متفکران مسیحی درباره رژیم صهیونیستی چه می‌گویند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۸
صبا گزارش می‌دهد؛

متفکران مسیحی درباره رژیم صهیونیستی چه می‌گویند؟ 

مستند «گفت‌وگو با افراد قابل توجه» که از شبکه پرس تی وی پخش شد، اهمیت موضوع فلسطین را از دیدگاه متفکران غربی و شرقی تحلیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، مستند «گفت‌وگو با افراد قابل توجه» (A Talk with Remarkable People) که از شبکه پرس تی وی پخش شد، روایت داستان زندگی الن سی هگوپیان فیلسوف و جامعه‌شناس سوری ارمنی تبار است، علاوه برآن این‌ مستند اهمیت موضوع فلسطین را از دیدگاه متفکران غربی و شرقی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

هگوپیان در دوران کودکی به همراه خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرد و از همان دوران دریافت که فلسطین مساله اصلی مسلمانان است.

مستند «گفت‌وگو با افراد قابل توجه» که توسط یک مسیحی ساخته شده و کارشناسان این مستند از مسیحیانی هستند که مانند خود هگوپیان در آمریکای شمالی زندگی کرده اند و نقطه اشتراک آنها انتقاد به سیاست های دولت های آمریکا و انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی و اعتراض به دشمنی با ملت فلسطین است.

هگوپیان در مستند «گفت‌وگو با افراد قابل توجه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مریس گرگور توضیح می‌دهد که اسرائیل چطور وارد فلسطین شد و رفته رفته تقریبا تمام این سرزمین را اشغال کرد.

در بخش دیگر این مستند که محصول سال ۲۰۲۱ است ادوارد سعید، شرق‌شناس آمریکایی فلسطینی تبار که وی نیز مسیحی است، درباره راهبرد توسعه طلبی کشورهای غربی به ویژه آمریکا و روابط و مناسبات درهم تنیده ایالات متحده با رژیم صهیونیستی صحبت می‌کند. وی معتقد است: «امکان ندارد یک آمریکایی فیلمی در مورد خاورمیانه ببیند یا کتابی در مورد آن بخواند که آلوده به دیدگاه‌های سیاسی دولت آمریکا نشده باشد.»

در مستند «گفت‌وگو با افراد قابل توجه» با نوآم چامسکی، فیلسوف و اندیشمند مشهور آمریکایی مصاحبه‌ شده که وی درباره وقایع فلسطین صحبت و این حقیقت را بازگو می‌کند که «اسرائیل دست به هر کاری زده است تا به اشغالگری سرزمین فلسطین ادامه دهد.»

این منتقد دولت آمریکا همچنین درباره انواع مختلف امپریالیسم در دنیا توضیح می‌دهد و تاکید می‌کند: «اسرائیل با استعمارگری توام با شهرک‌سازی بدترین سیاست ممکن را علیه ملت فلسطین به کار گرفته است.»

چامکسی همچنین خاطرنشان می‌کند: «نقش انگلیس در پایه‌گذاری وضعیت امروز فلسطینی‌ها بسیار کثیف بوده است.»

مستند «گفت‌وگو با افراد قابل توجه» از این منظر با اکثر مستندهایی که تاکنون ساخته شد وجه تمایز دارد که توانسته خارج از جهان اسلام به مساله فلسطین و اشغالگری نگاه کند آن هم از دید نخبگانی که در غرب زندگی می کنند اما باز هم به همان نتیجه ای رسیده که اثبات می کند رژیم صهیونیستی اشغالگر است و آمریکا و انگلیس در واقع فلسطین را به این روز انداخته اند.

به بیان بهتر از دید غیر مسلمانان این بررسی انجام شده و در عین حال این مستند به صورت تلویحی اثباتگر این نکته تاسف آور است که امریکا واروپا به بهانه حقوق بشر و آزادی بیان و ادیان در اصل به بشریت ستم می کنند همان گونه که از آپارتاید در افریقای جنوبی قبل از سال ۱۰۰۳ حمایت می کردند از سال ۱۹۴۸ هم از رژیم صهیونیستی پشتیبانی کرده اند و با رسانه های جریان اصلی این جنایات را زیبا جلوه داده اند.

یک نکته مهم که شاید این اشخاص را به ساخت این مستند از نگاه مسیحی برانگیخته باشد این است که فلسطین زادگاه حضرت عیسی علیه السلام است و محل زندگی حضرت مریم مقدس بوده است و کلیسای المهد برای مسیحیان معتقد بسیار دارای اهمیت است. همچنین درصد قابل توجهی از فلسطینی ها را اعراب مسیحی تشکیل می دهند که همانند مسلمانان در زیر ستم رژیم صهیونیستی به سر می برند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است