بسته‌های حمایتی صندوق اعتباری هنر اعلام شد/ اعطای تسهیلات بانکی به هنرمندان | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۱
در نشست اطلاع رسانی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر؛

بسته‌های حمایتی صندوق اعتباری هنر اعلام شد/ اعطای تسهیلات بانکی به هنرمندان

نشست اطلاع رسانی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر صبح امروز دوشنبه 29 آذرماه در صندوق اعتباری هنر برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار صبا، نشست اطلاع رسانی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با موضوع تشریح اعطای بسته حمایتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه روز دوشنبه ۲۹ آذرماه ساعت ۱۰:۳۰ در محل صندوق اعتباری هنر واقع در ساختمان هنر برگزار شد.

در ابتدای این برنامه پس از تلاوت قرآن و سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه و تسلیت شهادت حضرت زهرا و تبریک شب یلدا درباره روند فعالیت های صندوق اعتباری هنر در ماه های گذشته عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم حمایت از اقشار مختلف مورد توجه دولت مردمی قرار گرفت و تلاش بر توزیع عادلانه خدمات برای بهره مندی هرچه بیشتر هنرمندان انجام شد چرا که توجه به فرهنگ و هنر اهمیت دارد.

او توضیح داد: دولت مصمم است تا توجه به فرهنگ و هنر را به عنوان عاملی پیشگام در فعالیت ها داشته باشد. با توجه به آسیب به بخش‌های مختلف به واسطه همه گیری کرونا، حمایت از هنرمندان به شکل فوری مطرح شد و وزیر ازشاد اسلامی تلاش و پیگیری کردند تا با دستور رییس جمهور موضوع حمایت همه جانبه هنرمندان سراسر کشور انجام شود و وزارت فرهنگ و ارشاد متولی اصلی موضوع شد.

این مدیر هنری اظهار کرد: از شهریور ۱۴۰۰ که موضوع بسته حمایتی تصویب شد، مراحل اداری آن زمان برد و ما اخیرا توانستیم این موضوع را به اعلام عمومی برسانیم.

پوراحمدی گفت: این بسته شامل واریزی‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی و بخشی به عنوان حمایت های آتیه است. صندوق اعتباری هنر اکنون به عنوان مهم‌ترین و جامع‌ترین نهاد مالی و حمایتی دولت در حوزه فرهنگ و هنر کشور است و خوشبختانه روز به روز این گستردگی رو به افزایش است و تبدیل به بخش مهمی از حوزه‌های حمایتی می‌شود.

وی بیان کرد: هنرکارت یکی از محصولات صندوق اعتباری هنر است که به عنوان یک رابط زیرساختی بین هنرمندان و صندوق ایجاد شده و خدمات مختلفی روی این هنر کارت ارائه می‌شود. یکی از این خدمات واریزی‌های بلاعوضی است که به حساب دارندگان این کارت واریز می‌شود. هنر کارت زیرساختی است که خدمات مختلفی را شکل می‌دهد و  البته طی روزهای آینده جزیبات بیشتری از تسهیلات شامل استفاده از خدمات گردشگری، سیاحتی، فروشگاه، اقتصادی روی این کارت اعمال می شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با ارایه آماری از افراد عضو این صندوق اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸۶ هزار و ۳۶۵ نفر عضو صندوق اعتباری هنر هستند که در قالب‌های مختلف از خدمات ارایه شده در حوزه‌های بیمه‌های تامین اجتماعی، ۴۲هزار و ۷۶۱ نفر با پرداخت ۶۰ درصد حق بیمه از طرف صندوق، بیمه تکمیلی ۳۵ هزار و ۸۵۶ نفر با بیش از ۷۰ درصد سهم بیمه از طرف صندوق، طرح تکریم با حدود ۲۶۳۹ نفر تا این لحظه و ۵۰۰ نفر هنرمند دارای نشان درجه یک هنر از خدمت آن بهره می برند و تقاضاهایی جدیدی هم برای عضویت در صندوق داریم که بیش از ۱۵ هزار نفر نسبت به عضوگیری در صندوق اقدام کردند.

او اظهار کرد: البته در این چارچوب طراحی‌های جدیدی برای نحوه عضوگیری داریم که از مراجع هنری و فرهنگی به اهالی فرهنگ و هنر اطلاع رسانی شده است و موضوع پالایش را در حوزه عضوگیری مد نظر قرار داده‌ایم. این پالایش در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر صورت می گیرد و اخیرا قرار است تا عضویت فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر نیز مورد رسیدگی قرار گیرند.

وی در تشریح بسته حمایتی صندوق اعتباری هنر توضیح داد: ما چند عنوان تسهیلات بلاعوض و چند عنوان تسهیلات بانکی داریم. کمک بلاعوض عمومی تحت عنوان بحث حمایتی هنرمندان در سه مرحله قطعی انجام می‌شود که اولین آن در آستانه شب یلدا با مبلغ یک میلیون تومان، مرحله دوم نیز به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در شب عید و مرحله سوم اول اردیبهشت به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی در نیمه ماه رمضان به مبلغ یک میلیون و صد هزار تومان به حساب هنرمندان واریز می‌شود. ما در تلاشیم که مرحله دیگری از واریز هم انجام شود اما چون هنوز قظعی نشده فعلاً نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم و اطلاعات آن را در نشست دیگری بیان خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد: صندوق اعتباری هنر بخش ارزشمندی با حضور هنرمندان دارای نشان درجه یک هنر دارد و این افتخار ماست که چنین عزیزانی عضو مجموعه ما هستند و ما تکریم این هنرمندان عزیز را به صورت ویژه‌ در نظر گرفتیم و بسته حمایتی آنها در اولین مرحله به مبلغ ۳میلیون تومان و شب عید ۵میلیون تومان و به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی ۴میلیون تومان خواهد بود.

پوراحمدی با اشاره به طرح‌های حمایتی صندوق به مستمری بگیران گفت: حدود ۲۶۰۰ نفر از عزیزان هنرمند مستمری بگیر داریم که به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کند اما با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته از اواسط بهمن ماه امسال به صورت ویژه یک مبلغ دیگر به صورت فوق العاده به حساب هنرمندان مستمری بگیر واریز می‌شود. از سوی دیگر ما در طول ۱۴۰۰ عزیرانی را از دست دادیم و در شرایطی که هنرمندان ما دچار مشکلاتی بودند تلاش کردیم با هدف حمایت از هنرمندان درگذشته مبلغ ۵میلیون تومان به حساب خانواده این هنرمندان درگذشته واریز می‌شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنری در توضیح بخش دوم بسته حمایتی اظهار کرد: بخش دوم بسته حمایتی موضوع تسهیلات را در بر می گیرد که این کار از هفت روز گذشته آغاز شده و بعد از اعلام اولیه که صورت گرفته تسهیلات در طرح‌هایی با عناوین یادمان، شمیم و جوانه تقدیم هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه می‌شود. در طرح یادمان تسهیلات ضروری و معیشتی مدنظر است که اگر هنرمندان دچار گرفتاری‌های خاص می‌شوند مبلغی به میزان ۸ تا ۱۵ میلیون تومان و طبق تفاهم نامه‌ با بانک رسالت با کارمزد کمتر و تضامین آسان ارایه تنها دو سفته بانکی انجام شود.

او اعلام کرد: طرح شمیم در قالب طرح ازدواج تعریف شده و به هر هنرمندی که از اول مهر ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱ ازدواج کند، مبلغ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات به اضافه کمک ۵ میلیون تومان بلاعوض اهدا می‌شود در طرح جوانه هر هنرمندی که عضو صندوق باشد و از اول مهر تا پایان ۱۴۰۱ صاحب فرزند باشد مبلغ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات به اضافه مبلغ ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کند.

سید مجید پوراحمدی در پایان با اشاره به ناچیز بودن این کمک ها به هنرمندان عنوان کرد: مجموع مبلغ حمایتی مورد نظر به منظور ارایه تسهیلات بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و برای بخش حمایتی بلاعوض مبلغی حدود ۳۵۰ میلیارد تومان مدنظر قرار گرفته است. این مبالغ در برابر هزینه‌های بالای این روزهای سخت عدد ناچیزی است ولی با توجه به شرایط دولت که همگی از آن اطلاع دارید تلاش شده تا گامی برداریم و به امید خدا مقبول باشد.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است