مستند «ریاضت تا سیاست» تلاشی برای جراحی تحولات دهه ۶۰ است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۳

مستند «ریاضت تا سیاست» تلاشی برای جراحی تحولات دهه ۶۰ است

مصطفی شوقی يكي از نویسندگان مستند «ریاضت تا سیاست» که در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد، درباره این اثر و شخصیت ابراهیم اسرافیلیان گفت.

مصطفی شوقی پژوهشگر مستند «ریاضت تا سیاست» که در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره شخصیت ابراهیم اسرافیلیان و چگونگی ساخت این مستند گفت: ابراهیم اسرافیلیان و چهره ایشان برای ما ناشناخته بود. در واقع ما احساس کردیم که برای رسیدن به پاسخ‌های برخی از سوالات دهه ۶۰ می‌توانیم از طریق این شخصیت که به نوعی از بازیگران ماجراهایی مثل مک فارلین و نامه ۹۹ نفر است – برسیم.

شوقی در پاسخ به این سوال که چقدر این مستند توانست در پرداختن چند بعدی به زندگی ابراهیم اسرافیلیان از منظر سوابق سیاسی و علمی جامع‌نگرانه عمل کند، بیان کرد: صحبت درباره ابراهیم اسرافیلیان به نوعی صحبت درباره دهه ۶۰ است و درباره این دهه نیاز است تا کار جدی‌تری صورت بگیرد. زیرا شتاب تحولات در این دهه به قدری زیاد بوده است که فرصت کنکاش دقیقی درباره آن صورت نگرفته است و سال‌های میانی آن نیز بیشتر مهجور واقع شده است. در واقع این مستند تلاشی برای جراحی تحولات دهه ۶۰ است.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: در این مستند طرح مباحثی درباره دو اتفاق مهم است. یکی ماجرای مک فارلین که درباره‌اش زیاد در ایران صحبت نشده است و دیگری موضوع دانشگاه امام صادق (ع) که به ویژه در دوره اخیر به جهت این که بسیاری از مدیران کنونی دولت فارغ‌التحصیل آن هستند، بر سر زبان‌ها افتاده است و چه بسا خود نیاز به ساخت مستندی مجزا دارد. بنابراین «ریاضت تا سیاست» را می‌توان به نوعی نقطه‌گذاری برای پرداختن عمیق‌تر و جدی‌تر به این موضوعات دانست.

وی در ادامه با بیان این که برگزاری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در فضای آنلاین توامان با برگزاری حضوری این رویداد یک امتیاز است، توضیح داد: من هنوز به جشنواره نرفته‌ام اما چند مستند را در فضای آنلاین تماشا کردم که کارهای بسیار خوبی هم بودند. این فرصت تماشا به مخاطب سینمای مستند فرصت تامل بر یک اثر را می‌دهد. ضمن این که دایره مخاطبان مستند را به جهت فراهم کردن دسترسی عمومی‌تر گسترده می‌کند.

شوقی در پاسخ به این که پژوهش در حوزه مستندسازی تاریخی به جهت این که ممکن است تصاویر آرشیوی و مابه‌ازاهای تصویری نداشته باشد، چقدر پژوهشگر را محدود می‌کند، توضیح داد: مستندسازی مجموعه‌ای از امکان هاست از آنچه ما را به یک واقعه و موضوع نزدیک‌تر می‌کند. این امکان‌ها بسیار گسترده است و می‌توان از آرشیو گرفته تا نوع روایت، تایم لاین و… باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است