ایوب آقاخانی طراح و دبیر مسابقه نمایشنامه اقتباسی چهارراه که دور دوم این مسابقه شانزدهم اسفندماه و در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد درباره روند اجرایی این رویداد در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا عنوان کرد: امسال آیین اختتامیه دومین مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی چهارراه در سه روز برگزار شد که هنرمندان در روزهای مازاد به نمایشنامه خوانی آثار برگزیده دوره پیشین پرداختند.
او افزود: ورکشاپ تخصصی اقتباس از ادبیات برای تئاتر نیز از موارد جنبی دومین مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی چهارراه بود چراکه من اصرار داشتم تا آیین اختتامیه توسعه باروری برای شرکت کنندگان داشته باشد.
طراح و دبیر مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی چهارراه اظهار کرد: اجراخوانی های امسال برگزیده های سال پیش و از تولیدات مسابقه چهارراه بودند که این خوانش ها در اختتامیه جزو اولین اجراهایشان به حساب می آید، امید که بزودی این اجراها را روی صحنه تئاتر ببینیم.
کارگردان نمایش «سه گانه پاریسی» درباره برنامه سال آینده مسابقه چهارراه مطرح کرد: ما هنوز موافقت اصولی دور سوم مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی چهارراه را کسب نکرده ایم ولی به محض موافقت مدیران بالادست قطعا فراخوان در یک شرایط منطقی منتشر خواهد شد.
مؤسس و سرپرست گروه تئاتر پوشه عنوان کرد: چهار اثر دیگر از ادبیات کهن برای اینکه شرکت کننده ها در سومین دوره این رویداد به سمت آن حرکت کنند، انتخاب شده است که نام آنها در فراخوان جدید ذکر خواهد شد.
بازیگر نمایش «مرغابی وحشی» ادامه داد: امیدوارم برای سومین دوره مسابقه چهارراه نمایشنامه هایی به پرحاصلی دو دور گذشته و حتی بهتر به بهانه و مجرای مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی چهارراه تقدیم مخاطبان شود.
مدیر پروژه چهارفصل تئاتر ایران درباره برگزاری دایمی مسابقه چهارراه اظهار کرد: من یک نفر هستم؛ یک انسان ساده و کم توان که فقط ایده و قدرت اجرا دارم اما امکان تداوم این مسابقه با کسی است که پشت یک قدرت اجرایی در مقام حامی بایستد.
مدیر بخش رادیویی دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران مطرح کرد: برگزاری سومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی چهارراه به حمایت سازمان های دولتی بستگی دارد. اگر برگزاری مسابقه نمایشنامه نامه نویسی اقتباسی چهارراه به عهده من باشد برای آن یک دبیرخانه دائمی در شهر تهران برقرار می کنم و عده ای دانشمند دور هم جمع می کنم تا در طول سال مشغول نشر، پژوهش، مطالعه و ایجاد شاخه های جدید برای این مسابقه باشند.
طراح مسابقه چهارراه ادامه داد: همه مواردی که برای ایجاد دبیرخانه و مرکز پژوهش و تحقیق بیان شد، درهم و دینار بود که متاسفانه من امکان تهیه هزینه مالی ندارم و در واقع باید سازمان یا نهادی هزینه ها را تقبل کند.
او ادامه داد: در این دو دوره مسابقه چهارراه حوزه هنری و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پیشقدم همراهی شدند اما این همراهی خالی از اصطکاک و اختلاف دیدگاه نبوده است.
بازیگر نمایش «سقراط » توضیح داد: منظور از اصطکاک و اختلاف در مورد نهادینه کردن صرف یک بودجه مشخص برای برگزاری مسابقه از بودجه سالانه مرکز هنرهای نمایشی برای برگزاری این رویداد است نه اختلاف با مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری.
او توضیح داد: دوندگی برای برگزاری و بودجه تا همین الان هم مرا خسته کرده و اگر این حمایت مشفقانه که تاکنون بوده است ادامه پیدا کند طبیعتا مسابقه به دورهای بیشتر می رسد.
ایوب آقاخانی در پایان گفت: قطع حمایت از مسابقه چهارراه من را ناگزیر می کند تا این دو دوره مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی چهارراه را به عنوان ریل پیشنهادی خود جا بگذارم و از کنارش به تلخی عبور کنم.
نگار امیری
انتهای پیام/
There are no comments yet