به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، اولین نشست رسانهای چهلمین جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی مجید برزگر اختصاص داشت که روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه در خانه جشنواره در برج میلاد برگزار شد.
پیام آزادی آهنگساز فیلم سینمایی «بیرو» در نشست خبری این فیلم عنوان کرد: ما از ۶ ماه پیش وارد فاز اجرایی قطعههای موسیقی فیلم سینمایی «بیرو» شدیم، این پروژه بسیار سخت بود و نزدیک به ۲۵ نوازنده آلمانی و ایرانی در آن اجرا کردند که نتیجه آن ۴۰ قطعه موسیقی است به همراه تیتراژ آخر که از قطعات کوتاه و بلند تشکیل شده است. در آهنگسازی این فیلم سعی کردیم موسیقی در کنار هیجان و ارتباط با تصاویر، به خودی خود تاثیرگذاری نیز داشته باشد.
پیام آزادی بعد از نشست در گفتگو با خبرنگار صبا درباره ساخت موسیقی فیلم «بیرو» توضیح داد: زمانی که ما از موسیقی یک فیلم سینمایی فوتبالی صحبت میکنیم، در واقع داریم به موسیقی ورزشی میپردازیم. موسیقی ورزشی هم عموما با موسیقی الکترونیک و سبکهای هاوس، تکنو و ترنس همراه است که به طور مثال در موسیقی مسابقههای جام جهانی، برنامه «نود» و دیگر برنامههای ورزشی شنیدهایم. اگر قرار است ما در آهنگسازی این نوع فیلم، از این سبک موسیقی ورزشی تقلید کنیم، نمیتوانستیم یک سری از صحنههای احساسی را در فیلم پوشش دهیم.
وی افزود: لحظههای درام و تراژدی «بیرو» را با آن سبک از موسیقی نمیتوانستیم به مخاطب انتقال دهیم و به این نتیجه رسیدیم که موسیقی الکترونیک را با سازهای ارکسترال تلفیق کنیم و در لیست سازهای ارکسترال ویولن، ویولنسل و سازهای دیگر قرار دارد. همچنین نزدیک به ۲۵ نوازنده سازهای ایرانی و آلمانی ما را همراهی میکنند. قطعهها در دو بخش در ایران و آلمان ضبط شد. نوازندههای آلمانی در بخش ارکسترال حضور دارند که قطعههای آنان در دورتموند ضبط شد و تلفیق این دو موسیقی «بیرو» را نجات داد، یعنی توانستیم هیجانی که در دیدن فوتبال احساس میکنیم در این فیلم داشته باشیم و برای نشان دادن صحنههای درام «بیرو» هم از آنها استفاده کنیم.
آهنگساز «بیرو» عنوان کرد: ما برای موسیقی این کار یک ملودی اصلی تعریف کردیم که در آن ملودی سازهایمان احساسات را منتقل میکردند. اگر می خواستیم در موسیقی این فیلم یک نماد نوستالژی را نشان دهیم به مشکل کپی رایت برمیخوردیم و به همین دلیل سعی کردیم از ملودی ساخته شده خودمان در فیلم استفاده کنیم که مشکلی پیش نیاید.
وی ادامه داد: تمام قطعات کار حتی قطعات ورود به باشگاه هم توسط نوازندگان ساخته شده است یعنی موسیقی سرصحنه و حتی موسیقی راکی که در بخشی از کار در ماشین پخش میشود هم تولید نوازندگان فیلم است.
این نوازنده مطرح کرد: علت وسواس من به عنوان آهنگساز در ساختن تمام قطعههای فیلم «بیرو» به این دلیل است که اگر فیلم به جشنوارههای خارجی راه پیدا کند، وجود موسیقیهایی که حق کپی رایت دارند، فیلم را با مشکل مواجه میکند. برای همین تاکید میکنم تمام قطعههای فیلم، حتی قطعهای که علیرضا بیرانوند در آشپزخانه کار میکند، قطعهای است که خودم با پیانو تولید کردهام.
آزادی در پایان خاطرنشان کرد: از تلفیقی که در ساخت موسیقی این فیلم سینمایی اتفاق افتاد بسیار حوشحالم و از مهرداد اسماعیلپور که مسئولیت تولید قطعهها و هماهنگی نوازندههای ایران را بر عهده داشت، بسیار تشکر میکنم، من هم با نوازندههای آلمانی در دورتمند این پروژه را اجرا کردم.
محمد کفیلی
انتهای پیام/
There are no comments yet