«شترمرغ» یک آنارشی در سبک ابزورد است/ همیشه، همیشه مثل همیشه نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۲
محمد لهراسبی در گفتگو با صبا:

«شترمرغ» یک آنارشی در سبک ابزورد است/ همیشه، همیشه مثل همیشه نیست

محمد لهراسبی نویسنده و کارگردان نمایش «شترمرغ» از روند نگارش تا اجرای این اثر سخن گفت.

محمد لهراسبی نویسنده و کارگردان نمایش «شترمرغ» که از ۲ الی ۲۲ دی ماه در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره این نمایش گفت: «شترمرغ» در ابتدا طرح و ایده خاصی نداشت و با نوشتن دیالوگ و کاراکترهایی که مدام پاسخگوی دیالوگ های یکدیگر بودند، شروع شد و شاید بهتر است بگویم کار خودش، خودش را نوشت.

او افزود: به دلایل متفاوتی مجبور به نوشتن بودم و طی ۲ هفته بدون وقفه نگارش دیالوگ ها را شروع کردم و پس از آن براساس آنچه نوشته بودم خط داستان را پیدا کردم.

بازیگر نمایش «عروس مردگان» بیان کرد: متن اولیه حدود ۳۰ صفحه بود و در بازخوانی های متعدد قسمت هایی به آن اضافه شد.

کارگردان نمایش «شترمرغ» درباره سبک اجرایی اثر اظهار کرد: با توجه به مفهوم کار، شیوه اجرایی انتخاب می‌شود و سبک این کار چه در متن و چه اجرا ابزورد است و مهم ترین دلیل هم علاقه من به این سبک است که البته به دلیل فرم نیست و بیشتر درونمایه آثار ابزورد به روحیات و طرز فکر من همخوانی کامل دارد.

او ادامه داد: این کار خیلی چارچوب های ابزورد را رعایت نمی کند و در جاهایی از قوانین این سبک عدول کرده و پا را فراتر می گذارد که می تواند نوعی آنارشی در ابزود هم باشد.

نویسنده نمایشنامه «شترمرغ» خاطرنشان کرد: سعی کردم متن در عین اینکه ابزورد است قابل فهم هم باشد و مخاطب بتواند با قسمت هایی از کار یا کلیت آن همذات‌پنداری کند.

لهراسبی اظهار کرد: کل مفهوم کار در یک جمله کلیدی نمایش خلاصه شده است «همیشه مثل همیشه است حتی اگه همیشه مثل همیشه نباشه».

این کارگردان با اشاره به عنوان نمایش گفت: در جایی از نمایش گفته می شود که «حداقل باید برای این مساله مورد نظر یک مثال نقض آورد؟» من مثال نقض نیاوردم ولی واژه ای را مطرح کردم که با آن بتوانم آنچه را می‌خواهم بیان کنم و در حقیقت در آن زمان نمایش «کرگدن» اوژن یونسکو را مطالعه می‌کردم و به نظرم این نمایش هم می توانست با اسم یک حیوان نامگذاری شود.

لهراسبی ادامه داد: شترمرغ از لحاظ واژه بسیار عجیب است از دو حیوان کاملا متفاوت یک ترکیب متفاوت تر ایجاد شده است و برای من که می‌خواستم از همیشگی بودن همیشه بنویسم جالب بود چراکه انگار این دو واژه در کنار هم مثل همیشه نبودند.

این کارگردان در پایان درباره تمرین های کار مطرح کرد: نمایش در بازه زمانی سه ماه برای اجرا آماده شد تا علاوه بر اجرا برای حضور در چهلمین جشنواره تئاتر فجر هم آماده شود.

عکس‌ها از میلاد میرزاعلی است.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000