محسن اسلام زاده کارگردان مستند «هیچکس منتظرت نیست» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره موضوع این فیلم عنوان کرد: مستند «هیچکس منتظرت نیست» درباره فعالیت ها و شخصیت سپیده علیزاده روانشناس و فعال اجتماعی است که حدود ۱۰ سال در زمینه آسیب های اجتماعی کار کرده و مدیر گرمخانه ای در شوش است.
او افزود: «هیچکس منتظرت نیست» حول شخصیت سپیده علیزاده و یکی از مددجویان سابقش به نام منا است.
این مستندساز اظهار کرد: «هیچکس منتظرت نیست» در کنار موضوع اصلی و پرداختن به شخصیت سپیده علیزاده، وارد قصه هایی از زنان کارتن خواب و ترک کرده های اعتیاد که به او پناه آورده اند، می شود.
کارگردان مستند «آقای دادستان» بیان کرد: یکی از شخصیت های دیگری که می توان گفت شخصیت دوم مستند است، زنی است به نام منا که حدود بیست و چهار سال کارتن خواب، خلافکار و معتاد بوده و اکنون چهار سال است که ترک کرده و در گرمخانه به عنوان معاون سپیده علیزاده فعالیت دارد و به دنبال پیدا کردن خانواده اش است.
کارگردان مستند «تنها میان طالبان» با اشاره به ایده این مستند توضیح داد: به سفارش شهرداری تهران برای ساخت مجموعه تلویزیونی در مناطق جنوبی و حاشیه ای شهر بودم که با علیزاده آشنا شدم و احساس کردم که این شخصیت حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارد و می توان از زاویه دید او مستند ساخت.
کارگردان «اهل سنت در ایران» توضیح داد: سپیده علیزاده در دل اتفاقات بدی است ولی با انرژی و انگیزه ای که دارد به دنبال نجات آدم هاست و با توجه به اینکه روانشناس است به صورت آکادمیک روی آسیب های اجتماعی کار کرده است.
کارگردان مستند «به دنبال صلح» درباره پیش تولید و مراحل تولید مستند مطرح کرد: مدت زمانی بود که بحث آسیب های اجتماعی مطرح شده بود ولی به سوژه اصلی نرسیده بودیم از آنجا که من بیشتر به عنوان مستندساز بحران آثار سیاسی و اقتصادی کار کرده بوذم نیازمند تغییر ژانر بودم.
کارگردان مستند «شیخ صباح» ادامه داد: پیش تولید این اثر را براساس آشنا شدن با علیزاده و در زمانی که برای ساخت مستندی به سفارش شهرداری تهران به نام «فراموش شدگان خولازین» کار می کردم، آغاز کردم.
او بیان کرد: حدود ۲ ماه مراحل پیش تولید و تحقیق زمان برد و تولید فیلم از ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹ شروع شد و تا تیرماه ۱۴۰۰ به صورت متناوب برای حدود ۳۰ جلسه طی ۳۰ روز ضبط داشتیم.
کارگردان مستند «روز ناتمام من و فرمانده» درباره مشکلاتی که برای ساخت این اثر وجود داشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه وارد یک فضای زنانه در مرکز نگهداری زنان شده بودیم هر روز یک معضل و مشکل جدید اتفاق می افتاد و فضا خیلی سنگین بود.
اسلام زاده اظهار کرد: گاهی اوقات در پارک شوش به دوربین حمله می شد، ساعات زیادی در پاتوق های مواد مخدر بودیم که ضمانتی نبود تجهیزات مان را از دست ندهیم، شب و روزهای بسیاری را از کانال های فاضلاب تهران و زیر پل هایی که کارتن خواب ها در آنجا زندگی می کنند، برای تصویربرداری حضور داشتیم.
کارگردان مستند «مدافعان آمرلی» بیان کرد: سخت ترین لحظه هایی که در این مستند به تصویر کشیدیم جدا کردن کودکی از مادر معتادش برای جلوگیری از فروش کودک و بی تابی های مادر بود و در مورد دیگر نگرانی برای نجات دختری که فروخته شده بود و منتظر بودیم تا پلیس او را پیدا کند و نجات دهد.
او ادامه داد: بخشی از تولید «هیچکس منتظرت نیست» در ماه رمضان بود و بچه های تیم کارگردانی در هوای گرم در حالیکه روزه بودند پای کار ایستادند و با وجود روزهای سخت سعی کردیم تولید خوبی داشته باشیم.
کارگردان مستند «پیمان های بلند» با اشاره به حضور موفق این اثر در جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد: حضور «هیچکس منتظرت نیست» در جشنواره فیلم فجر اهمیت ویژه دارد چون اصحاب رسانه و منتقدان بیشتری آن را خواهند دید و زیر ذره بین می رود و در این روند کارگردان فرصت پیدا می کند تا عملکرد خود را بسنجد.
کارگردان مستند «قیام صحرا» خاطرنشان کرد: فضای جشنواره فیلم فجر با توجه به محدود بودن آثار حاضر در آن فضای جدی تری است و به لحاظ فنی و محتوایی فیلم دقیق تر سنجیده می شود.
کارگردان مستند «قربانیان شیمیایی» بیان کرد: بخش فیلم مستند جشنواره فیلم فجر کلاس درسی برای کارگردان است که ببیند کار چه بازخوردی دارد و بتواند برای ادامه فیلمسازی اش تصمیم بگیرد.
کارگردان مستند «دژبان شرق» توضیح داد: در جشنواره فیلم فجر تنها به یک فیلم مستند جایزه تعلق می گیرد و شاید من شانس زیادی برای دریافت جایزه نداشته باشم ولی اکران فیلم و حضور مردم، منتقدان و اصحاب رسانه برای تماشای کار در این رویداد هنری دغدغه من است که خوشبختانه قرار شده تا ۳ اکران به کار داده شود.
محسن اسلام زاده در پایان گفت: وقتی در جشنواره فیلم فجر کار، درست دیده و نقد شود خستگی کار و سختیای که کشیدیم از تنمان در می رود و امیدوارم اکران آثار مستند موفق باشد و تماشاگران از فیلم خوششان بیاید.
نگار امیری
انتهای پیام/
بیشتر بخوانید
There are no comments yet