«زابیواکا» کپی از آثار خارجی نیست! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۵
حامد جواد زاده تهیه کننده و کارگردان برنامه «زابیواکا»:

«زابیواکا» کپی از آثار خارجی نیست!

«زابیواکا» کپی از آثار خارجی نیست و حتی می‌توانم به جرأت بگویم که چند برنامه پرمخاطب تلویزیون از اثر من کپی شده‌اند.
حامد جوادزاده تهیه‌کننده و کارگردان برنامه اینترنتی «زابیواکا» که پیش از این نیز با برنامه‌های گوناگونی مانند «نیمروز» و «خیابان ایران» در رسانه ملی فعال بوده است، در خصوص ویژگی‌ها و نحوه شکل‌گیری این برنامه اینترنتی، ویژه جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ با «صبا» به گفت‌وگو نشست.

«زابیواکا» کپی از آثار خارجی نیست!

ایده و طرح اولیه اثر چگونه به ذهن شما رسید؟
وقتی قرار است برنامه‌ای را تولید کنم، به این موضوع فکر می‌کنم که آن اثر قرار است در چه پهنه‌ای منتشر شود و رقبای ما چه کسانی هستند و تاکنون چه آثاری در آن حوزه تولید شده است، تا به این ترتیب، اثرم نظیر و مشابه نداشته باشد و برنامه یا شخص خاصی را به ذهن مخاطب متبادر نکند.

یعنی «زابیواکا» نمونه مشابهی ندارد و احیانا کپی از آثار خارجی نیست؟

خیر و حتی می‌توانم به جرأت بگویم که چند برنامه پرمخاطب تلویزیون از اثر من کپی شده‌اند.

«زابیواکا» کپی از آثار خارجی نیست!


از ایده، طرح و چگونگی تولید برنامه «زابیواکا» می‌گفتید.
بله؛ در ابتدا به این موضوع فکر کردیم که رقیب ما چه کسی است که به عادل فردوسی پور رسیدیم، بنابراین زمین بازی را عوض کردیم و  تصمیم گرفتیم که «زابیواکا» به صورت تخصصی به فوتبال نپردازد، زیرا مخاطبان برنامه فردوسی پور را می‌شناسند و آن را دنبال می‌کنند، که البته حق هم دارند، زیرا «نود» از کیفیت بالایی برخوردار است و نوزده سال است که روی آنتن است. سپس تصمیم گرفتیم که برنامه ما به نوعی سرگرمی، ورزشی باشد که پس از آن، همه جزییات بر همین مبنا پیش رفت و حتی مجریان نیز بر همین اساس انتخاب شدند و آن‌طور که می‌بینید با حضور علی انصاریان و مجید یاسر ترکیب خوبی جلوی دوربین شکل گرفته است.

چه زمانی وارد پیش تولید شدید و چگونه به مرحله تولید رسیدید؟
از بهمن ماه سال پیش برنامه‌ریزی کردیم، اما به دلیل نبود بودجه نتوانستیم کار اجرایی انجام دهیم. از آنجایی که با کسری بودجه مواجه بودیم و نتوانستیم تامین اعتبار کنیم این پروژه تقریبا کنسل شده بود و ده روز مانده به جام جهانی بودجه به ما تعلق گرفت و وارد پیش تولید آن شدیم که کار بسیار سختی بود.

همکاری با شبکه‌ای اینترنتی برایتان ریسک نبود؟

 وقتی می‌گویم که «مدیا» تکلیفش روشن است و ما نیز احساس می‌کنیم دانشش را داریم پس بالاخره باید از جایی شروع می‌کردیم. خواه ناخواه رسانه‌های جدید در راه هستند و اگر نتوانیم دانش و سوادمان را با آنها منطبق کنیم، کلاهمان پس معرکه است و راه به جایی نخواهیم برد. بارها قرار بود به تولید چنین برنامه‌ای بپردازم و حال، خوشحالم که اولین برنامه بزرگ اینترنتی را ساخته‌ام.

«زابیواکا» کپی از آثار خارجی نیست!


رسانه ملی و مسئولان تلویزیون در روند تولید برنامه «زابیواکا» به شما کمک کرده‌اند؟
بله؛ اما توقع حمایت بیشتری داشتیم.

چرا این برنامه را برای یکی از شبکه‌های رسانه ملی تولید نکردید؟
در ابتدا قرار بود که با حمایت «روبیکا» و همکاری شبکه پنج یا شبکه ورزش بخش‌هایی از آن روی آنتن تلویزیون برود. یعنی دو ۴۵ دقیقه؛ اما در حال حاضر نمی‌دانم این اتفاق افتاده است یا خیر.

برای ارتقا کیفیت  برنامه «زابیواکا» چقدر شبکه‌ها و برنامه‌های خارجی را دنبال کردید؟
خیلی اهل دیدن شبکه‌های خارجی و برنامه و فیلم‌های خارجی نیستم. البته قرار بود برنامه‌ای را به صورت کپی تولید کنم و ورژن ایرانی آن را بسازم که «نی نی من» نام داشت و قرار بود برای شبکه دو ساخته شود که طرح را شبکه نسیم برداشت و آن را «کودک شو» نامید.

در ابتدا قرار بود فرم و محتوای برنامه به چه شکل باشد و چه روندی را طی کردید تا به ساختار فعلی رسیدید؟

از همان ابتدا همه چیز مشخص بود و زبان  «آیو اسپرت» همین است که الان در برنامه شاهد آن هستید. یک سال و نیم پیش درباره این فرم و ساختار با مهدی سعیدی مدیر محتوایی شبکه «آیو» به نتیجه رسیدیم و آن را طراحی کردیم و در این میان آقای انصاریان و مجید یاسر نیز توانستند زبان مورد نظر ما را اجرا کنند.

«زابیواکا» کپی از آثار خارجی نیست!


مجریان را بر چه اساسی انتخاب کردید؟ البته آزاده صمدی انتخاب خوبی بود.
بله، خانم صمدی انتخاب خوبی بود، اما ذاتا با اجرای سوپراستارها مشکل دارم، زیرا اعتقادم این است که ستاره‌های سینما لزوما ستاره تلویزیون نیستند و این در حالی است که تلویزیون ستاره‌های زیادی دارد و توان آنها نسبت به ستارگان سینما بیشتر است، زیرا آنتن زنده استرس خیلی بالایی دارد و جمع کردن برنامه و رعایت ریتم آن هوش بالایی می‌طلبد؛ بنابراین طبیعی بود که آزاده صمدی در روزهای نخست نتواند این فضا را درک کند زیرا او در سینما حضور داشته و اشتباهاتش با کات‌ها و تکرارها برطرف می شود، اما باید این فضا را درک می‌کرد تا بتواند در اجرا موفق باشد و اتفاقا روند درستی را می‌رفت و می‌توانست به آن جایگاه برسد که ادامه همکاری میسر نشد. در حال حاضر نیز از حضور یاسر و علی انصاریان راضی هستم. انصاریان باهوش است و مجید یاسر نیز مدیوم تلویزیون را می‌شناسد.

دکور منحصر به فردی دارید.
پس از تعامل بسیاری که بین من و پیمان قانع طراح صحنه برنامه برقرار شد به این طرح و دکور رسیدیم و به نظرم یکی از آثار خوب پیمان قانع است. رنگ ال ای دی به رنگ جام جهانی است و پنج خط بودنش به دلیل پنجمین حضور ایران در جام جهانی است. در کل دکور برنامه بسیار کاربردی، ورزشی و نو است.

سخن آخر؟
مهدی سعیدی مدیر محتوای تلویزیونی «آیو» مانند مدیر گروه‌های تلویزیون بسیار زحمت کشید و هماهنگی‌های بسیاری را انجام داد و اگر نبود چنین برنامه‌ای تولید نمی‌شد؛ از او متشکرم.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰