رسانه فرهنگی می‌تواند سلیقه‌سازی کند/ سه انتظار از رسانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۵
امین قدمی با صبا مطرح کرد؛

رسانه فرهنگی می‌تواند سلیقه‌سازی کند/ سه انتظار از رسانه

مستندساز و مجری «به اضافه مستند» با بیان این که هر رسانه برای آن که کارش را درست انجام دهد، باید هزینه‌هایی بدهد، «صبا» را یک رسانه پیشرو دانست.

امین قدمی مستندساز و مجری برنامه «به اضافه مستند» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، در دهمین سالگرد تاسیس رسانه فرهنگی هنری صبا، گفت: هر کس به اندازه سطح سلیقه، سواد و نگاهش انتظاری از رسانه‌ها دارد. انتظار من از هر رسانه و به صورت اخص رسانه فرهنگی هنری، راستگویی، خبر به‌موقع و حضور به‌موقع است.

او افزود: رسانه‌هایی که این سه مورد را رعایت می‌کنند، به نظر من کارشان را درست انجام می‌دهند و مخاطب‌شان را هم پیدا می‌کنند. در غیر این صورت راه را کج رفته‌اند یا اصلا نفهمیده‌اند کار رسانه چیست. این سه مورد سختی هم دارد. گاهی هزینه مالی و گاهی هزینه سیاسی یا اجتماعی باید بدهند. اگر این هزینه‌ها را بتوانند بدهند، به نظر من کارشان را درست انجام داده‌اند.

قدمی در پاسخ به پرسشی درباره رسالت رسانه‌های فرهنگی هنری اظهار کرد: علاوه بر چیزهایی که گفتم، فکر می‌کنم رسانه فرهنگی هنری می‌تواند سلیقه بسازد و ذائقه عمومی را تغییر دهد. همین چیزی که به آن «فرهنگ‌سازی» می‌گویند. با درست خبر دادن، درست منتقل کردن یا حتی درست منتشر کردن یک عکس از یک نمایشگاه نقاشی.

او توضیح داد: مخاطب در یک لحظه عکسی را می‌بیند و ممکن است در ذهن تعدادی از افراد تا ابد تاثیر بگذارد و سلیقه‌شان را تغییر بدهد. انتخاب کلمه‌ها در خبر، انتخاب تیتر، عکس و… می‌تواند جماعتی را به یک هنر علاقمند کند. آن بخشی که می‌تواند برای سلیقه و ذائقه عمومی، جهت‌دهی درست انجام دهد، یکی از نقش‌های مهم و کلیدی رسانه هنری در کشور است که خیلی بهش توجه نمی‌شود.

این مستندساز درباره خبرگزاری صبا بیان کرد: تقریبا تنها خبرگزاری که خبرهای فرهنگی هنری‌اش را دنبال می‌کنم و به آن اعتماد دارم، صباست. هم به جهت تخصصی بودن خیلی پیشرو است و هم خبرها، درست و استانداردند و زرد و فیک نیستند. من صفحه اینستاگرام شما را بیشتر دنبال می‌کنم.

امین قدمی درباره جدیدترین پروژه خود نیز گفت: ۴ سال پیش مجموعه مستندی به نام «سفیدجامگان» درباره خاطرات پزشکان جنگ و حضور آن‌ها در جبهه، برای شبکه دو ساختم. امسال سری دوم آن را در موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت ساختم و قرار است از تلویزیون پخش شود، اما هنوز شبکه آن برای پخش اول مشخص نیست.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است