جزییات دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران/ پویانمایی ابزار تعلیم و تربیت است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۲
در نشست خبری تشریح شد؛

جزییات دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران/ پویانمایی ابزار تعلیم و تربیت است

نشست خبری دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این نشست محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر و بنیان‌گذار جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران مطرح کرد: دوازدهمین دوره از جشنواره قرار بود در اسفند برگزار شود که به دلیل کرونا و محدودیت‌ها، تصمیم گرفتیم این جشنواره را در خرداد برگزار کنیم اما سیزدهمین دوره در همان تاریخ جهانی خود برگزار می‌شود.

سپس مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: امسال دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی را از هشتم تا دوازدهم خرداد برگزار می‌کنیم. جشنواره‌ای که به نوعی به جهت ارایه تولیدات شاخص در عرصه پویانمایی، یکی از معتبرترین جشنواره‌های دنیا محسوب و فرصتی ایجاد می‌شود تا تولیدکنندگان پویانمایی از سراسر جهان بتوانند آثار خود را در این جشنواره ارایه کنند و به نوعی با سایر تولیدکنندگان از کشورهای مختلف وارد رقابت، گفت‌وگو، تعامل و تبادل تجربه شوند.

پویانمایی در دنیای امروز تنها برای کودکان نیست

وی افزود: کانون متولی برگزاری این جشنواره است. جشنواره‌ای که با هدف ایجاد ارتباط با مخاطب و همینطور فرصتی برای تبادل تجربه و ارایه آخرین محصولات برگزار می‌شود. پویانمایی در دنیای کنونی نه تنها برای کودکان که برای بزرگترها هم ارزش دارد. شاید ما بزرگترها علاقه‌مند حس کودکی‌ای هستیم که در بزرگسالی، این فضا به ما می‌دهد. ما نسلی هستیم که با ابتدایی‌ترین شکل پویانمایی بزرگ شدیم، اما در حال حاضر با پیشرفته‌ترین شکل پویانمایی رو به رو هستیم.

علی‌اکبرزاده ادامه داد: پویانمایی یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در تعلیم و تربیت است، مگر تعلیم و تربیت غیر از این است که ارزش‌ها را به کودکان منتقل و این انتقال را تسهیل کنیم؟ در دنیای کنونی و در نظام‌های بزرگ تعلیم و تربیت روی پویانمایی حساب و برنامه‌ریزی می‌شود. ما افتخار داریم در دوازدهمین جشنواره با این دیدگاه که پویانمایی می‌تواند در تعلیم و تربیت حرف‌های زیادی داشته باشد، برنامه خود را ارایه ‌دهیم. این حرفه در عین حال که یک هنر است، یک صنعت هم هست. در دنیای کنونی می‌شود روی پویانمایی حساب کرد و حتی از منظر اشتغال‌آفرینی وارد بحث و گفت‌وگو درباره آن شد. می‌شود با پویانمایی شغل ایجاد کرد و کارآفرینی آن در کل دنیا جایگاه دارد.

از ۸۴ کشور شرکت‌کننده داریم

وی افزود: خوشحالم که بگویم امسال از ۸۴ کشور جهان شرکت‌کننده داریم. بیش از ۱۲۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده و از کشور خودمان بیش از ۸۰۰ اثر شرکت کرده، ضمن اینکه ۱۱۰۰ اثر، حایز شرایط حضور بوده و از ایران ۶۰۰ اثر مورد پذیرش قرار گرفته و به مرحله ارزیابی داوران رسیده است. بیشترین شرکت‌کننده هم از فرانسه بوده است.

علی‌اکبرزاده تأکید کرد: ما در این رویداد هفت گروه داوری داشتیم، به طور کلی از میان همه این فیلم‌ها و براساس زحماتی که داوران کشیدند، ۲۱۰ اثر در ایام جشنواره اکران خواهد شد. ما در حاشیه جشنواره امسال ۲۱ نشست تخصصی خواهیم داشت، ۴ نشست نقد، ۴ نشست تخصصی، ۴ کارگاه در حوزه صداگذاری، ۳ نشست آنلاین و… خواهیم داشت. همه فیلم‌ها در ۴ سالن تخصصی اکران می‌شود. حتی متخصصان و علاقه‌مندانی که موفق به تماشای برخی فیلم‌ها نشدند به‌صورت ویژه می‌توانند در موزه ملی هنر و ادبیات کانون به تماشای آثار بنشینید.

نمایش آثار برگزیده ۲۰ سال گذشته در ۱۰۰۰ مرکز کانون

وی ادامه داد: امسال در سایت «دیجی کانون» فرصت بارگذاری فیلم‌ها را برای فیلمسازان فراهم کردیم. اتفاق دیگر این است که ما در ۱۰۰۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز دوازدهم خرداد از ساعت ۹ تا ۱۱ یک سانس نمایش پویانمایی از برگزیدگان ۲۰ سال گذشته پویانمایی کودک خواهیم داشت. همه مراکز ما همزمان برای پخش برگزیده‌های ۲۰ سال گذشته وارد عمل می‌شوند.

وی گفت: اتفاق دیگر این است که از ۱۳۰ کاراکتر فیلم‌های پویانمایی در قالب نمد و… رونمایی می‌کنیم. همه می‌توانند از این کاراکترها استفاده کنند که در نمایشگاه جانبی مجموعه از روز هشتم خردادماه به نمایش درمی‌آید. در چایخانه سبز خیابان حجاب نیز نشست‌ها و پاتوق‌های حرفه‌ای یا ملاقات تجاری را برگزار می‌کنیم که شامل گفت‌وگوهایی بین فروشندگان فیلم‌ها می‌شود. ضمن اینکه در این دوره هفتمین بازار فیلم را با حضور شرکت‌های تخصصی و دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، برخی سازمان‌های دولتی و خصوصی برگزار می‌کنیم که تبادل تجربیات درباره تولیدات مشترک، بازدیدهای سفرای مختلف و… را شامل می‌شود. امیدوارم هشتمین دوره بازار هم بین‌المللی شود.

علی‌اکبرزاده همچنین افزود: ۳ پایان‌نامه جشنواره تبدیل به کتاب شده و امسال از آنها رونمایی می‌شود. همچنین ۱۶ جلد کتاب «قصه یلدا»، امسال به صورت سوژه در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و انیمیشن‌سازان می‌توانند از آنها بهره‌ ببرند. امیدوارم سیزدهمین جشنواره در همان تاریخ خود یعنی از سوم تا هفتم مارچ سال ۲۰۲۴ برگزار شود.

تشریح جزییات داوری آثار در جشنواره دوازدهم

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر و بنیان‌گذار جشنواره پویانمایی تهران هم گفت: بخش داوری مسابقه ایران شامل بخش دانشجویی، ارزش‌های انقلاب و… است، داوری این بخش به صورت مستقل انجام می‌شود، این آثار آثاری است که در دو سال گذشته تولید شده و در این بخش قضاوت می‌شوند.

وی درباره بخش دینی مطرح کرد: ما در جشنواره‌های بین‌المللی دسته‌بندی‌هایی را مشخص می‌کنیم تا فیلمسازان در آن بخش محتوایی یا فنی (تکنیکال) شرکت کنند، در بخش دینی وقتی آثار را از دوره نهم به بعد به نمایش می‌گذاشتیم، داوران به دلیل محتوای آنها پیشنهاد دادند این آثار در یک بخش مستقل باشند. دو دوره آزمایشی این کار را کردیم و در دوره بعدش یک گروه مستقل برای آن تدارک دیدیم. خود فیلمسازان هم اعلام کردند مناسب است بخش دینی جدا شود چون بخش دینی خیلی نزدیک به کارهای تلویزیونی است به همین دلیل این دو بخش را جدا کردیم.

فرصت خوب جریان‌سازی با ۸هزار شخصیت انیمیشن ایرانی

کریمی‌صارمی اظهار کرد: همیشه آرزویی وجود داشت که روی متعلقات و تولیدات ما تصویر و نماد قهرمانان خودمان باشند، ما آمدیم شخصیت‌های فیلم‌های کانون را تبدیل به عروسک‌های سه بعدی کردیم. پیشنهاد ما این است در مرحله اول حقوق اینها را به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهیم که امیدوارم مورد استقبال قرار بگیرند با این حال فکر می‌کنیم فرصت خوبی است چون نزدیک به ۸هزار شخصیت در انیمیشن ایران وجود دارد. این فرصت خوبی است که شروع به جریان‌سازی کنیم این شخصیت‌ها بسیار زیبا و جذاب هستند بنابراین می‌تواند فرصت مهمی را ایجاد کند.

وی درباره دوسالانه بودن این رویداد هم توضیح داد: هنوز در کشور ما تولید در آن حد نیست که جشنواره سالانه شود اما اکثر جشنواره‌های انیمیشن در جهان به دلیل زمان تولید انیمیشن، دوسالانه است ما ارزانترین نیروی کار توانمند را داریم و فرصت خوبی است که تولیدات مشترک داشته باشیم در حال حاضر دو استودیوی انیمیشن در همین کانون خیابان حجاب داریم. در یکی بابک نکویی در حال ساخت یک سریال است و حامد جعفری هم «بچه زرنگ» را به صورت سریال و سینمایی در همین استودیو صداگذاری می‌کند. ضمن اینکه ما در شهرک غرب دو استودیوی خوب داریم و آماده هستیم از گروه‌هایی که تولید صنعتی می‌کنند، حمایت کنیم.

دبیر جشنواره پویانمایی تهران درباره بارگذاری فیلم‌های خارجی در «دیجی کانون» هم توضیح داد: ما هنوز بندی را به آیین‌نامه اضافه نکرده‌ایم که از فیلمسازان خارجی بپرسیم آیا می‌توانیم این آثار را در سایت‌های داخلی بارگذاری کنیم یا نه؟ چون انیمیشن‌ها با هزینه و شرایط سخت تولید می‌شوند. در حال حاضر در حوزه اقتصاد انیمیشن آرام آرام این فرهنگ حاکم می‌شود که فیلمسازان بابت عرضه فیلم به جشنواره پول دریافت کنند، ضمن اینکه تضمین محکم برای بارگذاری می‌خواهند با این حال چون جشنواره از اعتبار ویژه برخوردار است در حال چاپ یک کتابچه هستیم که دوستان فیلم‌ها را براساس آن انتخاب کنند. دیجی‌کانون امسال به فیلمسازان داخلی فرصت ارایه آثار را می‌دهد.

کریمی‌صارمی مطرح کرد: حضور در جشنواره رایگان است و برای حضور از افراد ثبت‌نام می‌کنیم امسال در فضای تیمچه مرکز آفرینش‌ها سالنی راه‌اندازی می‌کنیم تا کسانی که مشکل کرونا داشتند و باید از هوای مناسب‌تری استفاده کنند از آن سالن بهره‌مند شوند. در ۳۰ غرفه‌ای که در اینجا برگزار می‌کنیم دانشگاه‌ها و… حضور می‌یابند و استعدادیابی هم انجام می‌شود. از سوی دیگر از ۸.۳۰ تا ۱۱.۳۰ اکران آثار را داریم.

می‌توانیم جشن خودکفایی در انیمیشن بگیریم

وی گفت: این دو سال کرونا لطمه‌های زیادی به شرکت‌های انیمیشن‌سازی وارد آورد اما اگر انیمیشن‌سازان حمایت شوند می‌توانیم جشن خودکفایی را در انیمیشن بگیریم. مثلا قابل افتخار است که موسسه صبا تولیدات زیادی دارد و به استاندارد مطلوب مخاطب رسیده است. در مورد صنعتی شدن و تولید انبوه هم الان فرصت خوبی است و می‌توانیم جذب سرمایه کنیم و فرهنگ و ایدئولوژی دینی خود را صادر کنیم فقط لازم است این شرایط درک شود. ما در جلسات خود می‌گوییم چیزی نزدیک به ۵۰میلیارد تومان بودجه ساخت انیمیشن در ایران است. اگر این رقم دو برابر شود اتفاق فوق‌العاده‌ای رخ می‌دهد. در حوزه اشتغال هم قطعا جریانی را ایجاد می‌کند. نزدیک به ۷۰ درصد انیمیشن‌سازی دولتی است، انیمیشن ایران به تازگی با اسپانیا و روسیه تولیدات مشترکی داشته‌ که اتفاق بزرگی در کشور بوده است.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰