دو فیلم غافلگیرکننده «مجسمه» و «تحفهها» در ذهن دارد، تصریح کرد: احتمالا قسمتی از صحبتهای ایشان را در این مورد که چرا آن سینما ادامه نیافت در ادامه خواهیم شنید و توضیحات بیشتر را در تاریخ شفاهی موزه سینما خواهند گفت.
وی در پایان با یادی از مطلب محمد تهامینژاد درباره وحیدزاده گفت: ای کاش طنز کافکایی او ادامه پیدا می کرد. البته امیدوار و مطمئنیم که ادامه خواهد داشت و ما در تلاش هستیم شب کارگردانان تبدیل به مراسمی برای ادامه فعالیت و درخشیدن کارگردانان این شبها شود.
خسرو دهقان در ادامه این مراسم گفت: از زمان دوستی من با ابراهیم وحیدزاده حدود ۵۰ سال میگذرد. دوستی ما از جنبه کار بوده و او آدم آراسته و مرتبی است همانطور که در کارش هم همینطور بوده است.
وی درباره آثار وحیدزاده بیان کرد: ریشههای آثار او در سینمای آزاد و مستقل است و از تئاتر تا فیلم آموزشی، کوتاه، مستند، طنز و تدریس را در کارنامه کاری خود دارد. وحیدزاده از موسسان و پایهگذاران سینمای آزاد و از رهروان آن است.
دهقان یادآور شد: امروز سینمای آزاد از بین نرفته است بلکه شکل آن عوض شده و تبدیل به سینمای کوتاه تحت عنوان انجمن سینمای جوانان شده است. امروز شاهدیم که سینمای آزاد و ابراهیم وحیدزاده همچنان هستند و کار اصلیشان پرداختن به جوانان است.
این منتقد سینما تاکید کرد: مستقل بودن همچنان در آثار وحیدزاده وجود دارد و حتی جوانان از او مستقل بودن را میآموزند.
سپس با دعوت داریوش فرهنگ، ابراهیم وحیدزاده روی سن آمد و گفت: من فکر میکردم قرار است نفر آخر باشم که برای سخنرانی میآیم اما حالا که خسته شدهاید داستانی را برای شما میخوانم زیرا من از سال ۹۱ تاکنون گاهی داستان کوتاه مینویسم.
وی سپس داستان کوتاه طنزی را به نام «مردن، خفتن و یا شاید خواب دیدن» که به گفته خودش تراژیک است اما محتوای طنز دارد، خواند.
عزیزالله حاجیمشهدی منتقد سینما به عنوان سخنران بعدی این مراسم گفت: ابراهیم وحیدزاده مثل بسیاری از هم نسلان خود در دهه ۴۰ با ساخت فیلم کوتاه به فضای فیلمسازی گام نهاد. او برخلاف همه کسانی که با ساخت تنها چند فیلم کوتاه شور و شوق رسیدن به فضای سینمای حرفه ای را دارند بیش از دو دهه شکیبایی میکند و بعدها در سال ۶۶ نخستین فیلم سینماییاش «تحفهها» را با استفاده از بازیگران حرفهای و نام آشنا میسازد و در سال ۷۱ با ساخت فیلم «مجسمه» به عنوان یک فیلم شادی آور کمدی متفاوت کاری ارایه میدهد که در مقایسه با کارهای کمدی معمول در دهههای ۶۰ و ۷۰ برتریهای انکار ناپذیری دارد.
وی با اشاره به تعداد آثاری که این هنرمند و کارگردان تولید کرده است، بیان کرد: وحیدزاده با حدود ۵۵ سال سابقه فعالیت در حوزه فیلمسازی که البته تنها ۳۵ آن در فضای فیلمسازی حرفهای بوده است.
او ادامه داد: به دلیل شرایط نابهنجار حاکم بر فضای تولید فیلم تنها توانست هفت فیلم بسازد و جالب این که ۵ فیلم از مجموعه فیلمهایش تنها در دهه ۸۰ ساخته می شود. پرسش من این است که چرا باید یک فیلمساز مستقل به دلیل شرایط فیلمسازی کشور حاصل کار ۳۵ سالهاش تنها ۷ فیلم باشد؟ آیا به راستی اگر سینماگری بخواهد به طور متوسط هر ۵سال تنها یک فیلم بسازد امکان گذران زندگی همراه با آسایش و رفاه نسبی از طریق فیلمسازی را خواهد داشت؟
حاجی مشهدی بیان کرد: وحیدزاده در همه کارهایش رگه های آشکاری از طنز تلخ دیده میشود و در انتخاب درونمایه های دلخواه خود با لحن شادی آور سعی بر نوآوری دارد و سختگیری در انتخاب مضامین دارد.
حسن حسندوست تدوینگر سینما نیز در سخنان کوتاهی گفت: من از اولین فیلم بلند ابراهیم وحیدزاده «مجسمه» با او همکاریام را شروع کردم. قطعا او از شاخصههای سینمای طنز ایران است و هر یک از کارهایش بسیار جلوتر از سینما و روزگار زمان خود بوده است. او برای فیلمش از پرده سبز و جلوههای بصری و کامپیوتر استفاده کرد درحالیکه آن زمان استفاده از این ویژگیها مرسوم نبود. امیدوارم این مراسم باعث شود او دوباره یک فیلم خوب برای سینما بسازد.
در پایان این مراسم محسن امیریوسفی به نمایندگی از کانون کارگردانان سینما و همچنین مهران عباسی به نمایندگی از موزه سینما و سازمان سینمایی به صورت جداگانه لوح یادبود خود را به ابراهیم وحیدزاده اهدا کردند.
در این مراسم پشتصحنههایی از فیلمهایی که ابراهیم وحیدزاده کارگردانی کردهاست، پخش شد.
محمد علی نجفی، وحید موساییان، علی ژکان، احمد امینی، محمدرضا عرب، قدرت الله صلح میرزایی، نادر مقدس، احمد امینی، لادن طاهری، محمد موفق و …از جمله هنرمندان حاضر در این رویداد بودند.
انتهای پیام/
There are no comments yet