حمایت فرهنگستان هنر از پژوهش‌های کلان در حوزه سیاست‌گذاری هنر

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، زهرا مربیان مدیرگروه مطالعات سیاست‌های هنری، اعلام کرد که فرهنگستان هنر از پژوهش‌هایی که درباره سیاست‌گذاری کلان حوزه هنر صورت ‌می‌گیرد، حمایت می‌کند.

او درباره گروه مطالعات سیاست‌های هنری فرهنگستان هنر توضیح داد: گروه مطالعات سیاست‌های هنری، در ذیل مدیریت مطالعات و تحقیقات راهبردی، منطبق با مأموریت‌های اساسنامه‌ای در فرهنگستان هنر، موظف است در جهت ارائه پیشنهاد سیاست‌گذاری برای حفظ و توسعه هنر اسلامی، ملی و محلی حرکت کند.

مربیان داشتن برنامه‌های کلان را از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها دانست و در این‌باره عنوان کرد: از شاخص‌های جوامع توسعه‌یافته برخورداری از برنامه‌ای کلان برای اداره کشورهاست که بر اساس باورهای مدیران و سیاست‌گذاران، استانداردهای علمی و پذیرفته‌شده جهانی، ظرفیت‌های کشور و امکانات سرزمینی، برای رسیدن به اوضاع و شرایط مناسب شکل می‌گیرد. تحولات سریع در حوزه مسائل اجتماعی و به تبع آن، تغییر ارزش‌ها، هنجارها، سبک و الگوی زندگی، آداب‌ و رسوم اجتماعی و البته هنر ایجاب می‌کند در برنامه‌ریزی کلان جامعه همه این تغییرات و تحولات مورد توجه قرار گیرد.

او به نقش فرهنگستان هنر در زمینه سیاست‌گذاری این حوزه اشاره و تصریح کرد: هدف اصلی قانون‌گذار از این مأموریت، ارتقای نقش فرهنگستان در سیاست‌گذاری هنر و به این واسطه، ارائه پیشنهاد ساختار مطلوب نظام سیاست‌گذاری هنر و ترمیم و تکمیل قوانین هنری در شرایطی است که فقدان نظام منسجم سیاست‌گذاری هنر در کشور کاملا مشهود است. پُرواضح است مقدمه هر نوع سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی در هر حوزه‌ای شناخت اقدامات و وضعیت جاری در آن حوزه است.

مدیر گروه مطالعات سیاست‌های هنری به برخی از راهبردهایی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته اشاره و خاطرنشان کرد: «وضعیت‌شناسی و تحلیل سیاست‌های اتخاذشده در عرصه‌های مختلف هنر ایران»، «بررسی قوانین و اسناد سیاست‌گذاری»، «مطالعه تطبیقی رویکردهای نوین سیاست‌گذاری هنر در جهان»، «بررسی نقش سیاست‌های هنری در بروز تحولات، جریان‌ها، ژانرها و سبک‌های هنری» و «سیاست‌گذاری هنر در فضای دیجیتال همسو با جهان مدرن» از جمله راهبردهایی است که فرهنگستان هنر مورد توجه قرار داده است.

زهرا مربیان در پایان با دعوت از نخبگان و اندیشمندان حوزه هنر گفت: بدیهی است برای رسیدن به این چشم‌انداز، نیازمند داشتن پشتوانه‌ای نظری، متکی بر بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان اندیشمندمان هستیم؛ لذا، از همه پژوهشگران علاقه‌مند دعوت می‌کنیم در این مسیر همراه ما باشند.

انتهای پیام/