به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱ در خصوص صداوسیما از افزایش ۹۰ درصدی تبلیغات و آگهیهای بازرگانی صداوسیما در لایحه پیشنهادی دولت انتقاد کردند و خواستار اجرای قانون برنامه ششم توسعه در خصوص سهم صداوسیما شدند.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه رسانه ملی گفت: در قانون برنامه ششم آمده است که دولت باید هفت دهم درصد بودجه عمومی را به صداوسیما اختصاص دهد اما متأسفانه در هیچ سالی به این قانون عمل نشده و همین باعث انحرافاتی در فصل بودجه صداوسیما شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: چنین عملکردی در خصوص بودجه صداوسیما موجب شده که این رسانه قادر به سرمایهگذاری در بخشهای زیربنایی و زیر ساختی نباشد.
وی با بیان اینکه امروز رسانهها نقش برجستهای در عرصههای توسعه و پیشرفت کشور دارند خاطرنشان کرد: زمانی که ما تولید نداشته باشیم نمیتوانیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. در حال حاضر در بخش آثار فاخر ما حرف تازهای نداریم؛ لذا قانون برنامه ششم باید به طور کامل رعایت شود و دولت بودجه صداوسیما را به طور کامل اختصاص دهد تا شاهد تحول در رسانه ملی باشیم.
حجت الاسلام سلیمی تصریح کرد: در حال حاضر ما با قانون برنامه ششم فاصله معناداری داریم و بسیار عقبتر از قانون هستیم؛ این قانون در مجلسی تصویب شده که همسو با دولت قبل بوده است. وی افزود: بحث سیاسی نیست، بودجه صداوسیما مسئله بسیار مهم و اساسی است و با دولت و مجلس انقلابی باید شاهد تحولی در بودجه رسانه ملی که یک تنه در مقابل هجمههای دشمنان نظام ایستاده باشیم.
نماینده محلات در بخش دیگری از توضیحاتش گفت: بودجه صدا و سیما از دو بخش تشکیل میشود یک بخش بودجه دولت است و بخش دیگر ناشی از درآمدهای فروش پیامهای بازگانی است. در حال حاضر در بودجه سال ۱۴۰۱ سهم بودجه دولت برای صداوسیما در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کمتر شده و سهم آگهی صدا و سیما افزایش پیدا کرده و این بدان معناست که همه شبکههای ما آگهیهای بازرگانی منتشر کنند.
وی افزود: در بحث آگهی بازرگانی باید شکل معقولی داشته باشیم، اگر شبکههای ما زمان زیادی را به پخش آگهی اختصاص دهند ممکن است مردم به سمت کانالها و شبکههای ماهوارهای متمایل شوند و این به ضرر نظام و انقلاب است.
حجت الاسلام سلیمی نماینده محلات در پایان یادآوری کرد: در بودجه صداوسیما باید تجدید نظر کلی صورت بگیرد و قانون برنامه ششم عملیاتی شود، یک زمانی در یکی دو دهه گذشته تا ۹۰ درصد بودجه صدا و سیما را بخش دولتی تقبل میکرد در حالی که الان نسبت بسیار پایین آمده و این آسیبزا است و تبعاتش هم شامل مردم و هم کل نظام خواهد شد.
محمد خدابخشی نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در واکنش به اخبار برخی رسانهها در خصوص رشد ۵۶ درصدی بودجه صداوسیما گفت: بودجهای که امسال دولت برای صداوسیما قرارداده نه تنها افزایشی نداشته بلکه تنها ۴۰ درصد از این بودجه را خودش تقبل کرده است و رسانه ملی میبایست با فروش تبلیغات و آگهی بازرگانی باقی مانده بودجهاش را تأمین کند.
وی با بیان اینکه این نوع بودجه ریزی اشتباه است گفت: این نوع نگاه به صداوسیما که از یک طرف تنها رسانه نظام و حاکمیت است و از طرف دیگر با انواع چالشهای داخلی و بین المللی و تحریمهای مالی مواجه است باعث میشود به یک بنگاه تبلیغاتی تبدیل شود و مجلس باید درصدد جبران برآید.
وی با بیان اینکه اعتبارات بخش فرهنگ و هنر در بودجه ۱۴۰۰ کل کشور ۲۵۷۴ میلیارد تومان بود که سهمش از کل اعتبارات جاری ۲۸ دهم درصد بود گفت: اعتبارات جاری این بخش در سال ۱۴۰۱ به ۳ هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که رشد ۲۰.۶ درصدداشته است.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر ضرورت واقعیسازی بودجه سازمان صداوسیما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه داد: درحالی که اعتبارات جاری بخش فرهنگ و هنر بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۰ در مجموع مبلغ ۵۶۱۹ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ به ۵ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است و یعنی ۶۱۹ میلیارد تومان نسبت به سال ۱۴۰۰ بودجه جاری صدا و سیما کمتر شده است همچنین اعتبارات عمرانی منظور شده برای صدا و سیما در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور ۲۹۱ میلیارد تومان است که رقم بسیار ناچیزی است.
حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با ارایه توضیحاتی در خصوص افزایش بودجه صداوسیما گفت: مبلغ قابل توجهی از بودجه صدا و سیما به خودش واگذار شده است یعنی با آگهیهای بازرگانی باید بودجه مورد نظر را تأمین کنند که این ظلم به صداوسیما و مردم است. بسیاری از مردم از افزایش پیامهای بازرگانی گله دارند حتی خود مسئولان صداوسیما هم خواهان کاهش این تبلیغات هستند اما در عمل هرساله مجبور به افزایش فروش پیامهای بازگانی برای تأمین بودجه خود میشوند که جا دارد مجلس یازدهم در تعامل با دولت انقلابی یکبار برای همیشه معضل بودجه صداوسیما را رفع کند.
وی با بیان به اینکه افزایش بودجهای که در بعضی از رسانهها در مورد بودجه رسانه ملی مطرح شده کاملاً نادرست است افزود: این افزایش را دولت پرداخت نمیکند بلکه دولت فقط یک اعتباری را تعریف کرده که صداوسیما باید خودش آن را از طریق آگهیهای بازرگانی جذب و تأمین کند.
مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ کل کشور گفت: در خصوص بودجه ۱۴۰۱، ما قطعاً با توجه به تحریمهای ظالمانه با کسری بودجه مواجه هستیم، اما مجلس در تعامل با دولت تلاش خواهد کرد برای رفع مشکلات مردم و به نفع آنها بودجه کل کشور را حل و فصل کند و طبعاً دستگاههایی که به نوعی مستقیم یا غیر مستقیم در حال خدماترسانی به مردم هستند مورد توجه ویژهای خواهند بود تا به تعادل و عدالت نزدیک شویم.
نماینده اهواز، حمیدیه، باوی، کارون در خصوص بودجه صداوسیما افزود: در مورد برخی از دستگاهها از جمله صداوسیما که به نوعی همزمان هم از بودجه دولتی استفاده میکنند و هم درآمدزایی دارند در ظاهر میبینیم در سر جمعی که بیرون آمده گفته شده ۵۶ درصد افزایش بودجه پیدا کرده که این عدد اشتباه است.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در اوایل دهه هشتاد، دولت بیش از هشتاد در صد بودجه صدا و سیما را از منابع خود پرداخت میکرد ولی هر سال سهم دولت از این بودجه کمتر و تعهد صدا و سیما به فروش تبلیغات بازرگانی بیشتر شده است تا جایی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱، فروش و پخش آگهی بازرگانی ۹۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد پیدا کرده است؛ یعنی ۹۰ درصد این بودجه از راه تبلیغات و فروش آگهی بازگانی تأمین میشود و فقط ۱۰ درصدش را دولت از منابع عمومیپرداخت میکند.
وی در پایان با بیان اینکه بودجه صداوسیما همیشه و خصوصاً امسال مورد حمله رسانههای معاند و بیگانه قرار گرفته است گفت: این هجمهها نمایندگان مجلس را مصمم میکند که حامی صددرصد صداوسیما باشند و ما نمایندگان مجلس انقلابی وظیفه خود میدانیم که از صداوسیما به عنوان رسانه نظام حمایت کنیم و این هجمهها روی نمایندگان هیچ تاثیری نخواهد داشت.
رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اخبار برخی رسانهها درباره افزایش ۵۶ درصدی بودجه سازمان صداوسیما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: آنچه به اسم رشد بودجه صداوسیما عنوان شده، به معنای بودجه اختصاص یافته از سوی دولت نیست و حاصل جمع بودجه تعریف شده از سوی دولت و درآمدهای سازمان از محل آگهیها و دیگر درآمدهای اختصاصی است.
وی در توضیح این نکته گفت: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، بودجه سازمان صدا و سیما کمتر از ۴۰ درصد افزایش یافته است و عدد ۵۶ درصد، ناشی از جمع درآمدهای ناشی از تبلیغات و آگهی، با دیگر بودجههای سازمان است و البته معنایی جز اجبار صداوسیما به فروش بیشتر تبلیغات و پیامهای بازرگانی ندارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت واقعیسازی بودجه سازمان صداوسیما در لایحه بودجه سال آینده گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه، سهم دولت در بودجه صداوسیما باید معادل ۷ دهم درصد بودجه عمومیکشور تعریف شود و در طول پنج سال گذشته نه تنها این قانون به طور کامل اجرا نشده، بلکه شاهد هستیم که دولت برای سال آینده بیش از ۹۰ درصد رشد فروش پیامهای بازرگانی در نظر گرفته که این امر جدای از تحمل مخاطبان رسانه ملی، در شرایط اقتصادی امروز کشور، امری نشدنی و غیر واقعی است.
رحمانی با اشاره به اینکه بودجه برخی از دستگاههای مختلف در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از ۵۰ درصد تا بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته، گفت: مجلس باید با یک کار دقیق و کارشناسی و با توجه به کم و کاستیهای صداوسیما، برای رفع مشکلات و انجام وظایف خطیر این رسانه گام موثری بردارد.
وی با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) که صداوسیما یک دانشگاه بزرگ است، تصریح کرد: رسانه ملی واقعاً یک دانشگاه بزرگ اسلامی است و با توجه به فرهنگها و قومیتهای متنوعی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و انعکاس خواستههای تمامی مردم در اقصی نقاط کشور و همچنین اشاعه فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی و لزوم شناساندن انقلاب به تمام جهان و در نهایت مقابله با شبکههای متعدد و معاندی که بر علیه جمهوری اسلامی و تخریب نظام و چهره انقلاب قدم برمیدارند، نیاز است که تجهیزات و امکانات و بودجه این رسانه در تمامی ابعاد افزایش یابد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در همه سالهای نمایندگی شاهد بودهایم که نمایندگیهای صداوسیما در شهرهای مختلف با حداقل امکانات کار میکنند و به عنوان مثال یک دوربین فیلمبرداری در نمایندگی مرکز صداوسیمای قزوین در تاکستان وجود ندارد، یک اتاق دو در سه ندارند و برای انجام فعالیت خود باید به شهرداری و فرمانداری مراجعه کنند و نهایت با موبایل خود فیلمبرداری کنند و این تنها گوشهای از مشکلات صداوسیماست و چگونه میتوان توقع داشت که این رسانه بهتر بتواند انجام وظیفه کند؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رسانه ملی فقط رسانه رسمی حاکمیت در سطح کشور است و امیدوارم بتوانیم در مجلس با بررسیهای همهجانبه اولویت ها، برای بودجه صداوسیما برنامهریزی دقیقی انجام دهیم.
احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به افزایش بودجه صداوسیما گفت: بودجه صداوسیما امسال نسبت به سال قبل افزایشی نداشته است؛ دولت ۴۰ درصد از بودجه صداوسیما را خودش تقبل کرده و ۶۰ درصد را به درآمد حاصل از تبلیغات بازرگانی اختصاص داده است و معادل این عدد هم برای آن هزینه تعریف کرده است.
نماینده نیشابور و فیروزه افزود: این بودجه رسانه ملی را به بنگاه تبلیغات تبدیل میکند که خودشان هم معترض هستند. یعنی ۹۰ درصد درآمد از محل تبلیغات و آگهی بازرگانی صداوسیما باشد و این صداوسیما را به سطح یک شبکه تبلیغاتی تنزل میدهد.
مجتبی توانگر نماینده تهران با اشاره به خبر افزایش بودجه صداوسیما در برخی از رسانهها گفت: براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، پخش تبلیغات و آگهی بازرگانی از شبکههای رادیویی و تلویزیونی، حدود ۹۰ درصد بیشتر از همین ردیف در بودجه ۱۴۰۰، در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در حالی که برای بودجه برخی دستگاههای فرهنگی در لایحه سال آینده، بیش از ۲۰۰ درصد رشد در نظر گرفته شده است.
توانگر با بیان اینکه تعدادی از خبرگزاریها و سایتهای خبری بر اساس تحلیلی نادرست، خبری مبنی بر رشد ۵۶ درصدی بودجه صدا و سیما در سال آینده را منتشر کردند گفت: این خبر درست نبود و رشد مورد اشاره این رسانهها صرفاً ناشی از افزایش فروش آگهی بازرگانی در رسانه ملی است که در لایحه ۱۴۰۱ پیش بینی شده اشت.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بودجه سازمان صدا و سیما در قوانین سنواتی بودجه شامل دو بخش سهم دولت و درآمد اختصاصی این سازمان از محل فروش آگهی بازرگانی است گفت: نسبت این دو بخش در دولتهای مختلف متفاوت بوده است؛ مثلاً در اوایل دهه هشتاد، دولت بیش از هشتاد درصد بودجه صدا و سیما را از منابع خود میپرداخت اما هر سال سهم دولت از این بودجه کمتر و تعهد صدا و سیما به فروش تبلیغات بازرگانی بیشتر شده است تا جایی که در لایحه بودجه سال آینده، فروش و پخش آگهی بازرگانی ۸۹/۴۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.
عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس افزود: از تاریخ تصویب برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۵ تاکنون با وجود همه جریان سازیهای شدید و غلیظ رسانه ای، هرگز حکم این قانون درباره اختصاص هفت دهم درصد بودجه عمومی به عنوان سهم دولت در بودجه صدا و سیما محقق نشده و هرساله هم در لوایح دولت و هم در مصوبات مجلس فاصله معناداری تا اجرای این حکم قانونی وجود داشته است که امید میرود با اصلاح این روندها و نیز جلوگیری از تحمیل آگهی بازرگانی بیشتر به ذائقه مخاطبان، بودجه واقعی برای تولید برنامههای کیفی و اثرگذار در اختیار برنامه سازان شبکههای رادیویی و تلویزیونی قرار گیرد.
قادری: عدم تناسب بودجه سالانه صدا و سیما با نیازهای روزافزون رسانه
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در واکنش به اخبار برخی رسانهها درباره افزایش ۵۶ درصدی بودجه سازمان صداوسیما در لایحه بودجه ۱۴۰۱، با اشاره به توسعه روزافزون شبکههای تلویزیونی و هزینههای بالای تولید وعدم تناسب بودجه سالانه سازمان با نیازهای روزافزونش گفت: در حال حاضر مهمترین راه برای تأمین هزینههای جاری و بودجه برنامههای تولیدی رسانه ملی، جذب تبلیغات است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم تعهد رسانه ملی برای فروش تبلیغات بیشتر شده است.
عضو کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس تأکیدکرد: اگر بودجهای در اختیار صداوسیما گذاشته میشود باید تخصیص و محقق شدن آن از نگاههای سلیقهای دور شود و به رسانه ملی اجازه داده شود تا بدون توجه به نگاههای سلیقهای، برنامهسازی کند تا نیازی به فروش آنتن نداشته باشد.
عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با بیان اینکه کسب درآمد توسط دستگاهها به خودی خود کار درستی است و باعث میشود بخش قابل توجهی از منابع بدون اتکا و وابستگی به بودجههای عمومی تأمین شود خاطرنشان کرد: در عین حال که صداوسیما مجاز است از طریق پخش آگهی کسب درآمد کند ولی نباید بخش عمده زمان برنامههای آن به تبلیغات اختصاص یابد لذا در خصوص رسانه ملی مجلس و دولت باید از آن حمایت کنند.
سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رسانه ملی به عنوان تریبون رسمی جمهوری اسلامی ایران سهم مهم و استراتژیکی در بحث اطلاعرسانی دارد گفت: از این رو یکی از ضروریات امروز جامعه ما این است که از دو جنبه زیر بنایی و محتوا برای رسانه ملی اهمیت قائل شویم.
وی افزود: در بخش محتوا باید نخبگان و استادان دانشگاه طرح دهند که هم نیازهای مخاطب پاسخ داده شود و از طرف دیگر با جریانسازی صحیح حس اعتماد مخاطبان افزایش یابد، اما در بخش موضوعات زیربنایی یکی از الزامات، بحث بودجه است که این روزها در مجلس مطرح است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این روزها برخی از رسانهها تصویرسازی غلطی از رشد بودجهای صداوسیما در ۱۴۰۱ کردهاند تأکید کرد: در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور ۹۰ درصد برای فروش تبلیغات توسط رسانه ملی در نظر گرفته شده و در واقع دولت رقمی از یک سرانه بودجهای برای سازمان در نظر نگرفته بلکه از درآمد خود سازمان این افزایش محاسبه شده است و به صداوسیما اجازه داده شده تا این رقم، کسب درآمد کند که البته من معتقدم با توجه به جایگاه بیبدیل و تأثیرگذار رسانه ملی اتفاق خوبی نیست.
وی ادامه داد: اینکه ما بخواهیم به صداوسیما بگوییم بودجه خود را با اتکا به تبلیغات و آگهی بازرگانی کسب کن اصلا مسئله جالبی نیست به جهت اینکه این رسانه وظیفه مهم جریان سازی، انعکاس صدای مردم و تعامل بین مردم و سیاستمداران را بر عهده دارد و تریبون رسمی نظام جمهوری اسلامی است و نباید به یک بنگاه تبلیغاتی یا یک آینهای که صرفاً بخواهد به معرفی انواع و اقسام کالاها بپردازد نقشش رو تنزل داد، مسئلهای که از عواقب گرفتاری رسانه ملی در بحران مالی محسوب میشود.
رفیعی با بیان اینکه به این اتفاق و نوع نگاه به بودجه رسانه ملی نقد دارم متذکر شد: جا دارد نمایندگان مجلس توجه ویژهای به بودجه رسانه ملی داشته باشند و همچنین از همه رسانهها میخواهم از بودجه صداوسیما حمایت نمایند چرا که تقویت این رسانه قطعاً به تقویت سایر رسانههای کشور منجر خواهد شد و در خاتمه با یک رسانه ملی قوی بخش زیادی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی جلب خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: من و همکارانم در مجلس وظیفه خود میدانیم که به ساختارهای بودجهای رسانه ملی با توجه به اهمیت راهبری این رسانه نگاه ویژهای داشته باشیم.
هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اخبار برخی رسانهها درباره افزایش ۵۶ درصدی بودجه سازمان صداوسیما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: با توجه به نقش رسانه ملی در هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه، گسترش دین، اخلاق، امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت و نیز کمک به مدیریتهای اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاستهای کلان نظام و تحقق سند چشمانداز کشور میتوان گفت صدا و سیما ویترین نظام جمهوری اسلامی و باید هر چقدر در توان داریم برای رشد و بالندگی آن برای رسیدن به این اهداف سرمایهگذاری کنیم.
وی بابیان اینکه عدهای صدا و سیما را به علت اینکه نهاد حاکمیتی است میکوبند و همواره به اعتبارات این نهاد حساسیت نشان میدهند گفت: اعتبارات منظور شده برای صداوسیما نه تنها کافی نیست بلکه باید کاری کنیم که این رسانه برای تأمین اعتبار خود نیاز به فروش آنتن نداشته باشد. اگر خواهان کیفیت مطلوب و تحول در رسانه هستیم باید با کاهش تبلیغات خواهان بالارفتن کیفیت و محتوای برنامهها باشیم.
انتهای پیام/