امیر طهماسبی دبیر بخش نگارگری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره آثار ارسال شده در این دوره از جشنواره توضیح داد: آثار امسال به لحاظ کمیت تعداد بیشتری داشت و بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد تعداد شرکتکنندگان ما بیشتر از دوره قبل بوده است و از طرفی آثار از نظر سطح و کیفیت به مراتب از دوره های گذشته بهتر بود و این موضوع جای امیدواری دارد.
او درباره رویکرد هیات انتخاب در امتیازدهی به آثار عنوان کرد: ما معمولا در حوزه نگارگری و نقاشی ایرانی در بینالها یا جشنوارههای دورههای گذشته فجر تلاشمان بر این بوده است که به آثاری امتیاز بیشتر بدهیم که علاوه بر اینکه به سنت و مبانی فکری نقاشی ایرانی نزدیک هستند، یک مقداری با این سنتها خلاقانهتر برخورد کنند زیرا معمولا این موضوع در هنرهای کلاسیک مهم است که درعین حفظ شدن اصالتها فضای خلاقانه هم مورد توجه قرار بگیرد. این اصل مهم ما در انتخاب آثار بود.
این نگارگر در پاسخ به اینکه آیا زمینه حضور برخی استادان و هنرمندان پیشکسوت هنر نگارگری در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ایجاد شد، توضیح داد: ما در شورای سیاستگذاری با آقای سیدعباس میرهاشمی دبیرکل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صحبت و پیشنهاد کردیم که اگر ما بتوانیم در فضای غیررقابتی تمام هنرمندان و پیشکسوتان هنرهای تجسمی را به نوعی به جشنواره دعوت کنیم و آثارشان را داشته باشیم، اتفاق خوبی خواهد افتاد به این صورت که ضمن اینکه تقریبا بخش زیادی از هنرمندان تجسمی درگیر این رویداد میشوند، از طرفی هم حضور این هنرمندان بزرگ الگو و نمونه خوبیست برای جوانان و در کیفیت بهتر آثارشان تاثیرگذار خواهد بود، اما متاسفانه با توجه به شرایطی که وجود داشت مانند محدودیت مکان برگزاری نمایشگاه و همزمانی برنامههای موزه هنرهای معاصر تهران و نمایشگاه نظامی گنجوی، برای نمایش این آثار دچار مشکل شدیم.
او ادامه داد: توجه به هنرمندان بزرگ و پیشکسوت در جشنواره هنرهای تجسمی فجر مساله مهمیست و اگر ما بتوانیم در هر دوره علاوه بر بخش رقابتی، استادان و هنرمندان بزرگ را به صورت مدعو داشته باشیم، نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.
بهترین راه فروش آثار هنری از طریق گالریهاست
دبیر بخش نگارگری با اشاره به اهمیت پرداختن به اقتصاد هنر در جشنواره تجسمی فجر خاطرنشان کرد: بخش اقتصاد هنر بسیار مهم است و اتفاقا ما در اینباره نیز در شورای سیاستگذاری جشنواره صحبت کردیم که بهترین راه فروش آثار هنری از طریق گالریهاست که این موضوع در همه جای دنیا اتفاق میافتد و باید در جشنواره هنرهای تجسمی تعامل بیشتری میان جشنواره و گالریها انجام شود به طور مثال از گالریداران دعوت شود یا فضاهایی ایجاد شود تا امکان برخورد گالریها با آثار هنری روی دیوار وجود داشته باشد زیرا برخی از این هنرمندان شرکتکننده جوان هستند و تجربه حضور ندارند یا بعضا از استانهای دیگر می آیند و امکان دیده شدن و فروش اثرشان در گالریهای تهران در این صورت بیشتر میشود.
او افزود: مسئولان ما باید ارتباطی میان جشنواره هنرهای تجسمی فجر با گالری های سطح شهر ایجاد کنند تا آنها حداقل برای بازدید به نمایشگاه تجسمی فجر بیایند یا امکانی برای برگزیدگان داشته باشیم تا یکسری از گالریها آثار آنها را به نمایش بگذارند.
طهماسبی در پایان درباره لزوم پرداختن بیشتر به جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: همه ما میدانیم که این نمایشگاهها خالی از ضعف نیستند اما مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید روی تبلیغات آن تمرکز بیشتری داشته باشند تا علاوه بر هنرمندان، عموم مردم هم اطلاعات بیشتری نسبت به این جشنواره و هنرمندان کسب کنند و بتوانند برای بازدید به موسسه صبا مراجعه کنند و این موضوع کمک می کند که هنر کمی وارد زندگی مردم شود. میدانیم که اقبال عمومی نسبت به حوزه های سینما، تئانر و موسیقی بیشتر است اما در حوزه تجسمی هم باید اطلاعرسانیها بهخصوص در صداوسیما بیشتر شود تا به رونق بیشتر این جشنواره و هنرهای تجسمی کمک کند.
چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی تا ۳۰ بهمن ماه در موسسه فرهنگی – هنری صبا برپاست.
ندا زنگینه
انتهای پیام/