رسانه یا دادگاه علنی؟! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۹

رسانه یا دادگاه علنی؟!

راضیه جباری- دبیرتحریریه خبرگزاری

شبکههای اجتماعیِ مجازی به‌لحاظ
عمومیت یافتن در بین کاربران داخلی، برقراری ارتباط خصوصی و شخصی و فارغ بودن از
هر نوع کنترل از سوی مراجع قدرت، به‌وسیله‌ای بی‌بدیل در عرصه ارتباطات تبدیل شده‌اند
و زمینه‌های تأثیرگذاری خارج از کنترل دولت‌ها و نهادهای قدرت را در جوامع به وجود
آورده‌اند؛ شبکه‌های اجتماعی یکی از پرطرفدارترین رسانه‌ها با مخاطب بسیار به‌خصوص
در قشر جوان هستند. ویژگی‌های تعاملی و فراهم کردن زمینه برای ایجاد روابط
اجتماعی، از دلایل مورد استقبال واقع شدن شبکه‌های اجتماعی‌اند؛ تا جایی که امروزه
بسیاری از اطلاعات در حوزه‌های مختلف از طریق دسترسی به این شبکه‌ها در اختیار
کاربران قرار می‌گیرد. کمی که دقیق شویم می‌بینیم کار از تبادل اطلاعات فراتر رفته
است و این فضا که اتفاقا حقیقی هم نیست به جایگاه و فضایی تبدیل شده است که افراد
حقیقی استفاده‌هایی غیر از آنچه باید از آن می‌کنند. بسیاری از این استفاده‌ها
مثبت و قابل دفاع هستند اما چه بسیار مواردی که کاربری غیرمثبت در این فضا باعث دل‌زدگی
و حتی خدشه‌دار کردن ماهیت اصلی آن می‌شود. مواردی که در ابعاد مختلف جامعه‌شناسی،
روان‌شناسی، مردم‌شناسی و… مورد بررسی قرار گرفته‌اند و آسیب‌شناسی هم شده‌اند
اما مانند بسیاری از معضلات همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند و روزبه‌روز هم به
شدت آن‌ها افزوده می‌شود.

این
بهره‌مندی‌های نادرست متعلق به قشر خاصی از جامعه نیست و محیط بخصوصی را در بر نمی‌گیرد؛
تا جایی که می‌بینیم حتی هنرمندان نیز درگیر این ماجرا شده‌اند و تعداد زیادی از
آن‌ها این فضا را تریبونی برای بیان اظهارات خود قرار داده‌اند و حتی در مواقعی آن‌قدر
پیش می‌روند که با بروز اختلاف نظرها به جنجال و کشمکش هم می‌رسند. پیغام‌ها و
جوابیه‌های خود را از طریق انتشار ویدئو، عکس و متن در صفحه‌های شخصی منتشر می‌کنند
و کاربران را در جریان شرح ماجرا قرار می‌دهند. جسارت و مطرح کردن هرگونه انتقاد،
شفاف‌سازی و… درباره هر موضوع هنری در این فضا که به‌نوعی یک رسانه قدرتمند تلقی
می‌شود از جانب هر هنرمند که برای مخاطبانش هنر خلق می‌کند و او را به این عرصه
دعوت می‌کند قابل احترام است اما نباید از یاد برد که فضای مجازی هم دارای ارزش‌های
مخصوص به خود است؛ ارزش‌هایی که به سان قوانین نانوشته‌اند؛ بنابراین وقتی این
قوانین نانوشته رعایت نمی‌شوند، عمل هنرمند هم ضدارزش خواهد بود. چنین اتفاقاتی در
درازمدت از جذابیتی که در ابتدا برای مخاطب برخوردار بودند بی‌بهره خواهند شد و
هنرمند را به فردی تبدیل می‌کنند که با بیان هرگونه اظهارنظر درخصوص هر فرد،
رویداد، اتفاق هنری و… مخاطبِ پیگیری نداشته باشد.

هنرمندان
هم مانند تمام اقشار جامعه حق استفاده از فضای مجازی را دارند اما به‌لحاظ محبوبیت
و شهرتی که دارند زیر ذره‌بین فالوورهای خود هستند؛ مخاطبان در این فضا نیز قابلیت
تشخیص دارند و جدال‌ها، مشکلات شخصی، اختلاف‌‌نظرها و مسائل از این دست را پیگیری می‌کنند،
اما آقا و خانم هنرمند، حواستان باشد که شأن بینندگان و شنوندگان را در نظر داشته
باشید و فراموش نکنید که فضای مجازی دادگاهی علنی برای مطرح کردن خصومت‌های شما
نیست؛ تشویش‌هایی که بعد از برطرف شدن، از ذهن خودتان و دوستی‌های دوباره و
چندباره از ذهن مخاطب، خیلی دیر پاک خواهد شد.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰