اکران «خیلی دور نیست» در ایران بعیدست/ سه روایت موازی درباره موضوعی ملتهب | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۹
تهیه‌کننده فیلم با صبا عنوان کرد:

اکران «خیلی دور نیست» در ایران بعیدست/ سه روایت موازی درباره موضوعی ملتهب

تهیه‌کننده «خیلی دور نیست» می‌گوید بعیدست که اجازه اکران این فیلم به دلیل موضوعی که دارد، در ایران داده شود و اگر این اتفاق رخ بدهد محدود و پُرحاشیه خواهد بود.

مهیار عبدالملکی تهیه‌کننده «خیلی دور نیست» در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا، درباره ایده شکل‌گیری این فیلم سینمایی بیان کرد: مدت‌ها پیش خبری مبنی بر تجاوز گروهی ۳۰ مرد به دختری ۱۶ ساله در کشوری خواندم که برایم بسیار عجیب و ناراحت‌کننده بود و صدای همه مردم جهان را نیز درآورد. پس از خواندن این خبر به این موضوع فکر کردم که فیلمی درباره تجاوز بسازم اگرچه موضوع فیلم جدید نیست چراکه آثاری در گذشته تولید شده‌ است اما این فیلم‌ها اغلب یا توقیف شده و یا اکرانش محدود بوده است در صورتی که این اتفاقات متاسفانه در اطراف ما زیاد رخ می‌دهد.

تهیه‌کننده «خیلی دور نیست» با اشاره به اینکه پیش از ساخت این فیلم سینمایی در صحبت با زهرا پیرهادی نویسنده کار به این نتیجه رسیده بود که فیلم کوتاه درباره این موضوع بسازد، مطرح کرد: زمانی که اپیزود اول نوشته شد به دلیل آنکه شرایط کارگردانی نداشتم با علی مربی صحبت کردم تا کارگردانی کار را برعهده بگیرد. اواسط فیلمبرداری بود که متوجه شدم کار بسیار خوب پیش می‌رود و از نویسنده درخواست کردم سه داستان دیگر درباره این موضوع بنویسد تا به جای فیلم کوتاه یک اثر سینمایی بلند بسازیم.

عبدالملکی افزود: ما برای ساخت فیلم سینمایی، ۴۰ تا ۵۰ داستان واقعی شنیدیم که هر کدام قابلیت تبدیل شدن به داستان را داشت اما در نهایت چهار داستان را برگزیدیم تا «خیلی دور نیست» را در چهار اپیزود بسازیم.

وی در جواب به این سوال که چه شد این فیلم سینمایی به جای چهار اپیزود در سه اپیزود ساخته شد، تصریح کرد: در ابتدا باید بگویم دو اپیزود اول را در سال ۹۹ کار کردیم و اپیزود سوم را امسال ساختیم اما اینکه چرا «خیلی دور نیست» را در سه اپیزود تولید کردیم بدین دلیل بود که به دنبال ساخت چهار اپیزود ۲۰ دقیقه‌ای بودیم اما مدت زمان اپیزود سوم نزدیک به ۴۰ دقیقه شد و هنگام تدوین به این نتیجه رسیدیم کار را در اپیزود سوم تمام کنیم چراکه سه روایت به صورت موازی در فیلم وجود داشت و کار خوب پیش رفته بود.

این تهیه‌کننده درباره علت نامگذاری این فیلم سینمایی به «خیلی دور نیست» عنوان کرد: از آنجاکه ماجراهای این فیلم در کنار گوش ما اتفاق می‌افتد، نام «خیلی دور نیست» را برای فیلم برگزیدیم.

عبدالملکی در جواب به این سوال که آیا موضوع اپیزودها جدا از یکدیگر است، گفت: موضوع سه اپیزود «خیلی دور نیست» به یکدیگر مرتبط است. در یک شب سه اتفاق در گوشه‌های مختلف شهر رخ می‌دهد و داستان‌ها دنباله هم نیستند.

به گفته وی، «خیلی دور نیست» از دو بخش حال و گذشته تشکیل شده است. مخاطب در بخش حال بازجویی متهمان را می‌بیند و بخش گذشته مربوط به اتفاقاتی است که برای شخصیت‌ها رخ داده است.

تهیه‌کننده «خیلی دور نیست» درباره حضور ۲ کارگردان در این پروژه بیان کرد: علی مربی که یکی از طراحان صحنه و لباس سینماست و تاکنون ۲ فیلم کوتاه و یک تله فیلم کار کرده است، کارگردانی اپیزود اول و دوم با نام‌های «دریافت» و «قطع فوری» را برعهده گرفت اما زمانی که می‌خواستیم اپیزود سوم با نام «توضیح» را شروع کنیم ایشان مشغول کار در سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» شد و ما به علی ذاکری‌راد که پیش از این دو تله فیلم ساخته بود، پیشنهاد کارگردانی اثر را دادیم که پذیرفت. در حقیقت «خیلی دور نیست» اولین تجربه سینمایی هر دو کارگردان است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه فعلا به فکر گرفتن پروانه نمایش برای اکران در ایران نیست، اظهار کرد: بعید است که اجازه اکران این فیلم در ایران داده شود و اگر این اتفاق بیفتد، محدود و پُرحاشیه خواهد بود و ما به دنبال حاشیه و سروصدا کردن نیستیم و از ابتدا با هدف اینکه قرار نیست «خیلی دور نیست» در ایران اکران شود، این اثر را ساختیم تا در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا کنیم در حقیقت به دنبال اکران در خارج از کشور هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه انتخاب بازیگران پروژه برعهده‌ خودش بوده است، مطرح کرد: کارگردانان در ترکیب بازیگران دخالتی نداشتند و من دوستان را بر اساس معیارهای خودم انتخاب کردم همچنین ترجیح دادم به جای بازیگر چهره از عوامل فنی خوب کمک بگیرم. البته بازیگران خوب سینما در این پروژه حضور دارند یعنی در اپیزود اول علیرضا استادی، در اپیزود دوم کریم امینی و در اپیزود سوم افشین غیاثی نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند.

تهیه‌کننده «خیلی دور نیست» با اشاره به اینکه تدوین این فیلم سینمایی به پایان رسیده است و درنهایت تا اواخر دی ماه نسخه نهایی آماده می‌شود، توضیح داد: سال‌ها پیش کیانوش عیاری فیلم «خانه پدری» را ساخت اما توقیف شد در حالیکه بارها خبرهایی درباره موضوع فیلم را شنیدیم و اگر همان موقع اجازه اکران به فیلم داده می‌شد حداقل ما شاهد مرگ رومیناها نبودیم. جای پرداختن به اینگونه سوژه‌ها در سینما خالی‌ست و ای کاش فیلم‌هایی با این موضوعات بیشتر ساخته شوند تا شاید اندکی بتوان جلوی خشونت‌ها را گرفت.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: علاوه بر پیگیری کارهای فیلم سینمایی «خیلی دور نیست» قصد دارم فیلم دیگری به نویسندگی زهرا پیرهادی با موضوع اعدام تهیه کنم که جزییات آن به زودی از طریق روابط عمومی پروژه اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    130/605/234/000
  • مست عشق
    47/719/676/000
  • بی بدن
    34/842/534/500
  • سال گربه
    34/306/542/500
  • آسمان غرب
    5/597/319/500
  • آپاراتچی
    5/090/253/000
  • ایلیاجست‌وجوی‌قهرمان
    4/853/423/500
  • نوروز
    3/527/080/500
  • پرویزخان
    3/372/977/000