مصر؛روستای زیبا و توریستی در خور و بیابانک اصفهان! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۳۳

مصر؛روستای زیبا و توریستی در خور و بیابانک اصفهان!

روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «صبا»؛ مصر (نام های پیشین:چاه دراز، کلاته یوسف، مزرعه یوسف)، روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده است.Description: روستای مصر

روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده اند

این روستا یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران به حساب می آید و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت گردان آشناست. بخشی از فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک در این روستا فیلم برداری شده است.
روستای مصر بدلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد . جمعیت این روستا بر طبق آخرین سرشماری ۱۲۰ نفر می باشد و مردم این روستا از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند . مهمترین محصولات این روستا زعفران و گندم می باشد .

معماری روستا دارای ویژگی های جالبی است. معماری همان معماری درون گرای ایرانی است. اما عنصر ایوان از عناصر جدایی ناپذیر در معماری مصر است. در خانه های مصر پس از ورود از درگاه از دالانی عبور کرده سپس با چرخشی ۹۰ درجه ای به میانسرا یا همان حیاط می رسید. همه ی خانه ها تک ایوانی است که البته شاه نشین تلقی می شود. پوشش ایوان یادآور معماری دوره ساسانی با قوس هاس مازه دار مانند طاق کسری است.

یکی از مناطق دیدنی روستای مصر منطقه امیر آباد است که در فاصله ۲ کیلومتری روستا دارای تپه های شنی و پوشش گیاهای غنی از درختچه های گز و تاق و نخلهای زیبا می باشد که مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است اشاره کرد و دیگری روستای فرحزاد در شمال روستای مصر دارای نخلستانهای زیبا می باشد که توسط شنهای روان محصور گشته است؛ همچنین نیزار مصر در ۶ کیلومتری شرق مصر قرار دارد که در اثر آب چشمه ای زیبا پدید آمده است . این نیزار دارای نیهای بلند می باشد که ارتفاع بعضی از آنها به ۴ متر می رسد . چشمه این نیزار آبشخور حیوانات منطقه می باشد و از دیگر نقاط دیدنی این منطقه می توان به دریاچه نمک خور و کویر طبقه واقع در ۵۰ کیلومتری جاده خور-طبس , روستای گرمه , روستای محمدآباد کوره گز , روستای عروسان , روستای فرحزاد ، جاده کاروان گذر عروسان-بیدستان، جاده آف رود ابراهیم زهرا، ریگ کله و کویر مصر اشاره کرد .

از دیدنیهای اطراف این روستا میتوان به چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رملهای ماسه ای اطراف روستا اشاره کرد.

تفریحات روستای مصر و هزینه های آن عبارتند از:

۱- پیاده روی بر رویشن های داغ کویر

با رسیدن به حاشیه کویر کفش هایتان را دربیاورید و بگذارید پاهایتان گرمای شن های روان را حس کند. با هر قدم، بیشتر به داغی شن ها عادت می کنید و لذت خاصی سراسر وجودتان را فرا می گیرد. فقط به قدم زدن اکتفا نکنید؛ کمی سختی را به جان بخرید و به بالای تپه های شنی بروید و از تماشای مناظر لذت ببرید.

نکته مهم:

برای پیاده روی در کویر وبه ویژه تپه های شنی، انرژی و توان مناسبی نیاز دارید. راه رفتن شاید کار ساده ای به نظر برسد اما به هنگام پیاده روی در شن های کویر فشاربر روی زانو و پاهایتانبه شدت افزایش می یابد چرا که مدام به سمت عقب متمایل می شوید. بد نیست بدانید انرژی مورد نیاز برای یک کیلومتر پیاده روی بر روی شنبا انرژی لازم برای سه کیلومتر حرکت روی زمین عادی برابری می کند.

۲- شترسواری

شتر یکی از جاندارانی است که نسبت به شرایط خاص کویر و بی آبی مقاومت دارد. در گذشته رفت و آمد با شتر کاملا مرسوم بود و به دلیل توانایی این جاندار از آن برای سفر و مهاجرت استفاده می شد. برای آنکه کمی از فعالیت های گذشتگان را تجربه کنید در کویر مصر سوار شتر شوید و از یک گشت متفاوت لذت ببرید.

هزینه

برای حدود ۱۰ دقیقه شتر سواری باید ۵۰۰۰تومان بپردازید. البته توجه داشته باشید که قسمت شتر سواری در نزدیکی روستا قرار دارد

۳- موتور چهار چرخ

موتور چهار چرخ یا ATV وسیله ایست که امروزه در بسیاری از مناطق و مراکز تفریحی از آن استفاده می کنند. بالا رفتن از تپه های شنی و سرازیر شدن از آن ها از فعالیت هایی است که با موتور چهارچرخ انجام می شود و سوار شدن بر این وسیله دقایقی سرشار از هیجان را برای شما رقم می زند.

هزینه

در کویر مصر با پرداخت ۱۰۰۰۰ تومان می توانید به مدت حدود ۱۰ دقیقه این هیجان را تجربه کنید.

۴- آفرود

آفرود فعالیت هیجان انگیزی است که در مناطق جنگلی، کوهستانی و کویری طرفداران بسیاری دارد و برای انجام آن به خودروهای دو دیفرانسیل احتیاج دارید. اگر دلتان چنین هیجانی می خواهد و خودروی دو دیفرانسیل ندارید نگران نباشید چرا که در کویر مصر می توانید این تجربه را برای خود رقم بزنید.

هزینه

با پرداخت ۱۵۰۰۰ تومان می توانید از ماشین های آفرود که دارای راننده هم هستند، استفاده کنید.

۵- عکاسی

شاید به نظرتان همه جای کویر شبیه به هم باشد اما بهتر است بدانید که نحوه قرار گیری شن های کویر بهگونه ایست که در کنار هم اشکال و تصاویری متنوع را می سازند و چشم انداز های متفاوتی را ایجاد می کنند. کویر را بدون عکس یادگاری ترک نکنید؛ خاطرات خوش شما در این تصاویر ماندگار می شوند و با دیدن آن ها می توانید زیبایی های سفرتان را مرورکنید. سوژه های زیادی درمصر برای دوربین شما وجود دارند؛ فقط باید حواستان را جمع کنید تا تصاویر خوبی نصیبتان شود.

نکات مهم:

برای خلق عکس های بهتر بردن سه پایه را فراموش نکنید.حواستان به شن های روان کویر باشد چرا که این شن ها می توانند داخل لنز دوربین و یا درزهای وسایلتان بروند و شما را دچار دردسر کنند.

۶- دوچرخه سواری

برخی ترجیح می دهند در قالب تورهای دوچرخه سواری وارد کویر مصر شوند و یا از آن عبور کنند. اگر مایل به دوچرخه سواری در کویر هستید و دوچرخه مناسبی دارید، می توانید راهی این منطقه شوید و تجربه ای تازه برای خودتان رقم بزنید. به یاد داشته باشید که در کویر مصر امکانات کرایه دوچرخه وجود ندارد و باید دوچرخه‌تان را به همراه ببرید.

۷- شب نشینی و تماشای آسمان شب

زیبایی های کویر تنها در روز آن و در زیر نور خورشید همیشه تابانش خلاصه نمی شود؛ کمی صبر کنید تا شباز راه برسد و آسمان، لباس نیلگون پرستاره اش را بر تن کند. آتشی برپا کنید و در کنار همسفرانتان به تماشای رقص شعله های آن بنشینید. حالا وقت تماشای یکی دیگر از تصاویر تماشایی کویر است که حتی بدون تلسکوپ هم زیبایی خودش را دارد. اگر وسایل ستاره نگری دارید حتما آن ها را در کوله بارتان جای دهید و تماشای آسمان شب را به گونه ای متفاوت تجربه کنید.

نکته مهم:

اگر قصد دارید برای عکاسی یا رصد ستارگان در شب مدت زمانی را بیرون بمانید، ۲ تا ۳ مرز نازک با محلول روغن سوخته ـ گازوییل در دور تا دور محل رصد ایجادکنید تا احتمال گزیده شدن توسط عقرب را به حداقل برسانید.

درباره نام گذاری مصر روایت های متفاوتی وجود دارد، در جذاب ترین و مشهور ترین روایت به شبانی به نام یوسف اشاره می کند که کمی بیش از یک قرن پیش بنیانگذار روستای مصر بود و احتمالاً به همین دلیل روستا را مزرعه یوسف هم می خوانند. اما با اشارتی به داستان یوسف پیامبر، روستای یوسف شبان را مصر نام گذاری کرده اند.

مسیرهای دسترسی به روستای مصرعبارتند از :از تهران :تهران، سمنان، دامغان، و تغییر مسیر به طرف جنوب و از جاده معلمان به سمت جندق و روستای مصر و فرحزاد دایره کامل از دیدنیها در انتظار شما است و از اصفهان از سمت شرق – نایین – جندق و روستای مصر می باشد.

آب و هوا روستای مصر به دلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ دارای آب و هوای گرم و خشک است و بهترین زمان برای سفر به روستا مصر معمولا از اوایل مهرماه آغاز می شود و تا پایان زمستان و حتی نوروز ادامه می باشد.

سمیه سادات حسینی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000