اجرای پروژه هنری «کلکین» با هدف مهارت‌آموزی به زنان افغانستانی

به گزارش خبرگزاری صبا، پروژه آموزش دیزاین و ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان و دختران افغانستانی در راستای اعتراض به شکاف به‌وجود آمده در حق دسترسی آن‌ها به فضاهای رسمی آموزشی به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن، با عنوان «کلکین» آغاز به کار کرد.

«کلکین» که در پارسی دری یعنی پنجره، نام پروژه‌ای آموزشی و داوطلبانه در زمینه دیزاین است که با همکاری دیزاینرها و طراحان ایرانی اجرا خواهد شد.

طی این پروژه و از طریق یک فراخوان عمومی که از 17 اسفند قابل دسترسی است، ‌زنان و دختران افغانستانی علاقه‌مند و مستعد شناسایی‌شده و در یک دوره آموزشی سه‌ماهه (بهار 1401) مهارت‌های مختلفی را در زمینه‌ دیزاین و گرافیک کسب می‌کنند.

برگزارکنندگان این پروژه‌ اعلام کرده‌اند کلکین تلاشی است برای تداوم مسیر مهارت‌آموزی زنان افغانستانی که به‌دلیل شرایط سیاسی حاکم بر این کشور، از آموزش و دسترسی به بازار کار محروم شده‌اند. گروه هدف این برنامه، علاقه‌مندان یا هنرجویان و دانشجویان رشته‌های گرافیک، طراحی و دیزاینِ ساکن افغانستان یا آنهایی هستند که به تازگی ناچار به ترک این کشور شده‌اند.

آشنایی با نیازهای کسب‌وکاری در حوزه دیزاین

در پروژه‌ کلکین همراه با کلاس‌های آموزشی آنلاین دیزاین در سرفصل‌های مختلف، دو پنل با عناوین «انتقال تجربه» و «نیازسنجی بازار کار دیزاین» نیز برگزار خواهد شد تا ضمن تقویت کیفیت دوره، امکان شبکه‌سازی با صاحبان کسب‌وکار هم برای شرکت‌کنندگان فراهم شود. در پنل «انتقال تجربه» دیزاینرهای ایرانی نام‌آشنا و خبره حضور خواهند داشت تا از تجربیات کاربردی خود با هنرجویان صحبت کنند و دانش تجربی خود را با آن‌ها در میان بگذارند.

پنل «نیازسنجی بازار کار دیزاین» هم به منظور آشنایی هنرجویان دوره با فرصت‌های شغلی و نیازهای بازار کار دیزاین در ایران و جهان برگزار خواهد شد.

همراهان کلکین

تاکنون برخی از شرکت‌های شناخته‌شده ایرانی همراهی خود را با این پروژه اعلام کرده‌اند. شرکت‌های چون نشر «نظر»، موسسه «سروش‌ مولانا»، مجموعه «فرهنگان»، «لافارر»، «فلایتیو»، «یکتانت»، «نکسا»، «نفیس»، «مدیانا»، «مودو»، «مل اند موژ»، «آبی»، «بایا»، «صراف» و … که علاوه بر مشارکت در برگزاری پنل‌ها، تعهد داده‌اند فارغ‌التحصیلان پروژه کلکین را در صورت مهیا بودن فرصت‌های شغلی مرتبط(دورکاری یا آزادکاری) در درون کسب‌وکارشان، در اولویت انتخاب قرار دهند.

پروژه کلکین همچنین رسانه‌ها و نشریات مختلفی را به عنوان همراهان رسانه‌ای در کنار خود دارد. از این جمله می‌توان به رسانه‌های «بخارا»، «مروارید»، «تجربه»، «مجله زنان»، «مدیریت ارتباطات»، «روزآروز» و … اشاره کرد.

کلکین یک پروژه مسئولیت اجتماعی بین‌المللی است که به همت شرکت بین‌اللملی «وند» برگزار می‌شود و تیمی از داوطلبان آن را راهبری می‌کنند. تورج صابری‌وند مدیر برنامه‌ریزی، میترا فردوسی مدیر ارتباطات کلکین و مسعود شاه‌حسینی، نیما وفابخش، نازنین آهنی، جلیل نوربخش، اشکان اللهیاری، حامد شجاعی و فاطمه شیرافکن نیز دیگر همکاران و برگزار‌کنندگان آن هستند.

برای اطلاع از جزییات فراخوان، شرکت در دوره‌های آموزشی و یا چگونگی همراهی با پروژه کلکین می‌توانید به به وب‌سایت www.vandint.co.uk/kelkin و یا صفحه اینستاگرام @vandi.international مراجعه کنید و یا به آدرس kelkin@vandint.co.uk ایمیل بفرستید.

انتهای پیام/