درهای صداوسیما روی هنرمندان و سازهایشان بسته است/ انتخابات که تمام می‌شود یاد انتقاد می‌افتند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۰
گزارش صبا از نشست خبری خانه موسیقی؛

درهای صداوسیما روی هنرمندان و سازهایشان بسته است/ انتخابات که تمام می‌شود یاد انتقاد می‌افتند

نشست رسانه ای خانه موسیقی ایران با حضور مدیرعامل و عضو هیات مدیره برگزار و برنامه‌های آینده خانه موسیقی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، نشست رسانه ای خانه موسیقی ایران با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل و حمیدرضا اردلان عضو هیات مدیره و صبح چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه در محل خانه موسیقی ایران برگزار شد.

حمیدرضا اردلان عضو هیات رییسه خانه موسیقی در ابتدای این نشست درباره تاریخچه اصناف توضیح داد: نهادهای مدنی یا اصناف واسط میان توقعات مردم و دولت‌ها هستند بنابراین هنگامی که دولت‌ها نمی‌توانند خواسته های مردم را آنگونه که باید برآورده کنند، نقش اصناف پررنگ می‌شود. سابقه کشور ما در تشکیل اصناف به پیش از اسلام می‌رسد و در انقلاب مشروطه هم اصناف نقش تعیین کننده‌ای داشتند. بعد از انقلاب هم در یک مقطع تاریخی به مرور زمان این تشکل‌ها شکل گرفتند اما به هرحال این اصناف در حوزه فرهنگ و هنر علی‌رغم گذشت بیش از ۲ دهه هنوز نوپا هستند.
ن

وربخش مدیرعامل خانه تئاتر عنوان کرد: خانه موسیقی ایران حدود ۲۰ سال سابقه دارد و تقریبا از ۷۹ تشکیل شد و به مرور مورد اقبال اهالی موسیقی قرار گرفت اما ما هنوز هم نوپا هستیم، به این معنا که هنوز چندوچون این تشکل‌ها را نمی‌دانیم و اینکه ضرورت وجود تشکل ها چیست و توانایی و ظرفیت این تشکل‌ها چگونه است؟ درنتیجه گاهی توقعاتی ایجاد می‌شود که برای رفع آن‌ها کاری از دست ما ساخته نیست.

بسیاری از آموزشگاه‌های موسیقی در زمان کرونا تعطیل شد

او ادامه داد: در این سال‌ها فرازونشیب زیادی داشتیم زیرا موسیقی در این کشور هنوز صددرصد امر پذیرفته‌شده‌ای نیست و هنوز در برخی مناطق این کشور موسیقی مجاز نیست و هنوز بحث موسیقی زنانه و مردانه وجود دارد و نمی‌توان این مسائل را انکار کرد اما مهم است که نهاد در حد توان این مسائل را پیگیری کنند.
مدیرعامل خانه موسیقی درباره تاثیر کرونا بر این حوزه تشریح کرد: در دوران کرونا ما شاهد تعطیلی‌ها، مصیبت‌ها و بیکاری‌های زیادی بودیم و بسیاری از آموزشگاه‌های موسیقی تعطیل شدند. ما می دانیم در حوزه موسقی تنها می‌شود در سه حوزه تولید، اجرا و آموزش فعالیت کرد و در روران کرونا هرکدام از این حوزه‌ها به نوعی تحت‌الشعاع قرار گرفت. از همان ابتدای شیوع کرونا با دو حوزه سینما و تئاتر چاره‌جویی کردیم و به این رسیدیم که در بحث بیمه‌ها، حق بیمه افراد را پرداخت کنیم. ما در صندوق اعتباری هنر عضویم و از همان موقع این موضوع را پیگیری کردیم و حق بیمه ۶ ماه هنرمندان پرداخت شد و هنوز هم در همین راستا مشغول فعالیت هستیم.

او خاطرنشان کرد: سال گذشته باید انتخابات خانه موسیقی انجام می‌شد و در دو نوبت اعلام رسمی کردیم اما در هردو بار با محدودیت‌های کرونایی مواجه شدیم. خوشبختانه طی انتخاباتی که انجام شد کانون‌های مختلف هیات مدیره‌ خود را شناختند، مجمع عموم هم‌ سر موقع برگزار شد.

نوربخش در ادامه در واکنش به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه خانه موسیقی به منتقدان توجه نمی‌کند، توضیح داد: چندبار در نشست‌های ماهانه‌مان به منتقدان فرصت دادیم که اظهارنظر کنند و باید بگویم نهادی که با انتخاب سروکار دارد در آن همه آدم‌ها می‌توانند به عنوان کنشگر فعال وارد عرصه شوند اما متاسفانه ما در زمان انتخابات هیچکدام از این بحث‌ها را نداریم و بعد از انتخابات این صحبت‌ها مطرح می‌شود.

صداوسیما باید ممنوعیت نمایش ساز را بردارد

اردلان در ادامه با بیان اینکه صحبت‌هایش سیاسی نیست و از منظر فرهنگ و هنر موضوع را نگاه می‌کند، عنوان کرد: دل همه ما خون است؛ دل جامعه خون است و دل موسیقدان‌ها خون است در جامعه‌ای که ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درست کار نمی‌کنند و متولی امور فرهنگ و هنر کشور ما نامش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ست  گویا همه ما کافریم و کسی می‌خواهد ما را ارشاد کند درحالی که باید نام وزارت فرهنگ و هنر روی آن‌ می‌گذاشتند. درواقع کل بودجه‌ای که به فرهنگ و هنر ما تخصیص داده می‌شود، اندازه تولید فیلم در هالیوود است و همین امکانات کم هم با حمایت اصناف در دسترس قرار گرفته است.

او در واکنش به ممنوعیت نمایش ساز در صداوسیما گفت: صداوسیما در حمایت از موسیقی می‌گوید، «خودت می‌توانی بیایی اما سازت را نمی‌توانی بیاوری» و این سیاست دوپهلو باعث تقویت شبکه‌های خارجی شد زیرا مردم نمی‌توانند موسیقی را نادیده بگیرند و ازطرفی درب تلویزیون روی هنرمندان اصیل بسته است. سازمانی که خودش مسبب اعتبار دادن به جریان‌های غیراصیل موسیقی است، برنامه برگزار می‌کند که موسیقی ما عقب مانده و ما ساز نداریم.

این هنرمند اضافه کرد: چندماه است که کارمندان خانه هنرمندان ایران حقوق نصفه می گیرند و بودجه های آن‌ها را بسته‌اند. اصلا امکاناتی در موسیقی ما ایجاد نشده که است که دعوایی سرش باشد و موسیقیدان ایرانی نباید گیر یک هنر کارت باشد. درواقع تحولی در جامعه ما در حال وقوع است و نمی توان در این تحول خانه موسیقی را جدا کرد و ما باید به طور کلی ببینیم وسع خانه موسیقی چقدر است.

اردلان در پایان خاطرنشان کرد: من از مسئول صداوسیما می خواهم در تلویزین ساز نشان دهند اما آیا مسئول صداوسبما به حرف من گوش می‌کند؟‌ اگر گوش کند چقدر قدرت اجرایی دارد؟ یا مجلس چقدر این مساله را بررسی می‌کند؟ ما باز هم تکرار و پیگیری می‌کنیم و اگر پای گروه های بزرگ موسیقی به تلویزیون باز شود یا کنسرت‌ها را آنلاین برگزار کنند گردش مالی بزرگی برای تلویزیون و موسیقی ایران خواهد بود.

نوربخش در ادامه به بررسی برنامه‌های خانه موسیقی پرداخت و گفت: قرار شد همه صنوف ضمن اینکه به شکل فعلی در ارشاد حضور دارند، در وزارت کار هم جایگاهی داشته باشند تا بتوانند از قوانین و منافع صنفی هم بهره مند باشند و کمیسیونی بین ۲ وزارتخانه تشکیل شد و ما حدود ۱۲_۱۳ صنف را ثبت کرده‌ایم و در انتظار برگزاری مجمع عمومی هستیم. جشن خانه موسیقی هم دو سال به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و ترجیح‌مان این بود‌ که مجازی برگزار نشود اگر پروتکل‌ها اجازه دهد در شروع سال جدید جشن خانه هم برگزار خواهد شد.

تشکیل شورای نظارت بر سازها

او ادامه داد: در این جشنواره ها یکسری استعدادها ظهور پیدا می‌کنند و بعدش در فضای فرهنگی فعال نگه داشته نمی‌شوند و چیزی که به ذهن ما رسید این است که استعدادهای رشته‌های مختلف به ویژه موسیقی نواحی و اقوام فیلم‌های کوتاهی تهیه شود و توانایی آن‌ها در معرض تماشا گذاشته شود و به تدریج به نمایش رسانه‌ای هم برسد و همچنین این امکان فراهم‌ می‌شود که به طور تخصصی و فنی ثبت و ضبط شود. همچنین تفاهمنامه با یک مجموعه معتبر آموزش عالی قرار است منعقد شود و در حوزه آموزش و پروش با وزیر فرهنگ و ارشاد هم صحبت شده است و قرار است در حوزه سرود و تقویت شنوایی دانش‌آموزان فعالیت کنیم و اینکه این فارغ‌التحصیلان موسیقی سراغ آموزش در مدارس بروند.

اردلان در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه ساز وضعیت وحشتناکی در حوزه قیمت و استاندارد سازها وجود دارد. به طور مثال اگر فردی بخواهد ساز بخرد، نمی داند از کجا مشورت بگیرد و اکنون سازهای تقلبی زیاد شده است و مرکزی برای راستای‌آزمایی نیست. خانه موسیقی دنبال این است که سیستمی وجود داشته باشد و سازهای ساخته شده جمع و شناسنامه‌دار شود.

انتهای پیام/

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000