مخاطب کیفیت تصویر «حرفه‌ای» را فهمیده است/ لوازم پیشرفته سینما توسط دولت فراهم شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۶
مرتضی غفوری در گفتگو با صبا:

مخاطب کیفیت تصویر «حرفه‌ای» را فهمیده است/ لوازم پیشرفته سینما توسط دولت فراهم شود

مرتضی غفوری مدیر فیلمبرداری «حرفه‌ای» درباره نوع و کیفیت فیلمبرداری این مجموعه نمایش خانگی و محدودیت‌های لوازم فیلمبرداری در ایران گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، مجموعه نمایش خانگی «حرفه‌ای» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده و تهیه‌کنندگی سعید خانی، چهارشنبه‌ها ساعت ۲۰ در پلتفرم نماوا منتشر می‌شود. تاکنون ۱۴ قسمت از فصل اول این مجموعه با حضور بازیگرانی چون، سیروان خسروی، سارا بهرامی، ماهور الوند، زانیار خسروی، علیرضا ثانی‌فر، مرتضی تقی‌زاده، مزدک میرعابدینی، اسما رمضانی، المیرا دهقانی، بهاره کیان افشار، امیرمحمد زند، بهناز جعفری و علی مصفا منتشر شده است.

سراغ مرتضی غفوری مدیر فیلمبرداری «حرفه‌ای» رفتیم تا درباره نحوه تصویربرداری او در این پروژه گفتگو کنیم.

مرتضی غفوری مدیر فیلمبرداری مجموعه نمایش خانگی «حرفه‌ای» در پاسخ به اینکه انتشار ۱۴ قسمت از «حرفه‌ای» چه بازخوردهایی داشته است، گفت: بیننده‌ خیلی ریزبین و باهوش است و تصویر بد را از خوب را تشخیص می‌دهد و برای او کیفیت کار از هر چیزی مهم تر است و با این حال خوشبختانه بازخوردهای خیلی خوبی از کار دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: احترام به مخاطب برای من از هر چیزی مهم تر است به همین دلیل تمام تلاشم را برای خلق تصویری درخور سریال و مرتبط با داستان به کار برده ام و از دیده شدن «حرفه‌ای» توسط مردم خوشحال هستم.

این فیلمبردار درباره ویژگی‌های سریال «حرفه‌ای» بیان کرد: من فیلمبرداری این پروژه را در دو بخش تعریف کرده ام؛ بخش‌های عاشقانه و بخش‌های اکشن و جنایی. در بخش عاشقانه‌ داستان سعی کردم برای صحنه و صورت بازیگران از نورهای نرم و لطیف استفاده کنم تا بتوانم آن حسی که مدنظر کارگردان است به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کنم. در بخش جنایی و اکشن داستان هم برخلاف قسمت‌های عاشقانه از نورهای تیز و خشن استفاده کردم. طیف رنگی خاصی هم مدنظرم داشتم که در اصلاح رنگ اعمال شد.

وی در پاسخ به این پرسش که خود شما به عنوان مخاطب اول این مجموعه، آیا از کیفیت پخش راضی هستید، گفت: کم و بیش راضی هستم، البته آن تصویری که من در اصلاح رنگ می‌بینم و دوست داشتم بیننده هم ببیند در پخش نیست ولی تصویری هم که مخاطب پس از انتشار «حرفه‌ای» می‌بیند خوب است و این کاهش کیفیت تصویر در پخش قابل گذشت است زیرا تغییر خیلی فاحشی وجود ندارد.

غفوری درباره مولفه‌های موفقیت در یک فیلم و سریال‌ عنوان کرد: برای موفقیت هر فیلم و سریال، همه‌ عوامل تولید باید تمام تلاششان را به کار بگیرند تا بهترین خروجی حاصل شود. خیلی وقت‌ها سر صحنه این دیالوگ شنیده می‌شود که «اونو کی میبینه! ولش کن» این حرف به این معنا است که عوامل تولید برای کار خود ارزشی قائل نیستند در حالیکه همه‌ عوامل باید کارشان خوب باشد تا نتیجه یک پروژه موفقیت آمیز شود.

مدیر فیلمبرداری «چند مترمکعب عشق» اظهار کرد: اگر من بهترین نورپردازی و قاب‌بندی را انجام بدهم ولی گریم بازیگر بد باشد، کار همه عوامل زیر سوال می‌رود. بیننده ضعف را خیلی سریع متوجه می‌شود , کاری که ضعف نداشته باشد یعنی موفقیت را کسب کرده، به همین دلیل همیشه تمام تلاشم را می‌کنم که بهترین کار را بر اساس اقتضای فیلم یا سریال تولید کنم.

مدیر فیلمبرداری «حرفه‌ای» ارزیابی خود درباره سطح سواد مخاطب نسبت به نوع فیلمبرداری آثار سینمایی و تلویزیونی را اینگونه توضیح داد: مخاطب فعلی آثار سینمایی و تلویزیونی با مخاطب گذشته خیلی فرق دارد؛ امروزه با وجود اینترنت و گوشی‌های هوشمند، دسترسی به بهترین فیلم و تصویرهای خوش آب و رنگ برای همه آسان شده است، به همین دلیل باید فیلمبرداری و نورپردازی مرتبط با سوژه به درستی انجام شود.

این فیلمبردار افزود: مدیر فیلمبرداری اولین بیننده‌ یک فیلم است و انتقال حسی که کارگردان و فیلمنامه نویس به مخاطب در نظر دارند وظیفه مدیر فیلمبرداری است همین مساله کار او را سخت می‌کند.

در پایان غفوری درباره چگونگی رشد سینما و تلویزیون در حوزه فیلمبرداری گفت: رشد فیلمبرداری در سینما و تلویزیون بستگی به لوازم و تجهیزات به‌روز دارد. خوشبختانه خیلی از لوازمی که در دنیای حرفه‌ای سینما مورد استفاده قرار می‌گیرد به لطف دفاتر خصوصی، با وجود تحریم خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته خیلی بهتر است، لوازم جدید وارد این عرصه شده اند که مدیر فیلمبرداری و گروهش با سرعت بیشتر و انرژی کمتر کار نورپردازی صحنه را انجام می‌دهند. در گذشته چراغ‌های خیلی سنگینی استفاده می‌شد که جا به جایی آن نیرو و وقت زیادی را تلف می‌کرد، در حالی که چراغ‌های سبکتر با کارایی خیلی بیشتر وجود دارد که به اقتصاد این حرفه کمک می کند. ای کاش شرایطی فراهم شود که لوازم پیشرفته اعم از دوربین و تجهیزات نورپردازی توسط دولت برای سینما خریداری شود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است