«او دو» روایتگر سیاستی جهان‌شمول است/ اعتقادی به بازیگر چهره در تئاتر ندارم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۶
آرمان شیرالی نژاد در گفتگو با صبا:

«او دو» روایتگر سیاستی جهان‌شمول است/ اعتقادی به بازیگر چهره در تئاتر ندارم

آرمان شیرالی نژاد کارگردان نمایش «او دو» درباره روند تولید و اجرای این نمایش توضیح داد.

آرمان شیرالی نژاد کارگردان نمایش «او دو» که از ۱۵ آذرماه در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره ایده این نمایش بیان کرد: «او دو» اپیزود دوم از سه گانه «مختلفیم» است که ایده اولیه اش به داستانی در سال ۱۹۴۰ باز می‌گردد و در این اثر ادامه شخصیت نمایش اوریانا فالاچی را که در «مختلَفیم» حضور داشت می‌بینیم.

او افزود: ابتدا تصمیم داشتیم نام اثر را «مختلَفات» بگذاریم و اپیزود سوم را «مختلَف» نامگذاری کنیم ولی در انتها نام اثر «او دو» به معنای کسی که در حال فرار است، انتخاب شد.

کارگردان نمایش «مختلَفیم» با اشاره به محوریت داستان این نمایش اظهار کرد: «او دو» روایت داستانی در سال ۱۹۷۰ را به تصویر می‌کشد که سیستم درحال مدیریت همه چیز است و حتی شما وقتی فکر می کنی علیه ساختار می جنگی باز هم در حال خدمت به سازمان هستی به عنوان مثال چگووارا علیه جامعه سرمایه داری می جنگید ولی جامعه سرمایه دار از تیشرت، سیگار برگ و حتی زیرسیگاری با عکس او نفع می برد و این مفهوم در صحنه آخر نمایش ما با دفن شدن آدم ها در زیر باران ۵ هزار روزنامه و خبر به شکلی دیگر القا می شود.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به مفهوم اثر گفت: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که اگر بگوییم سیب زمینی، یک بحث سیاسی را پیش کشیده ایم و اگر از حقوق اجتماعی حرف بزنیم باز هم یک بحث سیاسی مطرح می شود در نتیجه شما گریزی از برچسب سیاسی بودن نداری، اما در این اثر سیاست جهان شمول است نه سیاست یک جغرافیای خاص، چراکه سیاست در همه جای دنیا دستخوش یکسری زیر متن هاست.

کارگردان نمایش «گرگ ها در آشپزخانه» ادامه داد: در این نمایش گفتگو را که خیلی با آن مخالف بودم برای آزمون و خطا و به چالش کشیدن خودم وارد کار کردم.

شیرالی نژاد گفت: کارهای من اکثرا فرمالیستی و فرم محور بوده است البته در این کار هم به همان شکل است ولی سعی شده بار دیالوگی کار را بیشتر کنم به ویژه که این کار برخلاف اپیزود قبلی که به ۶ زبان بود تنها به زبان فارسی است.

نویسنده نمایش «مختلفیم» اظهار کرد: ایده اولیه نگارش متن این اثر از زمان «مختلَفیم» در ذهن ما بود تا دوستی که حدود ۱۶ سال در رومانی زندگی می‌کرد به ایران آمد و با کمک او و منابعی که در اختیار ما قرار داد ابتدا بحث تحقیقاتی انجام دادیم و سپس تیم نویسندگان اضافه شد و با هم شروع به نوشتن کردیم و ماحصل کار اکنون روی صحنه است.

نویسنده نمایش «او دو» عنوان کرد: استقبال مخاطب از اثر خوب بوده و ما در ساعت های ۱۷:۳۰ و ۲۰در دو سانس کار را اجرا می‌کنیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اپیزود سوم این سه گانه مطرح کرد: با صحبت هایی که با نشر بیدگل شده است اجازه اجرای نمایش «موش» احمد فرسی را گرفته ام که امیدوارم برای اپیزود سوم بتوانم این اثر را اجرا کنم.

شیرالی نژاد درباره واکنش مخاطب اظهارکرد: شرایط کرونا قطعا روی مخاطب تاثیر دارد ولی فکر می‌کنم مخاطب کارم را پیدا کرده ام و مخاطب گروه مختلف ها را دوست دارد و ما هم آنها را.

کارگردان نمایش «گرگ ها در آشپزخانه» بیان کرد: اجرا در هر سالنی آمیخته با یکسری مسائل و تعامل هاست و خدا را شکر سالن با گروه ما تعامل خوبی داشته است به ویژه که ما الان ۲ سانس هم روی صحنه هستیم امکانات بیشتری در اختیار ما قرار داده اند ولی به این معنا نیست که برای همه گروه‌ها هم اینگونه است و می دانم که همیشه یکسری مشکلات در هر سالنی وجود دارد.

وی درباره انتخاب بازیگران کار گفت: معمولا با گروه ثابت «مختلَفیم» و تعدادی از هنرجویان خودم همکاری دارم.

آرمان شیرالی در پایان با اشاره به حضور بازیگران چهره در تئاتر بیان کرد: در حال حاضر اعتقادی به حضور بازیگران چهره ندارم نه به این معنا که جذابیتی برای من ندارد ممکن است برای کارهای آینده ام از بازیگران چهره استفاده کنم ولی در حال حاضر از تعامل خوبی که با بازیگران تئاتری دارم و استقبال تماشاگران از کارشان راضی هستم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۷/۴۹۱/۳۰۲/۰۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۶۷/۳۷۶/۱۵۴/۲۸۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • ببعی قهرمان
    ۲۳/۸۸۵/۶۵۷/۰۰۰
  • مفت بر
    ۲۱/۵۹۱/۱۲۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۹/۷۴۳/۴۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۳۲۶/۵۰۵/۰۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۶۴/۲۷۵/۰۰۰