پالت در روزهای خیلی خوب خودش به‌سر می‌برد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۶
امید نعمتی در گفت‌و‌گو با «صبا»::

پالت در روزهای خیلی خوب خودش به‌سر می‌برد

اکنون پالت در روزهای خیلی خوب خودش به‌سر می‌برد. یعنی بعد از مدتی که ما کمتر آهنگ ساخته بودیم، الان همه‌مان پر از ایده آمده‌ایم و همین روزها قرار است تک‌آهنگی را هم منتشر کنیم

امید نعمتی حدود شش سال است
به‌عنوان خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرا با گروه موسیقی پالت همکاری می‌کند و این
همکاری همچنان نیز ادامه خواهد داشت اما سال گذشته او نخستین آلبوم انفرادی خودش
را با عنوان «حرمان» منتشر کرد و در این آلبوم با صادق تسبیحی که آهنگسازی و تنظیم
بیشتر قطعات را به‌عهده داشت همکاری کرده بود. گروه پالت و امید نعمتی توانسته‌اند
در سال‌های جدید طعمی جدید در موسیقی جریان اصلی ایران ایجاد کنند و ذائقه جوانان
علاقه‌مند به موسیقی را تا حدودی از موسیقی پاپ به سمت موسیقی تلفیقی(فیوژن) سوق
دهند؛ تلفیقی که از ترکیب آنسامبل آکوستیک غربی با آواز ایرانی و تصنیف‌هایی که می‌سازند
به‌دست می‌آید و توانسته تاثیر مناسب خودش را هم بگذارد و در حد و اندازه‌های قابل
قبولی فراگیر شود. گروه «پالت» همواره در آلبوم‌هایی که منتشر و کنسرت‌هایی که
برگزار کرده، نشان داده است که به شنونده و بیننده خود احترام می‌گذارد و صرفا
برای تجارت وارد عرصه موسیقی نشده است. از کیفیت ضبط آثار گرفته تا شکل‌و‌شمایل
بصری آلبوم‌ها و کنسرت‌هایشان گواهی بر همین مدعا بوده‌اند. حالا و پس از شش سال
فعالیت نسبتا موفق در عرصه موسیقی باید دید پالت که در سال‌های ابتدایی فعالیتش
همواره مخاطب را با غافلگیری‌هایی روبه‌رو کرده است، این بار با چه شگفتانه‌هایی
قرار است به‌سراغ شنوندگانش برود. با امید نعمتی درباره همین مسائل و به‌طور خاص
آلبوم بعدی گروه پالت گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شما به‌تازگی یعنی اواخر سال گذشته تجربه
انتشار آلبوم انفردیتان یعنی «حرمان» را از سر گذراندید. دوست داریم بدانیم برنامه‌تان
برای فعالیت در چهارچوب گروه پالت چیست و قرار است از پالت در آینده نزدیک چه
آثاری را شاهد باشیم؟

خیلی برایم جالب است که اکنون پالت در روزهای خیلی خوب خودش
به‌سر می‌برد. یعنی بعد از مدتی که ما کمتر آهنگ ساخته بودیم، الان همه‌مان پر از
ایده آمده‌ایم و همین روزها قرار است تک‌آهنگی را هم منتشر کنیم که موسیقی و شعرش
نوشته کاوه صالحی؛ گیتاریست گروه است. سعی کردیم فضاهای جدیدی با آن تجربه کنیم و
مهیار طهماسبی برای این قطعه کوارتت زهی نوشته است. تا امروز پنج تا شش قطعه آماده
داریم که کم‌کم باید برای ضبط آن‌ها به استودیو برویم. فعلا و این روزها همه
تمرکزمان روی ضبط این آثار خواهد بود چون کمی از فضای کنسرت برگزار کردن دور هستیم
و می‌خواهیم بیشترین تمرکز را روی آلبوم داشته باشیم. ما پیش‌بینی کرده بودیم که
اسفند سال آینده آلبوم جدید را منتشر کنیم اما اگر کارها به همین خوبی پیش برود
امیدواریم حتی زودتر هم این آلبوم آماده شود و تصورم این است که آلبوم جالبی هم از
آب دربیاید چون پختگی خاصی در قطعات به‌وجود آمده که به‌ هر حال تجربه این سالیان
است و دنبال این هستیم در میکس و مستر هم به همین پختگی دست پیدا کنیم. اساسا
موزیسین‌ها در ایران چالش بزرگی با میکس و مستر دارند؛ نه این که صدابردار خوب
نداشته باشیم، اتفاقا صدابردارهای خیلی خوبی هم داریم منتها موزیسین برای این که
همان صدایی را که دوست دارد بتواند تولید کند در همه دنیا تهیه‌کنندگان بزرگی نیاز
دارد اما ما همیشه خودمان آزمون و خطا کرده‌ایم. به‌هرحال امیدوارم همه مخاطبان برآیند
تجربه چندین‌ساله‌مان را در آلبوم بعدیمان بشنوند.

نزدیک شدن اجرا به چیزی که در ذهن هنرمند می‌گذرد
اساسا یک ایده‌ دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد اما تلاش زیادی برای احترام به مخاطب
برای همین موضوع باید اتفاق بیفتد.

از همان ابتدا انتقادهایی به ما می‌شد و پاسخ من این بود که
سختی‌های زیادی داریم و در فضایی که سال‌ها موسیقی تعطیل بوده راحت نمی‌شود انتقاد
کرد چون اکنون هیچ‌کس نیست که من به او مراجعه کنم تا به من فرمولی بدهد که چگونه
آهنگسازی کنیم، چگونه ضبط کنیم، چگونه میکس و مستر کنیم و چگونه کنسرت بگذاریم.
سال‌ها طول می‌کشد تا به جایی برسیم که به صدابردار بگوییم چه می‌خواهیم؛ مهیار
بفهمد صدای ویولنسلش را چگونه می‌خواهد، من بفهمم
eq وکالم را چگونه می‌خواهم.
به‌نظرم این موضوع به زمان و تجربه زیادی نیاز دارد. شاید همایون شجریان این تجربه
را توانسته باشد از پدرش اخذ کند که وقتی استودیو می‌رود از صدابردار چه بخواهد
ولی ما این را هیچ ‌وقت نداشته‌ایم ولی آلبوم به آلبوم بهتر می‌شویم و امیدوارم
این روند رو به رشد را حفظ کنیم. در فضای موسیقی پاپ و سنتی هم که اصلا به این
موضوعات توجه نمی‌کنند.

شما در آلبوم «حرمان» از موسیقی الکترونیک
استفاده کرده‌اید؛ اتفاقی که در پالت خیلی کم افتاده است. آیا از این به بعد باید
شاهد این باشیم که فضای الکترونیک هم وارد تنظیم‌هایتان شود؟

واقعیت این است که فضای الکترونیک موسیقی کشور مثل بقیه
چیزهایمان فضای محدودی است یعنی مسیر مشخصی است که همه آدم‌ها در حال طی کردنش
هستند. ما هم در پالت خیلی سال است که به فکر بودیم این کار را بکنیم. مثلا خود
روزبه اسفندارمز از همان زمان یعنی از شش سال پیش به این فکر بود، یا حسام محمدیان
که همان ابتدا مهاجرت کرد و از ایران رفت برای خودش تجهیزات الکترونیک داشت و
کارهایی می‌کرد. حقیقتش این است که ما همیشه به این فکر کرده‌ایم که اگر بخواهیم
وارد این فضا شویم باید اتمسفری ایجاد کنیم که متعلق به خودمان باشد؛ وارد نشدیم
تا شبیه چهارتار یا خیلی از گروه‌های دیگری که کار الکترونیک می‌کنند نشویم. پس
سعی کردیم با احتیاط به موسیقی الکترونیک ورود کنیم اما در آلبوم بعدی بلاشک از
فضای الکترونیک استفاده خواهیم کرد چراکه موسیقی الکترونیک یک ظرفیت بسیار گسترده
است که در اختیارمان قرار می‌گیرد و می‌توانیم استفاده‌های بسیار خوبی از آن بکنیم
ولی واقعا باید بتوانیم آن را مال خود کنیم و با آن راحت باشیم تا صدایی که موسیقی
الکترونیک پالت می‌دهد متعلق به گروه خودمان باشد یعنی الکترونیکی باشد که پالتی
صدا بدهد. بر همین اساس علاقه دارم با یکی دو نفر از موزیسین‌های الکترونیکی که
خیلی دوست دارم با آن‌ها کار کنم همکاری کنیم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

می‌توانید نام آن‌ها را بگویید؟

بله، مثلا یکی از کسانی که علاقه زیادی دارم با او کار کنم
محمدرضا اصغری است که دوستش دارم و صحبت‌هایی هم کرده‌ایم که باهم کارهایی انجام
دهیم ولی همان‌طور که اشاره کردم با وسواس‌هایی که در پالت داریم زمانی این تجربه‌ها
را منتشر می‌کنیم که بدانیم همان چیزی شده که دلمان می‌خواسته است.

یکی از خصوصیاتی که در موسیقی پالت بود فضاهای
فانتزی بود که به آن وارد می‌شد و تصور می‌کنم موسیقی الکترونیک دستتان را برای
فانتزی‌‌پردازی‌های بیشتر و تخیل بیشتر هم بازتر کند.

دقیقا، یکی از المان‌های پالت از ابتدا تا امروز همین
استفاده از فضاهای فانتزی و رویاگونه‌ای بوده که سعی کرده‌ایم در کارهایمان
استفاده کنیم و فکر می‌کنم همان‌طور که اشاره کردید موسیقی الکترونیک کاملا دستمان
را برای فعالیت در این فضا باز می‌گذارد.

قصد ندارید با گروه‌هایی که زیاد از آن‌ها نام‌
می‌برید مثل داماهی، بمرانی و… همکاری‌های مشترکی داشته باشید؟ فکر می‌کنم ابعاد
جالبی پیدا کند و سبب هم‌افزایی بیشتری شود. درست است؟

اتفاقا خیلی ما در این بخش از موسیقی ضعیف عمل کرده‌ایم.
یعنی ما که اعتقاد داریم کمی در موسیقی امروز متفاوت عمل کرده‌ایم و تعدادی از آدم‌ها
دوستمان دارند باید بیشتر از یکدیگر حمایت کنیم، با هم کار کنیم و فضایی ایجاد
کنیم که در مجموع قدرتمند باشد. متاسفانه این کار را نکردیم در حالی که همیشه فکر
می‌کردم به‌راحتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم. سال‌هاست با دوستان گروه
بمرانی، ماکان اشکواری و… صحبت کرده‌ایم تا همکاری صورت بگیرد اما درگیر کارها
شده‌ایم و به‌دست فراموشی سپرده شده‌اند اما قطعا یکی از صحبت‌های جدی که در آخرین
جلسه مطرح کردیم همین‌گونه همکاری‌ها بوده که با دوستان صحبت کنیم و بتوانیم در
فضای همکاری برای مخاطبان داستان جدیدی تولید کنیم که دوستش داشته باشند.

یادم هست که از زمان ضبط آلبوم «شهر من بخند»
قطعاتی بود که برای آلبوم بعدی نگه‌شان داشتید. آیا در آلبوم از آن‌ها استفاده می‌کنید؟

بله. دقیقا یکی دو قطعه از آنچه گفتم قرار است ضبط کنیم
مربوط به همان زمان است به‌علاوه چهار تا پنج قطعه جدید.


سهند آدم‌عارف

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰