باید به سینمای دفاع مقدس اعتماد کنیم/ تشکر از مردم ایلام و عادل فردوسی‌پور | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۵
در نشست نقد و بررسی فیلم مطرح شد؛

باید به سینمای دفاع مقدس اعتماد کنیم/ تشکر از مردم ایلام و عادل فردوسی‌پور

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی عصر روز یکشنبه هشتم اسفندماه در فرهنگسرای ارسباران با حضور عوامل فیلم و مهمانان برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی پروژه، پانصد و چهل و ششمین نشست باشگاه فیلم تهران در فرهنگسرای ارسباران که به اکران و نقد و بررسی فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی و تهیه‌کنندگی زنده‌یاد سیدعلیرضا سجادپور اختصاص داشت، عصر روز یکشنبه هشتم اسفندماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این نشست امیرحسین سمیعی معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، علی عطایی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مهدی یوسفی رییس فرهنگسرای ارسباران، احمد میرعلایی تهیه‌کننده، کورش جاهد منتقد، جمشید جهانزاده و محمود مقامی بازیگران فیلم، حسن و حسین صیدخانی کارگردانان «مستطیل قرمز»، برخی از فوتبالیست‌ها و… حضور داشتند.

«مستطیل قرمز» بر اساس دغدغه سازندگانش ساخته شده است

کورش جاهد منتقد در ابتدا ضمن تشکر از حضور مهمانان در این جلسه بیان کرد: «مستطیل قرمز» بر اساس واقعیت ساخته شده و مستندگونه است و لحن صدا و رتیم بیانی گوینده جنبه مستندگونه فیلم را تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: «مستطیل قرمز» بر اساس دغدغه سازندگانش ساخته شده است به گونه‌ای که حتی درد از پشت پلان‌های فیلم کاملا حس می‌شود. امیدوارم این فیلم توسط مردم دیده شود.

این منتقد تاکید کرد: جنگ در کل پدیده وحشتناکی است اما جالب است که در این فیلم مدام به این نکته اشاره می‌شود که زندگی در همین جنگ نیز جریان است.

جاهد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: نیازمند نگاه جدیدی در سینمای دفاع مقدس هستیم و امیدوارم این دو برادر با شور و حالی که کار را خود را آغاز کرده و فیلم پُرزحمتی را ساخته‌اند، با وجود همه مشکلاتی که در سینما وجود دارد به راه خود ادامه بدهند.

امید و تلاش در فیلم موج می‌زند

سپس احمد میرعلایی تهیه‌کننده که به دعوت کارگردانان این اثر در این جلسه حاضر شده بود، مطرح کرد: این نشست‌ها باعث می‌شود مدعوین با فیلمسازان جوان و زحماتی که آن‌ها می‌کشند، آشنا شوند و اگر این نشست‌ها نباشد، برخی از آثار به مخاطبان معرفی نمی‌شود.

وی ادامه داد: زنده‌یاد علیرضا سجادپور تهیه‌کنندگی کار را برعهده داشت و ایشان را مدتی پیش از دست دادیم پس برادران صیدخانی که برای سینما و کشور عزیز هستند از من دعوت کردند تا در این مراسم حضور داشته باشم.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه «مستطیل قرمز» با سختی و مشقت ساخته شده است اما امید و تلاش در آن موج می‌زند، گفت: جوان‌هایی مانند برادران صیدخانی «مستطیل قرمز» را بر اساس دغدغه‌ای که داشته‌ و اتفاقاتی که از نزدیک لمس کرده‌، ساخته‌اند تا مخاطبان نیز با برخی از اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است، آشنا شوند.

میرعلایی با اشاره به مظلومیتی که در فیلم به نمایش گذاشته شده است، گفت: مظلومیت در صورت افراد و بازی‌ها دیده می‌شود همچنین با تابلویی در فیلم مواجه هستیم که روی آن نوشته است: «ما ایستاده‌ایم» این ایستادگی برای تک تک ما زحمت داشته است اما همچنان مقاوم و در میدان هستیم.

وی با اشاره به اینکه فیلم‌هایی مانند «مستطیل قرمز» باید در دنیا دیده شود، اظهار کرد: ساخت چنین آثاری برای مردم ما زیبنده است و من در همین نشست قصد دارم به شهرداری، سازمان صداوسیما و حوزه هنری انقلاب اسلامی بگویم که به حمایت خود از این فیلم ادامه دهند تا همه مردم ایران بتوانند آن را ببینند. حتی به برادران صیدخانی هم گفته‌ام که تلاش کنند فیلمشان در سینما دیده شود چراکه لحظه لحظه این فیلم دارای صمیمیت، مقاومت، انسانیت، گذشت و… است.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: صداقت خاصی در حرکت دوربین، کارگردانی، بازی بازیگران و… قابل مشاهده است که من از تماشای آن لذت بردم و امیدوارم همه کمک کنند تا این فیلم به خوبی در داخل و خارج از کشور دیده شود.

میرعلایی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: فیلمسازی در کشور ما باید توام با نگاه دقیق و عمیق باشد و من از این ۲ فیلمساز می‌خواهم مسیری را که انتخاب کرده‌اند، به درستی ادامه بدهند و فیلم‌هایشان را در خدمت فرهنگ، محتوا و معنا بسازند تا به مخاطبی که از سالن سینما خارج می‌شود، چیزی اضافه کرده باشند در حقیقت هنرمند مانند یک پزشک است و باید به این مساله توجه کند که مردم به چه چیزی نیاز دارند.‌

امید به حمایت‌های بیشتر از «مستطیل قرمز»

جمشید جهانزاده بازیگر «مستطیل قرمز» نیز در سخنانی کوتاه عنوان کرد: من از سال‌ها پیش حسن و حسین صیدخانی را می‌شناسم و می‌دانم از صفر شروع و بسیار تلاش کردند و زحمت کشیدند تا بدین جا برسند پس صمیمانه به آن‌ها برای ساخت این فیلم تبریک می‌گویم و امیدوارم که در این راه پُرثمر، پُرقدم و پُرتلاش پیش بروند.

سپس محمود مقامی مدیر تولید «مستطیل قرمز» و بازیگر این اثر با اشاره به اینکه برای اولین بار در سال‌های فعالیتش در عرصه هنر مدیر تولیدی کار را قبول کرده است، گفت: من از صفر تا صد «مستطیل قرمز» با افتخار در خدمت برادران صیدخانی بودم و تلاشم کردم تا در سمت مدیر تولید کار خود را به درستی انجام بدهم البته دوستان نیز در این راه به من کمک کردند.

وی افزود: برادران صیدخانی «مستطیل قرمز» را با عشقی که به شهر و دیار خود دارند، ساختند اگرچه این پروژه کار سنگینی بود و در ابتدا این ترس وجود داشت که آیا این کار به ثمر می‌نشیند یا نه اما چون پروژه به اصطلاح دلی جلو رفت، خدا هم کمک کرد و خوشبختانه کار مورد توجه بزرگان قرار گرفته است.

به گفته بازیگر «مستطیل قرمز»، موضوع حایز اهمیت فیلم برایش جذاب بوده و او را برای حضور در این پروژه ترغیب کرده است.

مدیر تولید «مستطیل قرمز» در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم حمایت‌های بیشتری از این اثر صورت بگیرد تا این ۲ عزیز هم سر ذوق بیایند و تشویق شوند تا کارهای بهتری ارایه بدهند.

«مستطیل قرمز» اثری مستقل است

حسن صیدخانی یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» دیگر فردی بود که مطالبی را عنوان کرد.

وی در ابتدا ضمن تشکر از حضور احمد میرعلایی در این نشست اظهار کرد: او پیش از اکران این فیلم به ما گفت که نگران نباشیم چراکه در این مسیر همراهی‌مان می‌کند در حقیقت حضور ایشان در این جلسه دفاع تمام قد از ماست و حمایت او انرژی مضاعفی برای ادامه راه‌ به ما می‌دهد.

یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» با اشاره به اینکه تحقیق و پژوهش این فیلم حدود ۶ ماه زمان برده است، اظهار کرد: بیشتر پژوهش این کار به صورت میدانی انجام شده است. از سوی دیگر اتفاقاتی که در این فیلم رخ می‌دهد مانند دستگیری خلبان، مراسم عروسی و… بر اساس واقعیت و بر مبنای اتفاقاتی است که در سال‌های ۶۰ تا ۶۵ رخ داده است.

صیدخانی ادامه داد: برای ما مهم بود که اثری را خلق کنیم تا ارزش وقت مخاطب را داشته باشد همچنین باید بگویم که این اثر که کاملا بر اساس واقعیت ساخته شده، فیلمی مستقل است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مظلومیت شهدای فاجعه زمین فوتبال چوار گفت:‌ بمباران زمین فوتبال، اوج جنایت جنگ را نشان می‌دهد و شاید نکته حقوق بشری آن همین مساله باشد.
به گفته صیدخانی، شهدای چوار شبانه، در مظلومیت کامل و در بیابانی در منطقه صالح‌آباد ایلام به خاک سپرده شدند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲ هزار نفر فیلم مستطیل قرمز را تماشا کرده‌اند، عنوان کرد: امیدوارم اتفاقات بهتری برای این اثر رخ بدهد و مخاطبان بیشتری آن را تماشا کنند.

یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» با اشاره به کسب مدال بلورین و لوح زرین از جشنواره جهانی ficts ایتالیا دریافت کرده است، گفت: زمانی که فیلم در این جشنواره نمایش داده شد، دوستان باور نمی‌کردند چنین اتفاقی در ایران رخ داده باشد. این مساله را مطرح کردم تا بگویم باید به سینمای دفاع مقدس اعتماد کنیم.

صیدخانی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه نسل امروز آشنایی با دفاع مقدس ندارند در حالی که ما باید به دنبال معرفی اصالت خود باشیم. خوشبختانه برای این اثر پروانه دانش‌آموزی نیز صادر شده است و امیدوارم دانش‌آموزان نیز این اثر را تماشا کنند.

مردم ایلام نبودند «مستطیل قرمز» ساخته نمی‌شد

حسین صیدخانی یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» آخرین فردی بود که در این نشست که صحبت کرد.

وی توضیح داد: از زمانی که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرد ما در روستاهای دور دست شهرهای اصفهان، شیراز، بوشهر، مشهد و… فیلم را اکران کردیم، در جمع‌های مختلف آن را به نمایش گذاشتیم و با دوستان درباره آن صحبت کردیم.

یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» با بیان اینکه به این نتیجه رسیده است که سینمای دفاع مقدس در انحصار قرار دارد و هرکس نمی‌تواند در این زمینه کار کند، تصریح کرد: سینمای دفاع مقدس در اختیار چندین نفر خاص است در حالی که جوانان فیلمسازی هستند که سوژه‌های نابی در این زمینه دارند و باید به آن‌ها اعتماد شود تا کار کنند.

صیدخانی در پایان ضمن تشکر از عادل فردوسی‌پور برای حضور در این پروژه خاطرنشان کرد: ایشان انسانی بزرگ و دوست داشتنی است و با پروژه ما همکاری کرد همچنین باید از مردم ایلام و چوار تشکر کنم که اگر نبودند این اثر ساخته نمی‌شد. از نظر من نمره بالای این فیلم به خانواده‌های شهدای زمین فوتبال چوار تعلق می‌گیرد که در «مستطیل قرمز» حضور پیدا کردند.

عکس‌ها از الهام احمدی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است