«روناک» پاسدار میراث گذشتگان است/ سال‌ها برای یادگیری موسیقی محلی آموزش دیده‌ام | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۲
کیوان علی‌محمدی در گفتگو با صبا:

«روناک» پاسدار میراث گذشتگان است/ سال‌ها برای یادگیری موسیقی محلی آموزش دیده‌ام

کیوان علی‌محمدی خواننده و نوازنده موسیقی مقامی با اشاره به هویت موسیقایی فعالیت‌های گروه موسیقی نواحی «روناک» درباره اهداف آن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، گروه موسیقی محلی «روناک» به سرپرستی کیوان علی‌محمدی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است و تاکنون با همکاری کارشناسان موسیقی نواحی و مقامی تحقیقاتی در زمینه این سبک از موسیقی انجام داده اند که به قول خودشان هر آهنگ آن‌ها شناسنامه موسیقی منطقه‌ای از ایران است و با استفاده از گویش و لهجه‌های مختلف ایرانی فرهنگ و هنر موسیقایی ایران را به نمایش می‌گذارند.

گروه موسیقی نواحی ایران «روناک» با محوریت آواهای گیلکی، کردی، لُری، بندری، عربی و… تاکنون چندین کنسرت‌ در خارج از ایران و در کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، مالزی، قطر، بحرین، کویت، ترکمنستان، آلمان، روسیه و… بر گزار کرده است.

کیوان علی‌محمدی خواننده، نوازنده و سرپرست گروه «روناک» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره معیارهای گروه «روناک» برای فعالیت‌های موسیقایی گفت: متر و معیار گروه «روناک» گنجینه بزرگ موسیقی نواحی است که با کمک ما و هنرمندان آینده باید حفظ شود تا ادامه دار باشد و سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل شود. متر و معیار ما مردم با فرهنگ‌های قومی مختلف هستند. متر و معیار ما مادری است که با لالایی های خود که سینه به سینه به او رسیده است، کودکش را می خواباند. متر و معیار ما پدری است که چوپانی می‌کند اما موسیقی خانوادگی و فرهنگش را زمزمه می‌کند و با آن گوسفندانش را می‌چراند.

وی ادامه داد: موسیقی ایرانی سینه به سینه به تک‌تک ما منتقل شده است و این ما هستیم که به پاسداشت بزرگانی که از گذشته این موسیقی را به ما منتقل کرده‌اند باید پاسدار آن باشیم و وظیفه انسانی و فرهنگی خود را ادا کنیم تا این گنجینه به درستی به آیندگان منتقل شود.

خواننده موسیقی نواحی بیان کرد: خواننده محور بودن یکی از مسائل این روزهای گروه‌های موسیقی است، در گروه «روناک» چیزی به نام خواننده محوری وجود ندارد، «روناک» یک گروه است و تک تک اعضای آن در موفقیت‌های آن موثر بوده و هستند هیچ کس بر دیگری اولویت و برتری ندارد و این یکی از ویژگی های این گروه است.

سرپرست گروه «روناک» درباره تدوام فعالیت این گروه اظهار کرد: من فکر می‌کنم حضور یک سرپرست که با تمام اعضای گروه آشنایی کامل دارد و در حوزه فعالیت آن‌ها هم مسلط است، باعث می‌شود که هیچ گروهی با مشکل مواجه نشود. به هر حال چند نفر در یک گروه مشغول کار هستند و هر یک نظرات، سلایق و عقاید خود را دارند اگر تک تک اعضا به این مساله اشراف داشته باشند، قطعا کار گروه به جدایی نمی‌کشد.

وی افزود: تاکنون در گروه «روناک» کمتر کسی از گروه جدا شده است، کسانی هم که جدا شده‌اند یا موسیقی را کنار گذاشته اند و یا مهاجرت کرده‌اند.

علی‌محمدی درباره پوشش این گروه موسیقی در اجراهای داخلی و خارجی خود روی صحنه گفت: با توجه به این که موسیقی ما مربوط به همه اقوام ایران است هر یک از اعضا لباس یک قوم را به تن می‌کند و این لباس‌ها در تمام اجراها ثابت است.

این خواننده درباره اصالت کارهای گروه «روناک» که هدف اشاعه فرهنگ و قومیت‌ها را دارد، بیان کرد: موسیقی اقوام یک موسیقی ریشه‌دار است و هیچ وقت از بین نمی‌رود و تکراری هم نمی‌شود. همین که تمام فعالیت‌های ما زیر نظر کارشناسان این حوزه موسیقایی است یعنی به اصالت کارهایمان اهمیت می دهیم.

سرپرست گروه موسیقی «روناک» در واکنش به اینکه آیا تا به حال منتقد جدی داشته‌اید که معتقد باشد شما مروج درستی در حوزه موسیقی نواحی ایران نیستید، توضیح داد: تا به حال چنین منتقدانی نداشتیم که بگویند «روناک» امانتدار خوبی نیست. من می توانم از گروه خودم دفاع کنم و معنقدم تا به حال کاری نکردیم که با انتقاد مواجه شود سعی ما همیشه بر این بوده که کاری شایسته و درخور مخاطب ارائه بدهیم. مخاطب ایرانی بسیار باهوش است و اگر ذره ای کوتاهی شود حتما واکنش نشان می‌دهد.

این هنرمند در پاسخ به اینکه «روناک» کجای موسیقی نواحی ایران ایستاده است؟ توضیح داد: من نمی‌توانم درباره این پرسش پاسخ بدهم، برای پاسخ به این پرسش باید سراغ کارشناسان و مردم برویم، به میان مردمی که موسیقی ما را دوست دارند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. نمی‌دانم واقعا چه بگویم اما وقتی استقبال مردم را می‌بینم امیدوار می‌شوم و می‌دانم که قطعا جای خوبی ایستاده‌ایم، جایی که ما ایستاده‌ایم با تلاش تمام هنرمندان و کارشناسان موسیقی به دست آمده است. خوشحالم که توانستیم این ارتباط را با مردم برقرار کنیم و گام‌های کوچکی در یک راه بزرگ برداریم.

علی‌محمدی در پایان با اشاره به اینکه ادای لحن و لهجه‌های اقوام مختلف کار چندان راحتی نیست درباره نحوه دستیابی به لحن درست خود گفت: تمرین‌های فراوان نزد استادان موسیقی نواحی داشته ام، اگر با کلمه‌ای آشنا نباشم، می‌پرسم و در گویش و حتی لهجه آن‌ها بسیار تمرین می‌کنم تا بتوانم بهترین گویش را داشته باشم و بدون هیچ غلطی جمله ها را ادا کنم. من به آموزش سینه به سینه موسیقی اعتقاد دارم و سال‌هاست پای تدریس استادان موسیقی نواحی نشسته‌ام.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است