«پایان بردگی سردار» داستانی کلاسیک از جنگ قدرت است/ سربازی که صاحب قدرت شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵
پوریا عبدی در گفتگو با صبا:

«پایان بردگی سردار» داستانی کلاسیک از جنگ قدرت است/ سربازی که صاحب قدرت شد

پوریا عبدی بازیگر نمایش «پایان بردگی سردار» درباره بازی خود در این اثر سخن گفت.

پوریا عبدی بازیگر نمایش «پایان بردگی سردار» به نویسندگی و کارگردانی حسینعلی بینوایی از ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان بهمن ماه روی صحنه تالار محراب است در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره موضوع این نمایش بیان کرد: نمایش «پایان بردگی سردار» در مورد جنگ قدرت است و داستانی متاثر از اساطیر کهن دارد.

او با اشاره به اینکه «پایان بردگی سردار» روایتی جدید و بدیع است که می‌تواند به اساطیر کهن طعنه بزند، توضیح داد: داستان از کودتای یک سردار ایرانی با همدستی دختر شاه که همسر او نیز هست شروع می شود، اما جنون قدرت میانه‌ آنها را کدر می‌کند و یک سرباز به سرکردگی اسپهبدی بیگانه، برنامه‌ از میان برداشتن آنها را اجرا می کند و خود، صاحب تاج پادشاهی می‌شود. گرچه ممکن است این نیز پایان کار نباشد اما پایان نمایش اینجاست.

روایتی کلاسیک با ساختاری نسبتا مدرن

عبدی درباره شیوه‌ اجرایی نمایش عنوان کرد: نمایش با آنکه یک روایت کلاسیک و با ادبیات کلاسیک است اما از ساختاری نسبتاً مدرن با طراحی‌های مینیمال بهره می‌برد؛ چیزی شبیه به تعزیه یا نمایش‌های آوانگارد اروپایی که پیتر بروک بهترین آنها را در جهان اجرا می‌کند. بازیگران وارد صحنه می‌شوند، آکسسوارهای مینیمال را هر بار با محتوا و قراردادی جدید مورد استفاده قرار می‌دهند چیزی شبیه به زندگی را اجرا می‌کنند و صحنه را ترک می کنند. مثلاً گاهی یک طناب ابزار به بند کشیدن زندانی‌ست گاهی رخت‌آویز بازیگران و گاهی نیز چهارچوب حریم شخصی یک کاراکتر خاص.

این بازیگر درباره نقشی که بازی می‌کند، عنوان کرد: نام نقشی که من اجرای آن را برعهده دارم کاچار است، همان سربازی که در پایان صاحب قدرت می‌شود به عبارتی بدمن یا نقش منفی اصلی داستان است.

بازیگر نمایش «پایان بردگی سردار» اظهار کرد: این شخصیت کسی است که در ابتدا خود را ساده و روستایی جلوه می‌دهد اما رفته رفته با هیولای درونش آشنا می‌شویم.

او ادامه داد: بازی اینگونه نقش‌ها و نمایش‌ها شرایط خاصی دارد. شما در درجه‌ اول برای بازی در نمایش‌های تاریخی با دیالوگ‌ها و مطالبی مواجه هستید که هم برای شما سنگین است و هم برای مخاطب. پس ابتدا باید به وسیله‌ مواجهه‌ چندباره با درام بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و سپس توسط مطالعه و پژوهش پیرامون بازه‌ زمانی رخداد اثر به جزییاتی درباره رفتارهای نقش خود برسید تا بتوانید درام را برای مخاطب باورپذیر کنید.

این بازیگر تئاتر توضیح داد: البته من خیلی دیر به پروژه اضافه شدم و چیزی حدود یک ماه تمرین کردم تا روی صحنه بروم  به همین دلیل مجبور شدم بخشی از کارهای دیگرم را متوقف کنم تا از پس این حجم کار بر بیایم.

کارگردان نمایش «انسانم آرزوست» درباره‌ دلیل انتخاب این نمایش و این نقش توضیح داد: در فضای سینما و تئاتر دوستی‌های عمیقی شکل می‌گیرد و گاهی ما به برخی از دوستانمان نمی توانیم جواب منفی بدهیم. نمایش «پایان بردگی سردار» ابتدا با بازیگر دیگری تمرین می‌شد اما گویا به دلیل مسائل خاصی به قطع همکاری با او رسید و پورفلاح بازیگر نقش اصلی نمایش که با من تماس گرفت و من درخواست بازی را پذیرفتم.

او اضافه کرد: البته اجرای نقش منفی برای من بسیار جذاب است و شخصیت چندگانه و پیچیده کاچار نیز دلایل کافی برای پذیرش این اثر را به من می‌داد.

پوریا عبدی در پایان استقبال با اشاره به شرایط کرونا و استقبال مخاطبان گفت: استقبال از کار بد نیست اما اگر کرونا نبود شاید استقبال بهتری از این نمایش می‌شد. در کنار اینکه تالار محراب به واسطه‌ موقعیت مکانی نامناسب و پیشینه‌ دانشجویی خود از مخاطب چندانی برخوردار نیست همچنین همزمانی با جشنواره‌های فجر نیز بخشی از مخاطبان ما را کاهش داده است اما تا این لحظه توانستیم سالن را پر نگهداریم و اکثر شب‌ها ظرفیت سالن را پر کرده‌ایم.

نمایش «پایان بردگی سردار» به نویسندگی و کارگردانی حسینعلی بینوایی از ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده و تا پایان بهمن ماه در سالن جمیله شیخی تالار محراب روی صحنه است.

بهناز پورفلاح، محمدحسین صفری و پوریا عبدی بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000