به گزارش صبا به نقل از دبیرخانه تصویر سال، مستند «آقای صیاد را ول کنید» با حضور مریم ملک مختار کارگردان و محمد صیاد عکاس جنگ، خبری و عضو انجمن انجمن عکاسان مطبوعات ایران که این فیلم مستند پرتره ای از فعالیت عکاسی اوست شامگاه پنجشنبه ١٢ اسفند ١۴٠٠ در پایان هفته نخست برپایی نوزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در ساعت ١٩ نمایش داده شد و پس از پایان فیلم محمد صیاد، مریم ملک مختار و حمید باباوند به عنوان عوامل این فیلم روى صحنه آمده و به گفتگو درباره مستند پرتره «آقای صیاد را ول کنید» پرداختند.
محمد صیاد عکاس جنگ، خبری و عضو انجمن انجمن عکاسان مطبوعات ایران که این فیلم به بخشی از زندگی او می پردازد در این نشست گفت: تلاش کردم که درباره خودم و کارم اغراق نکنم. به دوستانم توصیه مىکنم شرف شاتر را حفظ کنند.
او در بخش دیگرى از حرفهایش بیان کرد: از همسرم تشکر مىکنم که با ساخت مستند موافقت کرد. حقیقتا بعد از این که به سیف الله صمدیان تهیه کننده کار گفتم که حاضرم براى ساخت مستند حضور داشته باشم به همسرم گفتم اگر موافق نیستى بگو چون مطمئنا این کار طولانى خواهد بود اما همسرم موافقت کرد.
مریم ملک مختار کارگردان فیلم مستند «آقای صیاد را ول کنید» نیز در صحبتهایش ضمن تشکر از سهند صمدیان و نقش ویژه او در شکلگیرى این اثر از همراهى محمدرضا دلپاک، سهیل صمدیان، نغمه مقصودلو و زهرا راد نیز تقدیر کرد.
ملک مختار درباره روند انجام مصاحبهها که به پنج مقطع انقلاب، حادثه طبس، جنگ، مهاجران کرد و ورزش تقسیم شده است، اظهار کرد: مصاحبهها بر اساس فهرستى که آماده کرده بودیم، انجام شد اما در طول مسیر با خاطرات و صحبتهاى محمد صیاد فضاهاى جدیدى ایجاد شد.
حمید باباوند نیز در این نشست اظهار کرد: این فیلم گذشته از نقش سیفاله صمدیان که به شکل واقعى در موقعیت تهیه کننده ایستاده است و محمد صیاد که محور اتفاقات است، سه رکن دارد. مریم ملک که توانسته این طور به خصوصى ترین لحظات محمد صیاد نفوذ کند، سهند صمدیان که با انتخابهاى دقیقش روایت فیلم را ساخته و تصاویر را بازآفرینى کرده و محمدرضا دلپاک که با افزودن جزییات در صداگذارى فیلم محصولى را ساخته که بیش از آن که به شکل یک مستند پرتره معمولى دیده شود یک فیلم هنرى است که مىشود بارها به تماشاى آن نشست.
سیفاله صمدیان با دعوت حمید باباوند روى صحنه آمد و در جواب این پرسش که چرا از عنوان تهیه کننده استفاده نمىکنید، گفت: الان که تاکید کردىد با خودم مرور کردم که آیا واقعا من نقشى داشتهام یا نه و دیدم درست است که در دنیا معناى واقعى تهیه کننده همین نقش قراردادن افراد در جایگاه و موقعیت مناسب خودشان است اما ناخودآگاه همه تهیه کننده را در جایگاه سرمایهگذار مىبینند.
صمدیان در پایان بیان کرد: شاید دوسوم فضاى فعالیت دفتر تصویر طى یک سال در اختیار این پروژه بود.
سیفاله صمدیان پس از این سیروس علینژاد روزنامه نگار پیشکسوت و سردبیر اسبق روزنامه آیندگان را براى صحبت روی سن دعوت کرد.
علینژاد در پایان این مراسم گفت: بعد از دیدن فیلم «آقای صیاد را ول کنید» دلم مىخواهد دوباره به سراغ عکسهاى صیاد بروم و آنها را مجددا نگاه کنم.
نشست خبری فیلم مستند «آقای صیاد را ول کنید» با عکس یادگارى عکاسان حاضر در کنار محمد صیاد ساعت ٢١ به پایان رسید.
انتهای پیام/
There are no comments yet