اسباب‌بازی یکی از ابزارهای رسیدن به نظام آموزش شاد است/ ابلاغ چند ماموریت به کانون

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسم گشایش نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی عصر روز یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ با تلاوت قرآن توسط امیرعلی خیری آغاز شد و پس از قرائت چند آیه از قرآن کریم، از این قاری هشت ساله توسط وزیر آموزش و پرورش قدردانی به عمل آمد.

آیدین مهدی‌زاده دبیر نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در ابتدای آیین گشایش این رویداد خطاب به حاضران در مراسم گفت: دو سال است که منتظر این سروصدا و گردهمایی هستیم. دوسال است که منتظر این هستیم که مسوولان و مردم برای این موضوع، کنار هم خاطره‌ای را رقم بزنند که درخور نام ایران و تولیدکنندگان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به‌ویژه آموزش و پرورش کشور باشد.

مهدی‌زاده ادامه داد: حمایت وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری و از همه مهم‌تر حمایت ۱۰۵ تولیدکننده ایرانی در کنار مردمی که همیشه به ما لطف داشته‌اند، باعث شد که قوت قلب بگیریم و اضلاع جشنواره را به هم وصل کنیم. مردم از زمانی که مطلع شدند از چه روزی در این مکان نمایشگاه برقرار می‌شود با ما همراه بودند و بسیار پیگیری می‌کردند که چه بخش‌ها و آیتم‌هایی را در نمایشگاه مدنظر قرار داده‌ایم.

او اظهار کرد: مدیون همه شما همراهان هستیم و معتقد هستم که اگر دست‌اندرکاران و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان میزبان در خدمت شما هستند، افتخار می‌کنیم که چنین مهمان‌هایی را در کنار خودمان می‌بینیم.

دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی افزود: از تمام کسانی که از نظر مالی و معنوی کنار ما بودند تا نمایشگاه در بهترین شکل برگزار شود؛ از بخش مالی، امور بین‌الملل، پشتیبانی و… که ما را کمک کردند تا جشنواره و نمایشگاهی درخور نام ایران رقم بزنیم، تشکر و قدردانی می‌کنم. امیدوار هستیم که تنوع محصولات این رویداد را که در آن نزدیک به ۱۰۰۰ اثر را مشاهده خواهید کرد، بپسندید و از ۲۱ تا ۲۸ فروردین همراه با شما مخاطبان خواهیم بود.

مهدی‌زاده در پایان عنوان کرد: این رویداد با شعار رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۱ همراه است، شعاری که از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی می‌گوید.

شاهد جهش تولید در حوزه اسباب‌بازی خواهیم بود

مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه با عرض خیرمقدم به حاضران در مراسم افتتاحیه عنوان کرد: چه تقارن خوبی است، تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن و البته آغازی دوباره برای حوزه اسباب‌بازی تا در نمایشگاه و هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی همراه شما باشیم و من و تمام همکارانم چقدر خوشبخت هستیم که امروز میزبان وزیر محترم آموزش و پرورش هستیم که به معنی کامل از مساله کودک و اسباب‌بازی شناخت دارد.

او ادامه داد: کسی نمی‌تواند در آموزش و پرورش کار کند و از نیازهای کودک و نوجوان باخبر نباشد.

او درباره تاثیر اسباب‌بازی در نظام تربیتی اظهار کرد: همه ما در نظام تربیت به مسائل کودک و نوجوان توجه داریم. یکی از ابزارهای بسیار مهم که زندگی کودکان با آن معنی پیدا می‌کند و همه ما در دوره‌های اول زندگی با آن ارتباط برقرار می‌کردیم، اسباب‌بازی است. نباید فراموش کنیم که همه ما یک دوره‌ای کودک بودیم و نیازهای کودکی‌مان در حال حاضر نیاز افراد دیگر است.

مدیرعامل کانون ادامه داد: اسباب‌بازی نقشی مهم در زندگی کودک داشته و دارد. مگر کسی می‌توانست به عروسک و ماشین‌بازی‌های یک دختر و پسر بی‌محلی کند. ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به موضوع بازی و اسباب‌بازی اهمیت زیادی می‌دهیم. اهمیتی که یک نمودش همین نمایشگاه و جشنواره اسباب‌بازی است و البته حضور در مجامع ملی و بین‌المللی است.

علی‌اکبرزاده درباره حضور در مجامع بین‌المللی بیان کرد: امروز این مژده را به تمام حاضران، تولیدکنندگان و همکاران خودم بدهم که در ظرف دو روز گذشته ما عضو انجمن بازی و اسباب‌بازی آسیا شدیم.

او افزود: این مساله برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتخاری است که در عرصه فیلم و کتاب در مجامع بین‌المللی حضور دارد. در حال حاضر هم در حوزه اسباب‌بازی بین‌المللی شدیم و حرفی برای گفتن خواهیم داشت. حضور در مجامع بین‌المللی به معنی تاثیر پذیرفتن نیست، بلکه تاثیر گذاشتن هم است. ما با این انگیزه که باید صنعت ملی اسباب‌بازی خودمان را به دنیا بشناسانیم، وارد این عرصه می‌شویم.

او خاطرنشان کرد: امروز ۱۰۵ نشان اسباب‌بازی در این جشنواره و نمایشگاه حضور دارند و جالب است بدانید که بیش از ۳۰ درصد دوستانی که اینجا حضور دارند، از مجموعه شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان هستند.

علی‌اکبرزاده با اشاره به شعار سال مطرح کرد: ما در سالی که مزین به شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است، نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان یک فرمان اجرایی باید در حوزه تعلیم و تربیت به‌کار ببندیم. بنیان ما در حوزه اسباب‌بازی بر پایه دانش است، باید تولید رونق پیدا بکند و آرزو می‌کنیم با روندی که در حال انجام است در عرصه صادرات بیش از واردات فعال باشیم و مطمئن هستم که جوانان و نیروهای توانمند به این مهم دست پیدا می‌کنند.‎

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: من در داوری جشنواره که حضور داشتم و با داوران صحبت می‌کردم و آثار را می‌دیدم به این نکته توجه کردم که در کیفیت چقدر جهش داشته و تنوع در فرم‌ها چقدر در این دوره تغییر و تحول پیدا کرده‌اند.

او در پایان بیان کرد: صنعت اسباب‌بازی در حال پیشرفت است. ان‌شاالله شاهد جهش تولید در این حوزه در سال‌های آینده خواهیم بود.

جامعه دانش‌بنیان در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این مراسم عنوان کرد: از دست‌اندرکاران هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی و نمایشگاه فروش اسباب‌بازی‌های ایرانی تشکر می‌کنم. همچنین از آقای علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیران نمایشگاه، تولیدکنندگان، بازدیدکنندگان به ویژه کودکان عزیز تشکر می‌کنم.

او عنوان کرد: چند مورد را به شکل کلی عرض می‌کنم؛ اولا که اسباب‌بازی نقش‌های چندگانه‌ای دارد. یکی از آنها پرورش جان انسان است، یعنی یک نقش تربیتی از بعد روان‌شناختی و یک نقش تربیتی از بعد جامعه‌شناختی دارد. یک بخش از نقش روانشناختی اسباب‌بازی‌ها ارتقای مهارت‌های شناختی ما است که در مقوله هوش، خلاقیت و نوآوری قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره نقش اسباب‌بازی‌ها تصریح کرد: اسباب‌بازی نقش‌های مکمل دیگری دارد که این نقش‌ها برای همه ما ملموس است. مخصوصا اسباب‌بازی‌هایی که نقش اجتماعی دارند یعنی برای بازی‌های گروهی ساخته شده‌اند. این نوع اسباب‌بازی‌ها دانش‌آموزان، نوآموزان، کودکان و حتی نوجوانان و بزرگسالان را وادار می‌کنند که در فعالیت‌های گروهی شرکت کنند و به نحوی در هر سنی که هستند، بلوغ اجتماعی خود را بهتر تثبیت کنند یا به مرحله بلوغ اجتماعی برسند.

به گفته او، چون بازی میدانی است برای بزرگ شدن، در دین اسلام هم بیان شده است که کودک در هفت سال اول زندگی‌اش باید بازی کند.

او ادامه داد: امروز بازی‌های فردی و گروهی به بازی در فضای مجازی تبدیل شده‌اند اما هیچ کدام از این‌ها جای بازی‌هایی که جِرم و حجم دارند، نمی‌گیرند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کرده‌اند، توضیح داد: ما در بخش‌های صنعتی وسیله‌ای را با روش‌های مختلف ازجمله مونتاژ، کپی، طراحی، ساخت و مهندسی معکوس می‌سازیم و سپس این دستگاه جایی در صنعت گذاشته می‌شود و دیگر ارتباطی با آن وجود ندارد ولی اسباب‌بازی اینگونه نیست و نقش تربیتی دارد. کودک وقتی عروسکی دارد خود را در نقش آن عروسک می‌بیند و تمام شخصیت کودک در آن پیاده می‌شود. در اینجا این دیگر وسیله صنعتی نیست و ارتباطی با کارگر، مهندس و خلبان ندارد لذا امروزه می‌بینیم شرکت‌های بزرگ دنیا برای اسباب‌بازی‌های کهنه و دورریختنی هم فیلم‌هایی می‌سازند.

نوری درباره روش‌های خلق اسباب‌بازی برای کودکان تصریح کرد: ما ابتدا باید اسباب‌بازی را از دید کودک ببینیم. همچنین نباید کودک را  آنگونه ببینیم که مانند خمیر می‌توان هرطور او را شکل داد. همچنین کودک سوژه‌ای نیست که صرفا روی آن کار کنیم و او منفعل باشد بلکه او سوژه‌ای فعال است. کودک همراه پژوهشگر و حتی خود پژوهشگر است پس اگر با او همراه نشده و از دید او اسباب بازی را نسازیم، فایده ندارد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در هر کاری که می‌خواهیم برای کودک انجام دهیم اگر او را نبینیم و خواسته‌اش را درک، احصا و استخراج نکنیم و بعد برای او ابزاری را بسازیم، او با آن محصول ارتباط برقرار نمی‌کند.

او در ارتباط با ویژگی‌هایی که باید در خلق اسباب‌بازی‌ها در نظر گرفت اینگونه تشریح کرد: نکته دیگر شناخت فلسفه کار است و اینکه از این اسباب‌بازی چه انتظاری داریم. فلسفه ما و چیستی و چرایی ما از ساخت این اسباب‌بازی چیست. اگر این را ندانیم، نمی‌توانیم اسباب‌بازی را در میدان یا در بازار کار به درستی حفظ کنیم، همانطور که اسباب‌بازی‌هایی در همین کانون به عنوان اسباب‌بازی‌های ملی معرفی شدند ولی امروز خبری از آنها نیست که یکی از دلایلش همین ندیدن کودک در کنار اسباب‌بازی بود. نکته دیگر هم این است که به بحث‌های زیست محیطی هم توجه کنیم که این اسباب‌بازی آلودگی زیست محیطی نداشته باشد و به کودک آسیب نزند و از نظر قالب و محتوا همه قابل قبول باشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره مأموریت‌های کانون در قبال تولیدکنندگان اسباب‌بازی در ایران گفت: باید بچه‌های دانش بنیان از سوی کانون هدایت شوند تا فلسفه کار در این زمینه برای آنها تبیین شود، نیاز کودک را بشناسند و بعد تولید کنند. البته در این بین عزیزانی داریم که از همین روش استفاده می‌کنند.

نوری درباره جایگاه اسباب‌بازی در نظام تعلیم و تربیت نیز عنوان کرد: ما باید یک نظام آموزش و پرورش شاد داشته باشیم و برای خلق شادی نیاز به ابزار داریم که یکی از آنها اسباب‌بازی است. در سند تحول بنیادین که یک رکن آن مدرسه‌ای شادی‌آفرین است، اسباب‌بازی نقش مهمی دارد.

این عضو کابینه دولت به قدمت و ریشه ساخت اسباب‌بازی بومی و ملی در ایران اشاره کرد و توضیح داد: قدمت ساخت اسباب‌بازی در کشور ما دیرینه است و خوشبختانه در کشورمان بیش از ۳هزار عروسک داریم که هر کدام از آنها فلسفه‌ای در زندگی دارند. ما باید برای آنها دوباره سناریونویسی کنیم و از روی آنها محصولات جدید هم بسازیم.

او در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره چرخه اقتصادی حوزه اسباب‌بازی در جهان گفت: گردش مالی جهانی این حوزه بیش از ۹۰ میلیارد یورو است و کشور ما حدود ۳۰۰میلیون یورو از این بازار را پوشش می‌دهد. یعنی تقاضا زیاد است و چون خودمان این بازار را تامین نکرده‌ایم، ارز را خارج می‌کنیم. حال این مساله چگونه جبران می‌شود؟ با جامعه دانش‌بنیان و سپس شرکت‌های دانش‌بنیان.

نوری افزود: جامعه دانش‌بنیان در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد مخصوصا در دوران کودکی، برای همین بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا هم به ساخت اسباب‌بازی روی آورده‌اند. این خلاء حداقل ۶۵‌درصدی که در بازار وجود دارد توسط شرکت‌های دانش‌بنیان پر می‌شود و به همین منظور ما تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین خطاب به مدیرعامل کانون، گفت: ما باید یک مرکز رشد برای انجام این کارها درست کنیم و از همین امروز و نه فردا دنبال آن باشید. بچه‌هایی که ایده دارند، در این مرکز دور هم جمع و برای آنها مربی تربیت کنید.

او افزود: همین ساختمان را تبدیل به مرکز فن‌آوری یا «فن بازار» کنید. از بچه‌های مستعد حمایت کنید تا وقتی کارشان راه افتاد به بازار کار هدایت شوند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید مجدد بر لزوم حمایت از استعدادهای جوان توضیح داد: ما نباید مانعی سر راه بچه‌هایی که ایده و خلاقیت دارند، بگذاریم و مطمئن باشید اگر این حمایت‌ها اتفاق بیفتد، سال آینده می‌توانیم سهم بیشتری از نیاز بازار داخلی را پاسخ دهیم.

او در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: جوانان و نخبگان ما آمادگی، انرژی، توان و دانش لازم را دارند ولی مهم این است که ما در بخش‌های مختلف دولتی و حکومت از آنها حمایت کنیم و این همان دستوری است که رییس جمهوری محترم به صراحت فرموده‌اند.

نوری در پایان گفت: به دوستان عزیزی که در این صنعت فعال هستند، نوید می‌دهم که رویکرد ما در دولت تغییر کرده است و دیگر تنها به برگزاری جشنواره و نمایشگاه بسنده نمی‌کنیم، بلکه به حمایت جدی از این حوزه می‌پردازیم.

در پایان مراسم افتتاحیه، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آیدین مهدی‌زاده دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی و دیگر مدیران حاضر در مراسم، با حضور دو نوجوان با پوشش محلی لری، روبان گشایش جشنواره را قیچی و سپس به بازدید از ۱۰۰ غرفه حاضر در نمایشگاه اسباب‌بازی پرداختند. در این بازدید غرفه‌داران، برخی محصولات خود را به وزیر آموزش و پرورش معرفی کردند. محمدرضا معجونی در پایان این بازدید برای حاضران در نمایشگاه نقالی اجرا کرد.

انتهای پیام/