به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، مهران فرهادی مدیر موسسه فرهنگی هنری آوانما درنیکا درباره برگزاری کنسرت هایی که این موسسه در جزیره کیش برگزار می کند و حواشی این روزهای کنسرتها از جمله مشکلاتی که شرکت های کوچک تر در مقایسه با شرکت های بزرگ برپایی کنسرت با آنها رو به رو هستند، حذف برخی خواننده ها، گرانی دستمزد خواننده هایی که به کیش می آیند، نبود امکان و فرصت برنامه ریزی دقیق برای اجرای کنسرت در کیش، ضرر و زیان یا سوددهی در برپایی کنسرت ها و… صحبت کرد.
او معتقدست بخشی از حرف هایش ممکن است برایش هزینه هم داشته باشد ولی بالاخره یک نفر باید این حرف ها را درباره مسایل کنسرتگذاری در ایران بگوید.
*چه خبر از کنسرتها؟
-در تاریخ ۲۰ خرداد کنسرت ماکان بند در سالن پانوراما برگزار شد و ۲۹ و ۳۰ خرداد کنسرت بهنام بانی در سالن تالار شهر جزیره کیش و هرکدام در یک سانس برگزار خواهد شد. ساعت برگزاری نیز پنج دقیقه به دوازده شب است.
*بلیت این کنسرت ها از چه طریقی به فروش می رسد؟
-کنسرتهای کیش جزو بی برنامه ترین کنسرتهای کشور هستند و اصلا به طور واقعی اگر بخواهید نگاه کنید اصلا جنبه هنری ندارند به همین دلیل در کیش بلیتفروشی ها از طریق کانترها و بازارچه هایی که خدمات تفریحی جزیره را میفروشند انجام می شود، البته بلیت کنسرتهای ما از طریق سایت های ملوتیک و هنرتیکت نیز به فروش می رسد.
باید بگویم بلیتها الان سه دسته شده اند؛ یک گروه از طریق ایران کنسرت، گروهی از طریق ملوتیک و گروهی هم از طریق هنرتیکت بلیتفروشی میکنند و نحوه فروش بلیت به تهیهکننده و سرمایهگذار تحمیل میشود، مثلا ممکن است شرط قرارداد خوانندهای بلیتفروشی از طریق هنرتیکت باشد وگرنه اصلا قرارداد نمیبندد.
* با این حساب چرا به تازگی اکثر برنامه های موسسه شما در کیش برگزار شده است؟
-سرمایه گذاران زیادی در کیش هستند و ۹۵ درصد کنسرتها با ضرر برگزار میشوند ولی جالب است بدانید همه هم اصرار به برگزاری دارند.
*با ضرر! پس چه اصراری است؟!
-من احساس می کنم مسیری که در مورد فروش آثار هنری از هنرهای تجسمی شروع شد و بعد به سینما و تئاتر رسید، حالا هفت، هشت ماهی هست که سر راه موسیقی هم قرار گرفته است؛ داستان پولهای کثیف و ماجرای پولشویی و…
به نظر من خیلی اتفاق عجیبی است که آقای گرشا رضایی تا الان نزدیک ۱۵ تا ۱۷ شب پشت هم کنسرت گذاشته که شش شب را خودم برگزار کردم یا مثلا برای من خیلی عجیب است که برای مسیح و آرش در سه چهار ماه گذشته بالای صد و پنجاه سانس در سراسر کشور کنسرت برگزار شد آنهم با ضرر. قاعدتا باید درآمدی باشد که این اتفاق می افتد. آنچه که میگویم به منزله یک تیغ دو لبه است که یک لبهاش روی گردن خودم قرار میگیرد ولی بالاخره یکی باید این حرفها را بگوید.
*در برگزاری کنسرتهای جزیره کیش گاهی شاهد بینظمیهایی هم بودهایم.
-من اگر به عنوان یک کنسرتگذار با شما صحبت نکنم و با عنوان کسی که در حوزه موسیقی فعالیت میکند و مدیر یک موسسه فرهنگی است صحبت کنم باید چیزهای دیگری بگویم، اما الان اگر داریم درباره تحلیل ساده کنسرتگذاری حرف میزنیم و بخواهم مستقیما پاسخ شما را بدهم؛ داستان این است که در کیش، زمانبندی و چند و چون اجراها، از یکی دو روز قبل مشخص میشود و در طی یک روز هم بلیتش به فروش میرسد چون کیش مثل یک حیاط خلوت شده است. ممکن است ببینید که برای خواننده ای در تهران و تبریز کنسرت برگزار شده و سپس بین این دو یک زمان خالی افتاده که سریع به کیش آمده و یک شب هم در آنجا اجرا میرود و یا ممکن است گروهی که دو روز دیگر برنامه دارد به دلیل تمدید کنسرتشان در شهری دیگر، همین فردا کنسرت کیش را کنسل کرده و به هفتهای دیگر موکول کند. به همین دلیل شما هرگز شاهد یک کنداکتور مثلا ۲۰ روزه نخواهید بود.
*با توجه به مسایلی که ذکر کردید خود شما چرا در کیش فعالیت میکنید؟
-چون حضور برای ما و خوانندههای طرف قرارداد ما یک امر حیاتی است و اگر الان کنسرتها را برگزار نکنیم از شرکتهای بزرگتر و اصطلاحا آنچه که با عنوان مافیای موسیقی از آن یاد میشود عقب می مانیم. البته من به این عبارت مافیای موسیقی چندان عقیدهای ندارم و معتقدم فقط یکسری روابط ویژه وجود دارد ولی وقتی ما حضور نداشته باشیم به هرحال آنها بازار را قبضه میکنند. اگر مرتب در جریان نباشیم محکوم به حذفشدنیم بنابراین ضررها را هم تحمل میکنیم که حداقل سه چهار کنسرت در ماه بتوانیم برگزار کنیم.
*معمولا چه تعداد از کنسرتها و به چه میزان با ضرر مواجه میشوند؟
-به خواننده هم بستگی دارد، مثلا کنسرتی که با محسن یگانه داشتیم اصلا ضرر نداشت اما میتوانم بگویم ۹۵ درصد کنسرتها و به میزان ۱۰ تا ۴۰ درصد بسته به خواننده ممکن است با ضرر مواجه شود. در کل هم اگر دقت کنید تعداد خوانندگانی که مدام در کیش کنسرت دارند معمولا بیش از ۱۲ یا ۱۳ نفر نیست و یک عده مشخصی هستند و اصلا برای خوانندگان دیگر چندان این امکان مهیا نیست و از همین تعداد فقط دو یا سه نفرشان سوددهی دارند.
همچنین فصل، نقش اساسی دارد. مثلا ما از همین الان میدانیم اکثر کنسرتهایی که تا قبل از ماه محرم و بعد از ماه محرم و اوایل آبان برگزار میکنیم با ضرر روبرو خواهد بود اما مطمئنیم که در پایان آذر تا پایان تعطیلات نوروز ضررمان جبران خواهد شد، اما اگر الان این ضرر را نپذیریم امکان سوددهی در زمان مناسب از ما سلب می شود.
*کمی هم درباره قیمت بلیتها صحبت کنیم که کنسرت را تبدیل به پروژه ای لاکچری کرده است. از ۱۳۵ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت هر بلیت متغیر است. رویکرد و نظر شما درباره این گرانی در حوزهای مثل موسیقی که مخاطب عام دارد، چیست؟
-جوابی که من میتوانم بدهم نوعی خودزنی محسوب میشود ولی چارهای نیست و باید گفت. اولا که اصلا تعرفه ای وجود ندارد، اما مساله اینجاست که شما وقتی این سوال را از من تهیهکننده بپرسید میگویم خب اجاره سالن و ال ای دی و نور وصدا و غیره بالا رفته پس ما هم چاره ای نداریم، اما اگر واقعیتش را بخواهید همین تجهیزات ال ای دی و نور و صدا ممکن است مال خودم باشد و من اجارهای بابتش پرداخت نکنم و تازه تجهیزاتم را به سالن اجاره هم بدهم.
*پس با این اوصاف داستان ضررهایی که گفتید چه بود؟
-نه من نمیگویم که با این کار، آنچنان سودی به ما برمیگردد ولی این داستان گرانی مثل قطاری است که توسط سیاستگذاران اقتصادی کشور با سرعت رها شده و گفته شده هرکس میتواند از آن سود ببرد. این قطار برود ببینیم در انتها به کجا میرسد. یا از ریل خارج یا در مسیر، از روی عده ای رد میشود.
اگر دستمزد خوانندهها در کیش را بدانید تعجب خواهید کرد. دستمزد را هم در هر صورت می گیرند حتی اگر سالن خالی باشد. دستمزدی که ۸ ماه پیش مثلا بوده ۲۵ میلیون تومان الان شده ۸۰ میلیون تومان در حالیکه همان خواننده ای که نه آهنگ جدیدی خوانده، نه پرفورمنس خاصی دارد، نه هزینه ای کرده و تمام هزینه های رفت و آمد و پذیرایی های وی آی پی و اقامت و غیره را هم از سرمایه گذار می گیرد و تمام دستمزدش را هم کامل و تحت هر شرایطی میخواهد، روی استیج می ایستد و میگوید من خیلی ناراحتم که کنسرت، تبدیل به یک پروژه لاکچری شده و بعد اعلام میکند من حاضرم در استادیوم آزادی کنسرت رایگان برگزار کنم. و این از دید من عوام فریبی محض است!
همچنین در حوزه گرفتن مجوز هم با مشکل روبه رو هستیم. من باید از هزار جور حراست بگذرم در حالیکه به استنباط من، اداره کل موسیقی وزارت ارشاد به نوعی متشکل از تعدادی کارمند است که کارهای چهار پنج تهیه کننده مشخص را انجام میدهند و ربطی هم به سیاست کلی نظام ندارد.
نکته دیگر اینکه، به شرکتهای کوچکتر اجازه رشد داده نمیشود. من الان یکسال است می خواهم برای سه چهار خواننده بسیار مستعد کنسرت برگزار کنم ولی هیچ شرایطی برایم فراهم نمیشود.
از سوی دیگر، درجه یکهایی وجود دارند که اگر روی استیج بروند دیگر خیلی از خواننده های روی استیج از دور خارج میشوند، اما در حال حاضر این افراد اصلا امکان حضور بر استیج برایشان فراهم نیست.
*اصلا چرا اینقدر تهیهکننده ها سراغ درجه سه و چهارها میروند و افراد مستعدتر و حرفهایتر را از دایره خارج می کنند؟
-چون اصلا ما مشغول فعالیت اقتصادی در حوزه موسیقی هستیم نه فعالیت هنری پس باید سودآور باشد و سود همیشه در ارزان خریدن و گران فروختن است. این تغییر ذائقهای که در مردم اتفاق افتاده کاملا برنامهریزی شده و با تدبیر صورت گرفته است.
*در پایان بفرمایید که آیا از حالا برنامه مشخصی برای برگزاری کنسرت در تیرماه دارید؟
-بله و خوانندگانمان را هم انتخاب کردهایم ولی همانطور که گفتم نه میشود از حالا قراردادی بست و نه برنامهریزی دقیق و مشخصی داشت. از آن گذشته من قبلا همین حرفها را جایی گفتم و سه ماه جلوی فعالیتم گرفته شد. بعید نیست پس از انتشار این مصاحبه سه ماه دیگر هم از برنامههایم عقب بمانم پس عاقلانه است اگر فعلا خبری از برنامههای تیرماه منتشر نکنم.
نهال یوسفیپور
انتهای پیام/
There are no comments yet