تولید برنامه «شب تئاتر» تصمیم شبکه بود! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۶
امیر قمیشی در گفت‌وگو با «صبا»:

تولید برنامه «شب تئاتر» تصمیم شبکه بود!

امیر قمیشی که پیش‌تر برنامه‌‌های مطرحی چون «قندپهلو» و «چشم شب روشن» را تولید کرده، طی فعالیت‌های متمرکزش در عرصه تئاتر، این‌بار برنامه «شب تئاتر» را تهیه کرده که پیام دهکردی بازیگر سه عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما اجرای آن را به عهده دارد.

به گزارش «صبا»، شبکه چهار سیما مدتی است برنامه‌ای با عنوان
«شب‌‌های هنر» را به روی آنتن دارد. البته «شب‌‌های هنر» برنامه‌ای با موضوع واحد
نیست و درواقع بخشی از چند مجموعه فرهنگی است که هر بخش آن به‌صورت تخصصی به یکی
از مقولات هنری می‌پردازد. «شب تئاتر»، «شب موسیقی»، «شب سینما»، «شب شعر» و «شب
روایت» برنامه‌‌هایی هستند که هرکدام به‌طور مستقل، تهیه‌کننده و عواملی جداگانه
دارند و هفته‌ای یک شب به روی آنتن می‌روند.

امیر قمیشی که پیش‌تر برنامه‌‌های مطرحی چون «قندپهلو» و «چشم
شب روشن» را تولید کرده، طی فعالیت‌های متمرکزش در عرصه تئاتر، این‌بار برنامه «شب
تئاتر» را تهیه کرده که پیام دهکردی بازیگر سه عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما اجرای
آن را به عهده دارد. این تهیه‌کننده، درباره چند و چون تولید برنامه «شب تئاتر» و
فعالیت‌‌های دیگرش در عرصه برنامه‌سازی با «صبا» گفت‌وگو کرد که در پی می‌آید.

شما طی این سال‌ها به‌طور متمرکز تولید برنامه‌‌های
فرهنگی را به عهده داشته‌اید. آیا این روند از سوی شما خودخواسته است یا بنا به
شرایط و موقعیت‌‌های موجود این مسیر را برگزیده‌اید؟

اگر دغدغه معیشت اجازه بدهد ترجیح می‌دهم برنامه‌‌های ترکیبی
فرهنگی بسازم.

منظورتان این است که تولید برنامه‌‌های فرهنگی به‌لحاظ
مالی از سوی تلویزیون حمایت نمی‌شود؟

برنامه‌‌های فرهنگی از سوی تلویزیون حمایت می‌شود، اما گاهی
شاید تهیه‌کننده از روی ناچاری به سراغ ساخت گونه‌‌های دیگر برود، مثلا برنامه‌ای ورزشی
تولید کند، که البته من چنین کاری نکرده‌ام. و این‌که به هرحال، تعداد برنامه‌‌های
فرهنگی تلویزیون زیاد نیست.

بله، آثار فرهنگی نسبت به برنامه‌‌هایی با
موضوعات دیگر کمتر تولید می‌شود؛ به‌خصوص هنری مثل تئاتر که همواره در رسانه ملی
مهجور بوده و هیچ‌گاه آن‌گونه که باید به آن پرداخته نشده است. چه شد که تولید
برنامه «شب تئاتر» را به عهده گرفتید؟

تولید برنامه «شب تئاتر» تصمیم شبکه بود و مسئولان مربوطه
ساخت آن را به من پیشنهاد دادند.

سوال اولم را از این جهت پرسیدم که مطلع شوم،
تولید برنامه‌‌های فرهنگی برای شما چه جایگاهی دارد؟ به‌طور مثال برخی از تهیه‌کنندگان
را می‌شناسم که تولید آثار ترکیبی را پله‌ای می‌دانند برای رسیدن به سریال‌سازی و
تهیه آثار داستانی. برای شما نیز چنین روالی وجود ندارد؟

پیش از آن‌که برنامه «قندپهلو» را بسازم و پیش از آن‌که به
برنامه «چشم شب روشن» برسم، سال‌ها پیش اثری داستانی را تولید کرده‌ام که اتفاقا
مجموعه‌ای موفق بود.

آن مجموعه داستانی چه نام داشت؟

آن برنامه «هفت کلام حرف حساب» نام داشت که سیدوحید حسینی و
رامین ناصرنصیر کارگردانی آن را به عهده داشتند و آقای فرهاد آئیش، مهرداد ضیایی،
بهروز بقایی و خانم‌ها پرستو گلستانی و مائده طهماسبی در آن ایفای نقش می‌کردند و رامبد
جوان راوی آن بود.

چرا دیگر در زمینه سریال‌سازی فعالیت نکردید؟

فعالیت در عرصه سریال‌سازی و تولید آثار داستانی به نقدینگی
نیاز دارد و نقدینگی من در آن حد نیست که به تولید چنین آثاری بپردازم، به همین
دلیل در این زمینه نیز پیشنهادی نمی‌دهم. البته سریال‌سازی و ساخت آثار داستانی
تلویزیونی جزو اولویت‌‌هایم نیست، یعنی اصراری ندارم که چنین آثاری را تولید کنم.

برنامه «قندپهلو» یکی از آثار خوب و پرطرفدار
تلویزیون بود و در کارنامه شما نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. چرا فصل‌‌های بعدی آن اثر
ساخته نشد؟ و چرا پس از موفقیت آن برنامه، اثری با آن سبک و سیاق تولید نکردید؟

در حال حاضر پیش‌تولید سری جدید برنامه «قندپهلو» آغاز شده
است.

خبر بسیار خوبی است.

بله. اما نیاز به تغییر پروداکشن دارد.

یعنی تولید سنگین‌تری خواهید داشت؟

منظورم این نیست که پروداکشن باید وسعت پیدا کند و بزرگ‌تر
شود چه‌بسا کوچک‌تر شود و از لحاظ هزینه نیز ارزان‌تر تمام شود؛ اما از سوی مدیران
شبکه اصرار بر این است که همان روال طی شود و ما نیز همان روال را پیش خواهیم
گرفت.

یعنی محتوا و ساختار فصل جدید «قندپهلو» همانی
است که در سری اول شاهدش بوده‌ایم؟

محتوای اثر تغییر کرده و در فرم نیز نیاز به دگرگونی جدی
داریم.

منظورتان از تغییر فرمی که بر آن تاکید دارید
چیست؟

به‌طور مثال قرار بود این بار از فرم مسابقه صرف یا مسابقه
واقع‌نمایی به «تراول‌شو» تغییر جهت بدهیم و به کشورهای فارسی‌زبان سفر کنیم و
مدیر شبکه «آموزش» آقای مسعود احمدی‌افزادی نیز با این طرح موافقت کردند و در این
زمینه نهایت همکاری را با ما داشتند. حتی مبلغی را به‌عنوان پیش پرداخت تامین
کردند و به حساب ما واریز شد؛ اما تولید اثر به‌دلیل تغییر وضعیت اقتصادی، با جهش
ناگهانی قیمت بلیت هواپیما و هزینه اسکان و موارد دیگر مواجه شد. یعنی هزینه سفر به‌طور
مثال از سه‌میلیون تومان به ۱۲میلیون تومان افزایش یافت.

بله، در حال حاضر همه چیز تحت تاثیر نوسانات
اقتصادی است. البته به نظرم تولید فصل جدید «قندپهلو» باید زودتر از این‌ها اتفاق
می‌افتاد. در ادامه روند تولید برنامه «قندپهلو» چه اتفاقاتی افتاد؟

یک بار با حضور طنزپردازان کشورهای تاجیکستان و افغانستان و
ایران، لیگ رفت آن برنامه برگزار شد و افغانستان نیز برنده شد که آن برنامه در
ایام نوروز سال۹۴ یا ۹۵ به روی آنتن رفت و استاد بهاءالدین خرمشاهی نیز یادداشت
محبت‌آمیزی درباره آن برنامه نوشتند و منتشر کردند. اما برگشت آن مسابقه مهیا نشد
و به سرانجام نرسید.

در فصل جدید
«قندپهلو» آقای رضا رفیع حضور دارند؟

بله قطعا. زیرا
برنامه «قندپهلو» بدون حضور آقای رفیع و شهرام شکیبا و ناصر فیض معنا ندارد.

برنامه «شب‌‌های هنر»
از چند بخش مختلف تشکیل شده که هر کدام یک تهیه‌کننده دارند و توسط عوامل مستقل
تولید می‌شوند. نظرتان درباره این چیدمان چیست؟ این‌که چند تهیه‌کننده به‌صورت
مستقل تولید برنامه‌ای را به عهده گیرند و با عوامل جداگانه اثری را به تولید
برسانند چقدر در ارتقای کیفیت آثار موثر است؟

با این رویه
بسیار موافقم. اتفاقا پیشنهاد من به مدیران شبکه این بود که هر بخش از برنامه توسط
یک تهیه‌کننده تولید شود.

به هرحال این
رویه مجال لازم را به تهیه‌کنندگان و عوامل می‌دهد تا به صورت تخصصی به موضوع مورد
نظر بپردازند.

بله، همین‌طور
است. به‌طور کلی تولید برنامه «شب‌‌های هنر» اتفاق میمون و مبارکی است.

در زمان پخش
برنامه «چشم شب روشن» در مصاحبه با یکی از رسانه‌‌ها گفته بودید که در آن برنامه
سعی ندارید به حواشی تئاتر بپردازید. در برنامه «شب تئاتر» نیز از پرداختن به
حواشی تئاتر پرهیز می‌کنید و به موارد مهم‌تری می‌پردازید و در کل برنامه موفقی
است. به نظرتان عامل یا عوامل اصلی موفقیت برنامه «شب تئاتر» چیست؟

اگر «شب تئاتر»
اثری موفق است، آن موفقیت را بیش از هر چیز مدیون تیم محتوایی برنامه است زیرا
اتاق فکری کاملا جدی دارد که رویه‌ای راهبردی را پیش گرفته‌اند و در پرداختن به
موضوعات مختلف بسیار تعیین‌کننده‌اند. اتاق فکر برنامه «شب تئاتر» در حد اسم نیست و
در کیفیت برنامه نقش بسیار بسزایی دارد.

آنچه برنامه «شب
تئاتر» را از دیگر آثار مشابه متمایز کرده این است که در این اثر به کاستی‌‌های مدیریتی
نیز می‌پردازید.

بله و دلیل آن،
تسلط تیم محتوایی برنامه بر بخش‌های مختلف تئاتر است.

از ابتدا سمت و
سوی برنامه مشخص بود یا طی تولید و پخش به این منظر رسیدید؟

هدف کلی برنامه
«شب تئاتر» پرداختن به مسائل معتنابه و قابل توجه تئاتر ایران است. حال در این
مسیر شاید به کاستی‌‌ها و نواقص نیز بربخوریم و گاه ممکن است مسئله قابل تحسینی
وجود داشته باشد و ویژگی محسوب شود که ما به هر دو مورد می‌پردازیم. یعنی قرار
نیست حتما در هر برنامه کاستی‌‌ها را سوژه قرار دهیم. به‌طور مثال برنامه هفته
گذشته درباره تئاتر معلولان بود و تلاش فعالان آن عرصه و تمجید از آن عزیزان مد
نظر ما بود نه نقد آن‌ها و فعالیت‌هایشان.

بله، شما و همکارانتان در پرداختن به کاستی‌‌ها و
ویژگی‌‌ها و تهدیدها و فرصت‌‌ها بسیار متوازن عمل می‌کنید. در این میان چقدر به
تئاتر استان‌‌ها و شهرستان‌‌ها می‌پردازید؟ زیرا همان‌طور که خودتان می‌دانید
تئاتر شهرستان‌‌ها همیشه مهجور بوده و صدای فعالانش معمولا به جایی نمی‌رسد.

دو برنامه جدی
درباره تئاتر استان‌‌ها داشته‌‌ایم که یکی از آن‌ها هفته گذشته به روی آنتن رفت و
در برنامه دیگر با محوریت تئاتر مناطق مرزنشین به‌طور ویژه به تئاتر سیستان و
بلوچستان و استان کردستان پرداختیم و مهمانان برنامه نیز از آن مناطق به برنامه
دعوت شده بودند. دوربین ما نیز برای ضبط گزارش به همان مناطق رفت.

مهمانان برنامه
بر چه مبنایی انتخاب می‌شوند و در این زمینه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مهمانان در فضایی
کاملا دموکراتیک و طبق هم‌فکری اعضای اتاق فکر برنامه انتخاب می‌شوند و من نیز تابع
نظرات همکاران هستم و به‌عنوان عضوی از گروه یک حق رای دارم.

در برنامه «شب تئاتر» کدام قشر از مخاطبان را
مد نظر دارید؟

برنامه «شب
تئاتر» برای اصحاب تئاتر و مخاطبان جدی تئاتر به روی آنتن می‌رود به اضافه این‌که تلاش
داریم عموم مردم را ترغیب کنیم که مخاطب تئاتر باشند.

باتوجه به این‌که
برنامه «شب تئاتر» یک اثر روتین و به‌روز است موضوعات را به‌صورت هفتگی انتخاب می‌کنید؟

بله.

در این میان چند
روز از هفته به تعامل و تولید اثر تعلق دارد؟

تقریبا تمام طول
هفته درگیر تولید برنامه هستیم.

طی مدت پخش
بازخورد مخاطبان جدی و مخاطبان عام تئاتر نسبت به برنامه چگونه بوده است؟

تا آن‌جایی که
اطلاع دارم هم مخاطبان خاص و هم مخاطبان عام از برنامه رضایت داشته‌اند. البته در
کنار رضایت‌‌ها گلایه‌‌هایی هم بوده که منتقل شده است.


وحید خانه‌ساز

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۹/۷۸۷/۰۹۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۴/۰۵۰/۷۸۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۱۷۵/۳۰۳/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۰۲/۹۷۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۷/۰۷۲/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۷۹/۵۶۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۴۱/۸۶۰/۰۰۰