به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه انفرادی منصور نصرتنظامی به نام «سادگی در پیچیدگی» تا سهشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در گالری شیرین برپا بود.
منصور نصرتنظامی درباره این نمایشگاه در گفتگو با صبا توضیح داد: در چند سال اخیر هدف من در آثار هنریام حرکت از سطح به سمت حجم بوده است و در این روند سعی کردم حتی یک قدم بیشتر بروم و به حجم شناوری برسم که در محیط گالری آویزان شده است. یعنی آثار نقاشی-حجم سطحی روی دیوارها هستند و آثار حجمی شناور از دیوار آویزان شدهاند و همچنین رابطهای میان این آثار ایجاد شده است و می توان گفت که این آثار ترکیبی از نقاشی و اینستالیشن هستند.
او ادامه داد: امکان دارد که در نمایشگاههای آینده آثار اینگونه ارائه شود که مثلا قسمتی از آثار روی دیوار هستند و آثار حجمی شناور در جایی دیگر یا حتی شهری دیگر و روی یک مانیتور در گالری نمایش دهیم که بخش دیگر این آثار حجمی اکنون کجاست.
این هنرمند با اشاره به توجه به محیط زیست در انتخاب متریال آثار، بیان کرد: در این نمایشگاه سعی کردم از متریالهای طبیعی مانند الیاف طبیعی استفاده کنم تا بعدها دوباره امکان بازیافت داشته باشند و مورد استفاده قرار بگیرند. قصد من از این کار این بود که در هنرهای تجسمی حرکتی در جهت حفاظت از محیط زیست داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار صبا، چندی پیش با نمایش این آثار در صفحه اینستاگرام گالری شیرین برخی از کاربران نسبت به انتشار این تصاویر اعتراض کرده بودند زیرا افردی که دچار ترایپوفوبیا باشند، با دیدن این تصاویر دچار ترس و اضطراب و علائم بدی میشود. ترایپوفوبیا (Trypophobia) ترس یا هراس ناشی از الگوهای نامنظم یا خوشهای از سوراخهای کوچک یا حفرهها است. این هراس به صورت رسمی به عنوان یک اختلال روانی شناخته نشدهاست اما اگر ترس بیش از حد ناراحتکننده و آزاردهنده باشد، ممکن است تحت دستهبندی وسیعی از هراسهای ویژه قرار گیرد. وقتی افراد مبتلا به ترایپوفوبیا اشیای محرک را میبینند، علائمی مانند ترس شدید، حالت تهوع، خارش، تعریق، لرزش و حتی حملات هراس را تجربه میکنند. نصرتنظامی درباره این موضوع تشریح کرد: زمان خلق این آثار به ترایپوفوبیا توجه نداشتم اما در صفحه اینستاگرام گالری شیرین کامنتهای زیادی دیدم که نسبت به این موضوع اعتراض کردهاند اما فکر میکنم اعتراض زیاد در این زمینه هم طبیعی نیست و مدیری گالری شیرین عکسهای این نمیشگاه را با هشدار ترایپوفوبیا در اینستاگرام منتشر کرد تا دیگر این اعتراضات تمام شود.
او ادامه داد: من با انتقاد هیچ مخالفتی ندارم و بسیار به این موضوع علاقهمندم زیرا معتقدم آدم از انتقادها چیزهای جدیدی یاد میگیرد، اما به نظرم اعتراض برخی کابران به این عکسها گاهی بیش از اندازه و غیرمنطقی میشد و شکل نوعی خودنمایی در جایی اشتباه به خود میگرفت.
نصرتنظامی در پایان درباره تاثیر معماری ایران در فرم این آثار خاطرنشان کرد: معماری ایرانی در خودآگاه و ناخودآگاه ما وجود دارد و فرمهای این آثار نیز از معماری ایرانی خودمان سرچشمه گرفته اند که ما از کودکی با آنها آشناییم مانند گنبدهای یزد، سنندج و رملهای کویر و چشممان نقریبا به دیدنشان آشنا است. حتی امروزه که سقف تمام خانهها صاف شدهاند، فرم گنبدی شکل پشتبام برای ما تصویر آشناییست.
انتهای پیام/
There are no comments yet