نباید در «ماده و فکر» دخل و تصرف می‌شد/ نسبت به نگهداری آثار هنری بی‌توجه‌ایم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۵
محمد صحفی در گفتگو با صبا:

نباید در «ماده و فکر» دخل و تصرف می‌شد/ نسبت به نگهداری آثار هنری بی‌توجه‌ایم

یکی از مدیران اسبق موزه هنرهای معاصر تهران نسبت به اجرای پرفورمنسی در اثر «ماده و فکر» موزه هنرهای تهران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» عصر گذشته ۲۱ اسفندماه با اجرای پرفورمنس آرتی همراه بود که این اجرا به اثر «ماده و فکر» نوریوکی هاراگوچی آسیب وارد کرد. در راستای این موضوع با محمد صحفی مدیر هنری‌ای که سابقه چندین دوره مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران و ادره کل هنرهای تجسمی را داشته است، گفتگو کردیم.

او در واکنش به ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی گفت: از مدیران هنری عالی رتبه ما بعید است که در موزه هنرهای معاصر تهران اجازه فعالیت به چنین برنامه‌هایی که هدف مشخصی هم ندارند، می‌دهند و باعث تاسف است و به نوعی سومدیریت در حوزه هنری کشور را نمایان می‌کند.

مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران درباره این اثر هنری توضیح داد: «ماده و فکر» اثر هاراگوچی معتبر ژاپنی است که در زمان افتتاح موزه نیز بسیار مورد توجه قرار داشته است و کسی نباید در این اثر هنری دخل و تصرفی ایجاد کند. اکنون همین موضوع دخل و تصرف و مراقبت از اثر هنری مورد توجه قرار دارد نه روغنی که درون این حوض ریخته شده است. ما باید به مفهومی که در ذات آفرینش این اثر هنری قرار دارد، احترام بگذاریم.

صحفی با بیان اینکه چنین برنامه‌ها و پیشنهادهایی معمولا با مضحکه و خنده مخاطبان مواجه می‌شود، اظهار کرد: موزه هنرهای معاصر تهران مرکزی است که برای نگهداری آثار هنری معاصر ایران و جهان پیش‌بینی شده است و همواره آثار آوانگارد و روزآمدی در آن محل نگهداری و ارائه می‌شده است و یکی از این آثار هم این حوض روغن باارزش در مرکز موزه هنرهای معاصر تهران است.

او در پایان خاطرنشان کرد: چیزی که می‌توان گفت ابراز تاسف است نسبت به این موضوع که چقدر نسبت به آثار هنری موزه بی‌توجهی می‌شود و مدیران به بدیهی‌ترین نکات نگهداری و پاسداشت آثار هنری هم بی‌توجهی می‌کنند.

نوریوکی هاراگوچی سال ۹۶ با سفر به ایران در یک نشست خبری‌ گفت: «ماده و فکر» اثری انتزاعی است که در آن زمان اهمیت دارد، مخاطبان این اثر در ۴۰ سال پیش دریافتی از آن داشتند و امروز هم ممکن است دریافت دیگری از این اثر داشته باشند. ماده‌ای که برای ریختن در حوض استفاده کردم روغن سوخته است، که تا آن زمان در مجسمه‌سازی از متریالی مثل روغن استفاده نشده بود. «ماده و فکر» سال‌هاست در موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد و امیدوارم سال‌های آینده نیز همچنان در این موزه بماند.

او عنوان کرد: حدود ۲۰ نسخه اثر حوض روغن ساخته‌ام که تنها چند اثر از جمله همین اثر «ماده و فکر» موزه هنرهای معاصر تهران باقی مانده است.

این هنرمند پس از ۴۰ سال برای مرمت و بازسازی این اثر به ایران آمده بود.

نوریوکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی و خالق اثر «حوض روغن» که در موزه هنرهای معاصر تهران قرار دارد، به دلیل ابتلا به سرطان معده روز ۲۷ آگوست در خانه اش در ۷۴ سالگی از دنیا رفت.

خبرگزاری صبا آمادگی انتشار و پیگیری واکنش مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران نسبت به این موضوع و انتقادات وارد شده، دارد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000