«تماس» یک جامعه‌شناسی شهری است | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۸
یادداشتی به قلم رضا صائمی؛

«تماس» یک جامعه‌شناسی شهری است

در یادداشتی به مستندمسابقه «تماس» با اجرای سیاوش طهمورث از شبکه افق پرداختیم.

به گزارش خبرمگار رادیو و تلویزیون صبا، رضا صائمی عضو هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران در یادداشتی درباره مستند مسابقه «تماس» با اجرای سیاوش طهمورث که از ابتدای نوروز ۱۴۰۱ از شبکه افق پخش می شود، نوشت.

‏متن یادداشت سید رضا صائمی به شرح زیر است:

«مسابقه‌های تلویزیونی به ویژه در یک دهه اخیر هم از رشد کمی برخوردار بوده و هم رشد تکنیکی اما همواره از فقدان نوآوری و خلاقیت رنج برده و در فرم و مضمون تکراری افتاده. همین ویژگی موجب شد تا همواره از ضرورت ساختارهای نوآورانه و ارائه فرم های خلاقانه در طراحی و اجرای مسابقات تلویزیونی سخن به میان بیاید.

مستند مسابقه «تماس» را می توان مصداقی از تلاش خلاقانه برای ارائه روایتی متفاوت و تازه از اجرای یک مسابقه تلویزیونی دانست که فارغ از ضعف و قوت هایش به مثابه یک ایده جسورانه و جدید قابل ستایش است. مسابقه ای که می توان آن را نمونه و نوعی از مسابقات رئالیتی شو دانست که سرگرمی را در بستر واقعیت صورت بندی کرده و در نهایت در کنار هیجان و لذت سرگرمی به تبیین و تثبیت آگاهی در ذهن مخاطب هم کمک کرده و حتی به مهارت آموزی هم دست می زند.

«تماس» از فضای استودیویی خارج شده و مسابقه را در بطن جامعه و در کوچه و خیابان و لابه لای مردم پی می گیرد. گرچه هدایت مسابقه از سوی سیاوش تهمورث که به نوعی نقش مجری این مسابقه را به عهده دارد در فضای داخلی یک دفتر انجام می شود اما باز هم وسایل و فن آوری های ارتباطی و رسانه ای نوین و دیجیتالی او را با محیط بیرونی وصل می کند. در واقع سیاوش طهمورث به جای نقش مجری گری در کسوت هدایت گری قرار گرفته و تلاش می کند تا شرکت کنندگان را در مسیری که باید طی و تجربه کنند هدایت و راهنمایی کند و البته توانمندی و استتعداد آنها در انجام ماموریت محوله را بسنجد.

«تماس» یک مسابقه شهری است هم از این منظر که داوطلبان حضور در مسابقه را از میان شرکت کنندگان شهری برگزیده و هم لوکیشن و فضای اجرای مسابقه بستر و محیط شهری است. شهر در اینجا البته فقط یک لوکیشن نیست بلکه قرار است در بستر مسابقه مورد خوانش و بازنمایی آگاهانه قرار گرفته و چالش های زیست شهری را به زبان و بیان رئالیتی شو به تصویر بکشد. پیچیدگی و فراز و نشیب های مستند که در واقع انجام یک ماموریت شهری توسط شرکت کننده است به نوعی پیچیدگی زندگی شهری در جامعه معاصر را هم بازنمایی می‌کند و از دل آن بیرون می آید.

این مسابقه با توجه به مختصات محیطی آن امکان یک همذات پنداری جذاب را برای تماشاگران در خانه فراهم می کند که ممکن است تجربه زیسته شهری مشترکی با شرکت کننده داشته باشد و درست از همین موقعیت است که مسابقه، قدرت و اثربخشی آموزشی خود را در ارتقاء آگاهی شهری در مخاطبان نشان می دهد. در واقع ساختار و بافتار مسابقه به ارتقای فهم شهر و شهروند بودگی کمک کرده و به تثبیت و تحکیم و تقویت فرهنگ شهروندی می انجامد. جالب اینکه در دل یک مسابقه و در واقع به بهانه یک مسابقه، یک مستند به شکل زنده و در جلوی چشم مخاطب ساخته می شود که از این حیث اثرگذاری و کارکردهای تربیتی و فرهنگی آن را مضاعف می کند.

فارغ از سویه ها محتوایی و درونمایه مفهومی و موقعیتی تماس، رقابتی بودن را هم باید به مثابه یکی از ویژگی های ذاتی مسابقات از جمله ویژگی این مسابقه دانست با این تفاوت که این رقابت صرفا به یک کشمکش و هماوردی فردی محدود نمی شود بلکه در خدمت آگاهی بخشی و ارتفای فهم و فرهنگ شهروندی قرار می گیرد. ضمن اینکه به واسطه این مسابقه، چالش ها، مصائب و آسیب های طبقات آسیب پذیر و ضعیف و محروم شهری هم در فرایند این مسابقه بازنمایی شده و در کانون توجه مخاطب قرار می گیرد و وجوه مستندگونه مسابقه هم از خلال همین بازنمایی های واقعیت شکل گرفته و ساخته می شود.

در نهایت باید گفت مسابقه «تماس» یک جامعه شناسی شهری تصویری است که با مکانیسم مسابقه و بهره‌گیری از ظرفیت سرگرم کنندگی آن به ارتقای آگاهی شهری کمک کرده و البته با ورود به میدان جامعه و لایه‌های مختلف آن به روایت واقعیت دست می‌زند.

به روایت واقعیت شهر، شهروندان و زیست شهری. اجرا و هدایتگری گرم سیاوش طهمورث را نباید در جذابیت این مسابقه دست کم گرفت. او از توانمندی و هنر بازیگری خود در هدایتگری این مسابقه استفاده کرده است.

حسن‌ آخوندپور تهیه کننده و صابر الله‌دادیان طراح و کارگردان این مستند مسابقه، موفق شدند تا مخاطب را با شکل و فرم و مضمون و اهداف تازه‌ای از یک مسابقه تلویزیونی آشنا کنند به طوری که می‌توان گفت، «تماس» یک آشنایی زدایی خلاقانه از آیتم آشنای مسابقه تلویزیونی است. اگر هنوز با این مسابقه آشنا نشده‌اید حتما به تماشای آن بنشینید.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰