هنوز هستند رسانه‌هایی که علم روزنامه‌نگاری را فراموش نکرده‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۵
یادداشتی به قلم محمدرضا لطفی؛

هنوز هستند رسانه‌هایی که علم روزنامه‌نگاری را فراموش نکرده‌اند

كارگردان سينما و عضو شوراي مركزي انجمن منتقدان طی یادداشتی به بررسی فضای رسانه‌ای کشور پس از گسترش فضای مجازی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مجموعه رسانه‌ای صبا خرداد ماه ۱۴۰۱ سالگرد ۱۰ سالگی خود را پشت سر می‌گذارد. در همین راستا محمدرضا لطفی کارگردان سینما و عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان یادداشتی در اختیار خبرگزاری صبا قرار داد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«روزگاری رسانه ها خلاصه می شدند به نشریات مکتوب و در نهایت صداوسیما. غلط یا درست این رویه تکلیف مخاطب و رسانه را مشخص کرده بود. جامعه خوراک رسانه‌ای خود را از نشریات مکتوب و یا تلویزیون و رادیو تامین می کرد.

با گسترش فضای مجازی به معنای واقعی کلمه همه چیز بهم خورد. تعریف رسانه زیر و رو شد. نشریات کاغذی تقریبا به پایان حیات خود رسیدند و رسانه شد پیج ها و کانال های حاضر در شبکه های مجازی، اما چیزی که در این میان بسیار مهم بود، طرح این پرسش بود که آیا در این دگردیسی سواد و علم رسانه ای هم به این پیج ها و کانال ها منتقل گردید؟

بی شک در بخش اعظمی از موارد پاسخ منفی است.

در روزگار گذشته، رسانه، خبرنگاری و روزنامه نگاری یک علم بود. یک حرفه به شدت تخصصی بود و هر شخصی نمی توانست به راحتی و طی نکردن مراحل و مدارج وارد این حرفه شود، اما امروز در این انقلاب رسانه ای، هر صفحه و کانالی تنها به صرف داشتن فالوور و بدون دانش رسانه ای، برای خود می تواند جولان دهد و نتیجه همین آشفته بازاری است که امروز در فضای رسانه شاهد آن هستیم.

سالگرد تاسیس صبا است. این توضیحات نسبتا طولانی را دادم تا بگویم در همین فضای مه آلود و تاریک بودند و هستند رسانه هایی که وارد فضای نوین شدند، اما همچنان علم رسانه و روزنامه نگاری را فراموش نکردند، روزنامه نگاران حرفه ای و تحصیل کرده و با سابقه در کنار این صفحه ها و سایت ها و کانال ها قرار گرفتند و نتیجه همین شد که همچنان می توان به این چند مجموعه حرفه ای و واقعی در فضای مجازی دلخوش کرد.

خبرگزاری صبا یکی از همین مجموعه ها است.

سالگردش مبارک و به امید مانایی»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است