به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» در موزه هنرهای معاصر تهران عصر گذشته ۲۱ اسفندماه برگزار شد.
این مراسم افتتاحیه با اجرای پرفورمنس آرتی به نام «پرنده ماهی» همراه بود. این پرفورمنس بدین شکل بود که هنرمند به صورت معلق بر فراز اثر «ماده و فکر» نوریوکی هاراگوچی پرواز میکرد و در بخشی از این اجرا او با این حوض پُر از روغن سیاه برخورد کرد و این امر موجب شد که بخشی از روغن آن روی زمین بریزد. انتشار ویدیوهای این پرفورمنس از شب گذشته در فضای مجازی با واکنش تند مخاطبان همراه بوده است.
برخی معتقدند که چنین اجراهایی علاوهبر اینکه در شان موزه هنرهای معاصر تهران نیست بلکه برخورد اینگونه با اثر «ماده و فکر» و هر اثر هنریای موجب خسارت و آسیب میشود.
این اثر، ظرف فولادی جوشخورده مربعی شکل کمعمقی است که درون آن با روغن سیاه پر شده است. از آنجایی که روغن برخلاف آب ثابت مانده و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینه بزرگ در کف زمین دیده میشود که در مرکز بنای داخلی موزه قرار دارد و سیاهی روغن داخل این حوض، همچون آینهای، عکس آسمان، معماری سقف و نور را منعکس میکند.
هاراگوچی سال ۹۶ در سفری به تهران درباره اثر «ماده و فکر» گفته بود: «ماده و فکر» اثری انتزاعی است که در آن زمان اهمیت دارد، مخاطبان این اثر در ۴۰ سال پیش دریافتی از آن داشتند و امروز هم ممکن است دریافت دیگری از این اثر داشته باشند. مادهای که برای ریختن در حوض استفاده کردم روغن سوخته است، که تا آن زمان در مجسمهسازی از متریالی مثل روغن استفاده نشده بود. «ماده و فکر» سالهاست در موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد و امیدوارم سالهای آینده نیز همچنان در این موزه بماند.
برخی از مخاطبا مسئولان موزه را برای اینکه اجازه چنین برخوردی با این اثر هنری را دادند، مورد انتقاد قرار دادند و حال باید منتظر پاسخ برگزار کنندگان این بخش از برنامه و مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران باشیم.
انتهای پیام/
There are no comments yet