به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، روز پنجشنبه ۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۹:۳۰ آیین رونمایی از مجموعه ترانه «امیر بیسرانجام» از سرودههای سجاد عزیزی آرام همراه با پانزدهمین نشست «در آستانه» کانون ادبی «زمستان» در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
«امیر بیسرانجام»، دومین مجموعه ترانه از سجاد عزیزی آرام شاعر، ترانهسرا و دبیر کانون ادبی «زمستان» است که از سوی انتشارات شانی منتشر شده است. رونمایی از این کتاب در فرهنگسرای اندیشه باحضور فعالین حوزه موسیقی مانند حمید غلامعلی، قاسم افشار، حسین صفامنش، کیان مقدم، حمید ناصحی، افشین سیاهپوش، محمدرضا عیوضی، یاحا کاشانی، حسام الدین سراج و… همراه بود.
مجموعه ترانههای «امیر بیسرانجام» متشکل از ۵۰ ترانه است که در یک سال و نیم گذشته توسط سجاد عزیزی آرام سروده شده اند و تاکنون عموم آنها توسط خوانندههایی مانند محمد معتمدی، امیرعباس گلاب، محمدرضا عیوضی، حمید غلامعلی، کاوه آفاق و… اجرا شده است. قالب ترانههای کتاب «امیر بیسرانجام» عاشقانههای غمگین است که به موضوعاتی مانند ترانه برای ایران و شهدا نیز پرداخته است.
حمید ناصحی نویسنده، ترانه سرا و پژوهشگر موسیقی ایران که اجرای مراسم رونمایی از کتاب «امیر بیسرانجام» را برعهده داشت در این مراسم گفت: روال انتشار کتابهای مجموعه ترانه در کشور ما که خصوصا از اوایل دهه هشتاد و دهه هفتاد آغاز شد، عموما بر این منوال بود که ترانههایی برای پیشنهاد به خوانندهها و آهنگسازها مینوشتند و اینها را مجموعه میکردند و منتشر میشد؛ یعنی اصولا ترانههای اجرا شده توسط هنرمندان نبود.
وی افزود: پیش از آغاز این جریان در ترانه سرایی و انتشار مجموعه ترانهها، از اساتید بزرگ ترانه سرایی مانند، ایرج جنتی عطایی با کتاب «زمزمههای یک شب سی ساله» یا اردلان سرفراز «ریشه تا همیشه» منتشر شده بود که قبلا توسط خوانندههایی اجرا شده بود.
مجری آیین رونمایی از مجموعه ترانههای «امیر بیسرانجام» بیان کرد: جریان انتشار مجموعه ترانهها توسط ترانه سراها بعد از دورهای که گفتم، با ترانههایی همراه بود که اجرا نشده بودند، این اتفاق تا به جایی خوب بود در شرایطی که آن ترانه سراها در حال همکاری با یک آهنگساز و یا یک خواننده بودند، مانند کتابهای ترانه یغما گلرویی که آثاری که با ترانه او اجرا شد به بهانه انتشار همین کتابها توسط او بود. همراه نبودن ترانه یک ترانه سرا با خواننده و آهنگساز معضلی است که او را در باتلاق تکرار قالبهای آسان در ترانه به دلیل نبودن ملودی میاندازد که این معضل به ضعف ترانهها و موسیقی پاپ میرسد.
این ترانه سرا در پایان درباره سجاد عزیزی آرام و مجموعه ترانه او گفت: برگزاری جلسات ترانه و کارگاهها، کانونها و مسابقات ترانه باعث شد که با همت فعالین این حوزه ساختمان و قالب ترانه سرایی متنوع و متحول شود. سجاد عزیزی آرام هم از همین حوزه رشد کرد، خاستگاه شعری قوی دارد و مدیریت کانون ادبی «زمستان» در نگاه او به ترانه و آشنایی به قالبها و فرمهای ترانه تاثیر گذاشت که نتیجه آن انتشار دو مجموعه ترانه از او است که عمده ترانهها توسط خوانندههای مختلف اجرا شده اند.
پس از رونمایی از این مجموعه ترانه، پانزدهمین ماه نشست «درآستانه» کانون ادبی «زمستان» برگزار شد. سجاد عزیزی آرام دبیر کانون ادبی «زمستان» درباره این نشست به خبرنگار صبا گفت: «در آستانه» ایدهای بود برای هنرمندان جوانی که خارج از تهران هستند، طبق فراخوان در سه بخش خوانندگی موسیقی ایرانی، موسیقی پاپ و ترانه و شعر آثار از تمام کشور برای ما ارسال میشود و ما با نظر داوران و کارشناسان آثار برگزیده را مشخص میکنیم که طی چند مرحله، برگزیدگان هر دوره از نشست مشخص میشوند.
وی در پایان توضیح داد: هدف از برگزاری این نشست، کمک به دیده شدن هنرمندان جوانی است که در شهرستانها دسترسی کمتری به امکانات برای رشد و پیشرفت در حوزه موسیقایی خود دارند. این سلسله جلسهها آموزشی نیست و هدف دیده شدن افرادی است که به کانونهای ادبی و موسیقی دسترسی ندارند. برگزیدگان چند دوره قبل «در آستانه» بعدها با هنرمدان سرشناسی همکاری کردند که این ناشی از تاثیرگذاری این سلسله نشستهای کانون ادبی «زمستان» دارد.
مرحله نهایی پانزدهمین ماه نشست «در آستانه» با اجرای سجاد عزیزی آرام در سه بخش و هر بخش با حضور پنج نفر برگزیده همراه بود که در پایان با رای داوران بهترین آنها انتخاب شدند. بخش ترانه و شعر این نشست با داوری حمید ناصحی، مجید افشاری و یاحا کاشانی همراه بود. از نکتههای جالب توجه داوران این بخش، نبود رشید کاکاوند و محمدعلی بهمنی بود که به دلایلی نتواسته بودند در مراسم شرکت کنند و یاحا کاشانی و حمید ناصحی جایگزین آنها شدند.
ماهان نوری، عطیه سلیمی، هلن رحمانی، مرتضا خدایگان و امیر محصل برگزیدگان این بخش بودند که هر کدامشان به خوانش ترانه خود پرداختند که با نقد و رای داوران بهترین ترانه در پایان انتخاب شد.
بعد از بخش ترانه و شعر این نشست، امین نیکو خواننده موسیقی پاپ قطعهای که ترانه او را زنده یاد افشین یداللهی سروده بود اجرا کرد. این ترانه با نام «چه کردی» توسط امین بانی و افشین یداللهی هم اجرا شده بود.
بخش دوم مراسم با حضور داوران بخش موسیقی ایرانی آغاز شد. اردشیر کامکار، حسام الدین سراج و محمدرضا چراغعلی داوران این بخش بودند که به اجرای آواز و تصنیف برگزیدگان رای دادند. برگزیدگان این بخش شامل افرادی چون حکمت رمضانی، یوسف سپنجی، اکبر وکیلی، نوید نوبخت و امیر محمدی بود.
پس از این بخش نیز حمید غلامعلی به اجرای دو قطعه پرداخت که ترانههای او را سجاد عزیزی آرام سروده و آهنگسازی آن را محمدرضا چراغعلی انجام داده است. قطعه تیتراژ فیلم سینمایی «گیجگاه» ساخته عادل تبریزی یکی از این قطعهها بود.
بخش موسیقی پاپ نیز با حضور داورانی چون قاسم افشار، محمدرضا عقیلی و محمدرضا عیوضی ادامه داشت در حالی که مرتضی لطفی قیلتر به عنوان داور این بخش مشخص شده بود به دلیل ابتلا به کرونا در جلسه حضور نداشت. برگزیدگان این بخش هم که به اجرای موسیقی پاپ پرداختند هنرمندان جوانی چون عباس شفیعی، حامد گلپور، پیمان بیات، وحید مطلوبی و میلاد نصیری بودند.
پس از اتمام هر سه بخش، با نظر داوران نفرات برتر مشخص شدند. هلن رحمانی در بخش ترانه و شعر، حکمت رمضانی در بخش موسیقی ایرانی و پیمان بیات در بخش موسیقی پاپ انتخاب شدند که طی مراسمی از آنها باحضور داوران و استادان حوزه موسیقی قدردانی شد.
پس از اتمام مراسم، قاسم افشار داور این نشست در گفتگو با خبرنگار صبا با اشاره به اینکه تازهترین اثر او با نام «نقاش» منتشر شده است و دو قطعه دیگر هم تا قبل از عید منتشر میشود که بعد از عید در تور کنسرتهای او اجرا میشوند گفت: خیلی خوشحالم که جوانان علاقه مند به موسیقی، موسیقی سنتی و کلاسیک کار میکنند که این یک نقطه امید است. به نظر من برگزاری این نشستها به دیده شدن استعدادها کمک میکند، البته این در حالتی است که از جوانان حمایت شود.
محمد کفیلی
انتهای پیام/
There are no comments yet