تماشای یک ویدیو از سیستم مدیریت سیلاب در باغ‌های قزوین باعث ساخت «ماریان» شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۹
حامد کلجه‌ای در گفتگو با صبا:

تماشای یک ویدیو از سیستم مدیریت سیلاب در باغ‌های قزوین باعث ساخت «ماریان» شد

حامد کلجه‌ای کارگردان و پژوهشگر مستند «ماریان» می گوید این فیلم درباره تحولات هفتاد سال اخیر و وضعیت فعلی باغ‌های تاریخی قزوین است.

حامد کلجه‌ای کارگردان، پژوهشگر، تصویربردار و مجری طرح مستند «ماریان» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا گفت: «ماریان» مستندی است درباره پیشینه، تحولات هفتاد سال اخیر و وضعیت فعلی باغ‌های تاریخی – سنتی قزوین که در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

او ادامه داد: پژوهش و تصویربرداری پاره وقت این اثر از سال ۹۵ آغاز شد، اما با وقوع سیل فروردین سال ۹۸، تولید مستند به شکل جدی پیگیری شد چرا که در حین تصویربرداری موفق شدیم سیستم مدیریت سیلاب این پهنه باغی را به صورت هوایی ثبت کنیم که به وسیله نیاکان خردمند ایران زمین پدید آمده و توانسته است در طول صدها سال ازجمله سیل سال ۹۸، به خوبی سیلاب‌ها را به شکل بهینه مدیریت کند. انتشار یک ویدیو از این سیستم مدیریت سیلاب در فضای مجازی و بازتاب گسترده آن باعث شد تا تولید مستند وارد مرحله جدیدی شود.

پژوهشگر مستند «ماریان» بیان کرد: باغستان سنتی قزوین از دوره پهلوی اول تا امروز به دلیل توسعه غیرآگاهانه عمدتا شهری دچار تحولات و آسیب‌های فراوانی شده است، به شکلی که باغ‌هایی که تا دوران قاجار شهر قزوین را چون نگینی در میان خود داشتند، تا اواسط دهه هفتاد شمسی پهنه شمالی آن به کلی از بین می رود. ما در این فیلم برای نخستین بار از عکس‌های هوایی که از مرکز اسناد تصویری سازمان میراث فرهنگی استخراج کردیم، روند این تحولات را نمایش می دهیم. همچنین در این فیلم برای نخستین بار اسناد تصویری مربوط به طرح‌های توسعه دشت قزوین در دوره پهلوی نمایش داده می شود که آن‌ها را از فیلمخانه ملی ایران استخراج کرده ایم.

تصویربردار این مستند خاطرنشان کرد: باغستان سنتی قزوین یک پهنه باغی بیش از ۲۸۰۰ هکتاری است که سه جانب شهر قزوین را فراگرفته است. باغ‌هایی دارای یک ساختار پیچیده با مالکیت‌های شخصی که در هر منطقه آن مشکلات خاصی وجود دارد. این مستند، چهار فصل این پهنه باغی را نمایش می دهد و ما سعی کردیم در بحرانی ترین مناطق ورود کرده و از طریق ثبت تصاویر زمینی و هوایی و همچنین گفتگو با باغداران هر منطقه مشکلات آن‌ها را بررسی کنیم و نمایش دهیم.

کلجه‌ای در پایان گفت: مستند «ماریان» در یک نسخه سینمایی ۶۰ دقیقه‌ای برای نمایش در جشنواره ها و همایش‌های دانشگاهی و یک نسخه تلویزیونی آماده نمایش شده است و این روزها به همت حوزه هنری قزوین در حال اکران های خصوصی این اثر در شهر قزوین برای مسئولان و فعالان حوزه میراث فرهنگی و محیط زیستی هستیم و به زودی این مستند رونمایی خواهد شد.

عوامل مستند «ماریان» عبارتند از پژوهش: حامد کلجه ای، مریم طاهرخانی، مشاور علمی: سید امیر منصوری، شکوه کرمانشاهانی، مریم شهبازی، دستیار کارگردان و گرافیک بصری: مریم طاهرخانی، مشاور تدوین: شهروز توکل، نویسنده گفتار متن: شهروز توکل، حامد کلجه ای، تصویربرداری هوایی: حامد کلجه ای، مجتبی کوهی، طراحی انیمیشن: پریسا پگاه، آرش لاهیجی، طراحی شخصیت و فضا: نیما کریمی، انیماتور: محسن صحاف، گویندگان متن: حامد کلجه ای، سعید مقدم منش، علی حیدری، ضبط صدا: حسام ساروخانی، طراحی لوگو: سلیمان میری، امور فنی: پارسیاد فیلم، تصویر، صدا، کارگردانی و تدوین: حامد کلجه ای، تهیه کننده: احمد شفیعی، تهیه شده در: خانه مستند، محصول: سازمان هنری رسانه ای اوج.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است