پریسا شاد قزوینی استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره احمیت وجود رسانههای مستقل بیان کرد: وجود رسانههای مستقل مخصوصا در فضای فرهنگ و هنر ضرورت بالایی دارد و هر رشته فرهنگی و هنری باید رسانه اختصاصی خود را داشته باشد که متاسفانه این موضوع در هنرهای تجسمی بسیار کمرنگ است و خلا آن محسوس است.
او تاکید کرد: تا یک حرکت فرهنگی و هنری تریبونی برای ارائه فعالیتهای خود نداشته باشد، مسلما نمی تواند به نتایج خوب و اثرگذاری و جریانسازی برسد.
این پژوهشگر در ادامه با انتقاد از نوع نگاه به هنرهای تجسمی در رسانهها و مخصوصا صداوسیما گفت: هنرهای تجسمی در برنامههای صداوسیما بسیار کم دیده میشود زیرا دستاندرکاران آنها اطلاعات بسیار محدود و سطح پایینی نسبت با این هنرها دارند.
او اضافه کرد: البته منظور من از لزوم معرفی هنرهای تجسمی در رسانههای جمعی بحثهای آکادمیک و تئوریک یا تاریخ هنر نیست بلکه باید هنرهای تجسمی و جنبههای کاربردی یا نظامند آن برای جامعه معرفی شود اما همانطور که عرض کردم چون هنر را نمیشناسند و نگاه سطح بالا و تخصصی به آن ندارند در برنامههایی که میسازند، هنرهای تجسمی را مانند بازی، سرگرمی و یک هنر تزئینی معرفی میکنند. وقتی یک هنر تنها از جنبه سرگرمی معرفی شود به واسطه آن در جامعه به آن بها داده نمیشود.
این پژوهشگر بیان کرد: مباحث تئوریک، تاریخ هنر، زیباییشناسی و… مباحث آکادمیکی هستند که دانشگاهیان کاربرد آن را می دانند اما در سطح جامعه و معرفی آن در رسانهها باید به نوعی ارائه شود که مردم دچار دلآزردگی و خستگی نشوند.
دبیر بخش مقالات چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: ما اگر به واسطه رسانهها درک درستی از مباحث زیباییشناختی هنرهای تجسمی داشته باشیم و در دورههای ابتدایی به کودکان آموزش دهیم تا به نوعی با هنرهای تجسمی آشنایی پیدا کنند، در نتیجه هم از نظر سلیقه و ادراک زیبایی و شناخت آنچه پیرامونشان است و هم از نظر اخلاقی و طرز برخورد با دیگران در شخصیت آنها تاثیرگذار خواهد بود.
او تاکید کرد: این حرف تنها یک شعار نیست و میتوان با تحقیقات ثابت کرد که وقتی در جامعهای زیربنای تجسمی درست پایهگذاری شده باشد، خلاقیت ذهنی او در بزرگسالی و در رفتار او ناگزیر نمایانمیشود و سلیقهاش زیبا میشود.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اما متاسفانه ما برای ارائه درست هنرهای تجسمی تریبون و رسانههای کمی داریم که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت کنند و این هنرها را به ذات خودشان معرفی کنند. بیشتر تریبون دست کسانیست که هنرهای تجسمی را مانند سرگرمی میبینند.
شاد قزوینی در پایان خاطرنشان کرد: من همیشه میگویم اولین هنر مدرنی که وارد ایران شد، نقاشی بود. به نوعی مادر دیگر رشتههای تجسمی نقاشی است که نقش خود را در ذهن، روح و روان ما باقی میگذارد. هرقدر ما زیباتر ببینیم و زیباتر تجسم کند، درنتیجه زیباتر زندگی میکند و اینها مانند زنجیر به هم وابسته هستند. من معتقدم که ایکاش در آموزشهای دوره ابتدایی ما هنر به درستی و تخصصی آموزش داده میشد و در زمینه انتقال درست مفاهیم هنری به مخاطبان رسانههای مستقل و تخصصی در زمینه فرهنگ و هنر بسیار نقش مهمی دارند.
ندا زنگینه
انتهای پیام/
There are no comments yet