«علف‌زار» خوش‌ساخت با شروعی غافلگیرکننده/کاراکترهایی که دم‌دستی نیستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۵
یادداشت‌های فیلم فجر به قلم جعفر گودرزی-3

«علف‌زار» خوش‌ساخت با شروعی غافلگیرکننده/کاراکترهایی که دم‌دستی نیستند

جعفر گودرزی منتقد سینما معتقدست فیلم «علف‌زار» اثری خوش‌ساخت و سرپاست و آغازی کوبنده دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، ظهر دیروز ۱۲ بهمن ماه برج میلاد به عنوان خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر میزبان نمایش فیلم سینمایی «علف‌زار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان بود. این فیلم با نظرات متفاوتی از سوی منتقدان و تماشاگران مواجه شد.

جعفر گودرزی رییس انجمن منتقدان، نویسنده و تهیه‌کننده سینما در یادداشتی به نقد و بررسی این اثر پرداخته است. در این یادداشت آمده است:

«فیلم «علف‌زار» اولین فیلم بلند سینمایی کاظم دانشی درباره تجاوز به زنان، تعرض جنسی، قربانی شدن کودکان در مناسبات و ارتباطات مبتذل خانوادگی و اجتماعی زن و مرد، معضلات و آسیب‌های اخلاقی و اعتیاد، خشونت، رشوه، حق‌خوری و فساد در سیستم است.

فیلم کوبنده، محکم و غافلگیرکننده شروع می‌شود و هر چند این کوبندگی رفته‌رفته کمی افت پیدا می‌کند و ضرباهنگ فیلم می‌افتد، اما قصه خود را درست روایت می‌کند.

فیلم با اینکه لوکیشن‌های محدودی دارد، اما کارگردان با میزانسن‌های پرتحرک و دکوپاژی درست و خلاقانه لحظه‌ای مخاطب را رها نمی‌کند.

علفزار نگاهی سراسر دردمندانه و ‌منتقدانه به اوضاع و شرایط جامعه و آدم‌هایش دارد. آدم‌هایی که هر یک با توجه به نوع شغل و زندگی‌شان دنبال راه‌دررو هستند تا از مخمصه خلاصی یابند. همه درگیر فساد و خلافند؛ از سرباز قوه قضاییه گرفته تا دادستان و آدم‌های خانواده که هر یک فقط به خود و موقعیت‌شان فکر می‌کنند و نابود شدن دیگری برایشان ذره‌ای اهمیت ندارد. شخصیت «سارا» در فیلم که به او تجاوز گروهی شده، سکوت نمی‌کند و این مساله سرآغاز کشمکشی است که تا پایان مخاطب را با خود می‌برد.

کاراکترها هرچند می‌توانستند پخته‌تر و‌ کامل‌تر در بطن ماجرا باشند، اما در همین حد هم دارای هویت‌اند و دم‌دستی نیستند و مابه‌ازای بیرونی دارند.

«علفزار» یک پژمان جمشیدی محکم و درست هم دارد، آن هم در نقش یک بازپرس. او دیگر در بازیگری به بلوغ و پختگی رسیده و چقدر از میمیک صورتش در فیلم درست بهره برده است.

فیلم قطعا نیاز به یک تدوین مجدد برای خوش‌ریتم و یک‌دست شدنش دارد و شخصیت‌های خاکستری‌اش هم جای کار بیشتری داشته، اما در همین اندازه هم خوش‌ساخت، بی‌ادعا و سرپاست، اما کاش پایانش به قدرتمندی و کوبندگی آغازش بود. مخصوصا جمله پایانی که به صورت نریشن روی تیتراژ می‌آید و چون وصله‌ای نچسب می‌ماند و حس مخاطب را درباره فیلم به شدت تنزل می‌دهد.»

بیشتر بخوانید

«مرد بازنده»ای که از نفس افتاده است/ درام فیلم مهدویان شکل نمی‌گیرد

«بیرو» ظرفیت یک کار سینمایی بلند را ندارد

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000