شوراهای دولتی سینما رو به افزایش است/ یک شورای جدید برای اکران مستندها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۱۵
یادداشتی به قلم نغمه دانش آشتیانی؛

شوراهای دولتی سینما رو به افزایش است/ یک شورای جدید برای اکران مستندها

در ساختار مدیریت جدید سینمای ایران شاهد شکل گیری شوراهای متعدد در دل دولت هستیم که این امر به تضعیف نهادهای صنفی در سینما منجر خواهد شد.

صبا-نغمه دانش آشتیانی: در حالی که در چند هفته اخیر شورای صنفی نمایش به عنوان نهاد «صنفی» متولی تعیین فیلم های سینمایی که راهی اکران می شوند و همچنین تنظیم‌گر وضعیت اکران، جلسات خود را تشکیل نداده است و با آمدن شورای «دولتی» جدیدی با نام شورای راهبردی اکران به نظر می رسد دیگر شورای صنفی نمایش قدرت اجرایی ندارد و شورای جدید است که مناسبات اکران را تعیین و ابلاغ می کند، حال خبرها حاکی از آن است که شورای دیگری نیز در راه است که برای اکران فیلم های مستند مجوز صادر کند.

این شورا که هنوز ساختار و جزئیات آن به قطعیت نرسیده، مقرر است با عنوان شورای نمایش فیلم مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی شکل گیرد و جمعی چند نفره با حکم از مقامی در سازمان سینمایی مشغول به کار شوند و فیلم های مستندی را که قصد اکران دارند مورد بررسی قرار داده و نکات مربوط به اکران را نیز این شورا به صاحبان فیلم ها اعلام کند. فعالیت این شورا (در صورت راه اندازی)، بدین معناست که از آن پس مستندها ضمن گرفتن پروانه نمایش از سازمان سینمایی باید در شورای دیگری برای شکل اکران خود مورد بررسی قرار گیرند. لازم به یادآوری است که از آخرین روز اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و با توقف فعالیت های موسسه «هنروتجربه» اکران فیلم های مستند و کوتاه و انیمیشن در سینماهای کشور متوقف شده است.

با قطع حمایت مستقیم سازمان سینمایی از موسسه «هنروتجربه» و واگذاری مسئولیت های این موسسه که اهم فعالیت آن اکران فیلم های مستند، کوتاه، انیمیشن و فیلم های بلند داستانی با رویکرد هنری و تجربی بود، به مرکز گسترش، هنوز وضعیت اکران این دست آثار مشخص نیست؛ گرچه گفته می شود از عید فطر اکران گسترده این آثار از سوی مرکز نامبرده آغاز خواهد شد. حال به نظر می رسد مرکز گسترش در ابتدای راه در فکر ایجاد شورایی برای شکل اکران آثار است و سپس اقدام به روی پرده بردن فیلم ها خواهد کرد.

به هر ترتیب آنچه در این روزها در ساختار مدیریت در سینمای ایران دیده می شود این است که میل به بازگشت امور به دل دولت بیشتر است و این امر حتما تاثیر خود را بر تضعیف پیشبرد امور در دل صنوف و انجمن ها و به ویژه ساختار خانه سینما خواهد گذاشت.

نمونه دیگر آن را می توان در مساله بیانیه تعداد زیادی از زنان فعال در سینمای ایران دید که درباره تعرض و خشونت در پشت صحنه سینما افشاگری کرده و سپس خواستار پیگیری امور در کمیته مستقل در خانه سینما شدند ولی پیش از اینکه فرصتی برای پیگیری امر در خانه سینما ایجاد شود، سازمان سینمایی شورای اخلاق حرفه‌ای را تشکیل داد و اعضای آن را مدیرعامل خانه سینما، معاون نظارت و ارزشیابی، مدیران کل حراست و حقوقی سازمان سینمایی، مشاور اصناف رییس سازمان، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و همچنین مائده چیت ساز عضو حقوقدان به معرفی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضایه و انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان سینما اعضای شورای اخلاق حرفه ای سینما اعلام کرد. این اتفاق در حالی افتاد که شورای صیانت در خانه سینما از سال ها قبل فعال بوده است و امکان پیگیری مسایلی از این دست را داشته و دارد.

همه این اتفاقات در حالی می افتد که مهم ترین مساله این روزهای سینما نه ایجاد کرسی های جدید مدیریت و جابجایی افراد روی این صندلی ها، بلکه نبود مخاطب کافی برای فیلم ها و مشکلات عدیده برای ارکان این هنرصنعت از تولید تا اکران است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000