جشنواره «آیین سخن» یک پدیده است/ پاسداشت میراث زبان فارسی وظیفه ماست | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۹

جشنواره «آیین سخن» یک پدیده است/ پاسداشت میراث زبان فارسی وظیفه ماست

رادیو ایران با همکاری شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا، در جهت نگهبانی، توسعه و ترویج زبان فارسی، نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن را برگزار می‌کند.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی جشنواره آیین سخن، کاظم دادشی قائم مقام شبکه رادیویی ایران و کارشناس ارشد مدیریت رسانه در در آستانۀ برگزاری «نخستین جشنواره ملی آیین سخن» درباره این جشنواره رادیویی توضیح داد: اگر امروز شاهد آن هستیم که «نخستین جشنواره ملی آیین سخن» در آستانه برگزاری است، از نقش سه عامل مهم در کنار سایر عوامل نباید غافل شد، عواملی چون «اهمیت راهبردی پاسداشت زبان فارسی»، «نقش رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری در نگهبانی از زبان فارسی» و «جایگاه شبکه رادیویی ایران در منظومه رسانه‌ای کشور و وظیفه ذاتی این شبکه در پاسداشت زبان، خط و ادبیات فارسی» که همه این‌ها ما را برای برگزاری نخستین جشنواره ملی آیین نخستین مجاب کرد.

وی تصریح کرد: زبان فارسی میراث گران‌بهایی است که با پشتوانه‌ای از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران بزرگ، فراز و نشیب‌های فراوانی را در طول تاریخ از سر گذرانده و اکنون بر زبان ما ایرانیان و بلکه کشورهایی دیگر جاری است و با دستان ما به خط و نوشته در می‌آید. به تعبیری ما فارسی حرف می‌زنیم، فارسی می‌خوانیم، فارسی می‌شنویم و فارسی می‌نویسیم و به همان نسبت، به این زبان عشق می‌ورزیم. این پدیده فراگیر و متکثّر، هیچگاه در تعارض نبوده‌است با گویش‌ها و لهجه‌های متنوع و گوش‌نوازی که در سراسر این مرز و بوم پهناور وجود داشته و دارند، رنگین‌کمانی از همدلی را نقش زده‌است.

داداشی با اشاره به اهمیت پاسداشت زبان فارسی گفت: زبان فارسی زنده است و زنده مانده است تا که ایران زنده و یکپارچه بماند. پر واضح است که بی‌توجهی به زبان فارسی و ابعاد وجودی آن، به مثابه نادیده گرفتن تاریخ و جغرافیای این ایران است. آنجا که پای هویت‌یابی جمعی ایرانی-اسلامی به میان می‌آید، در میان مولفه‌هایی همچون سرزمین مشترک، فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک و دین مشترک، بی‌تردید زبان فارسی می‌درخشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان فرمودند که «کاری کنید که در دنیا دیگران محتاج دانش شما باشند؛ مجبور باشند زبان شما را یاد بگیرند تا به دانش شما دست پیدا کنند؛ این کار ممکن است.» سهل‌انگارانه و نابخردانه است اگر زبان فارسی را محدود به شعر و شاعری و محصور در چارچوب ادب و عرفان بدانیم. قرار گرفتن زبان فارسی در جایگاه یک زبان مرجع آنچنان که مورد تاکید رهبری هم است.

قائم مقام رادیو ایران تاکید کرد: آنجا که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند «من راجع به زبان فارسی حقیقتا نگرانم، زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است» و زمانی که فرمودند «زبان فارسی قرن‌های متمادی است که عمدتا به ‌وسیله‌ شاعران بزرگ حفظ شده و این گونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم»، وظیفه ما را در برابر زبان فارسی روشن می‌کند.

داداشی افزود: در این کارزار بزرگ، رادیو ایران به عنوان یکی از شبکه‌های فراگیرترین رسانه شنیداری کشور، سال‌هاست با در نظر گرفتن همه ابعاد زیستی و زایندگی زبان فارسی، تلاش دامنه‌داری را شروع کرده است. تلاشی که از یک سو موضوع پاسداشت زبان و ادبیات فارسی را در سطح معاونت صدای جمهوری اسلامی به مقوله‌ای مهم و راهبردی تبدیل کرده، تا آنجا که افزون بر توجه جدی‌تری که در جریان برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی رادیویی به این مهم معطوف داشته شده است، شکل‌گیری «شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا» را می‌توان از دستاوردهای ارزشمند و جریان‌ساز این تلاش بی‌وقفه دانست. از سوی دیگر مبتنی بر اندیشه‌ای فراسازمانی، با نهادهایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری‌هایی شکل گرفت تا ظرفیت‌های موجود در هر یک از این نهادها به عرصه حراست از زبان، خط و ادبیات فارسی وارد شود.

وی درباره فعالیت‌های رادیو ایران در حوزه زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: از جمله تعاملاتی که پیش از این و به ابتکار شبکه رادیویی ایران صورت پذیرفته، می‌توان به دو نمونه فعالیت اشاره کرد: که شامل، همکاری سه جانبه‌ای که با هدف رسیدن به جایگزین‌های مناسب برای واژگان غیرفارسی، بین رادیو ایران، مخاطبان برنامه‌های این شبکۀ رادیویی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی شکل گرفت و جایزه ویژه‌ای که در جشنواره فیلم فجر به فیلمی اختصاص یافت که پاسداشت زبان فارسی را بیش از همه مورد توجه قرار داد.

داداشی از «نخستین جشنواره ملی آیین سخن» به عنوان یک پدیده یاد کرد و گفت: پدیده‌ای که در آغاز راه و در رادیو ایران، در قالب یک پویش مردمی اعلام موجودیت کرد و در گذر زمان آنچنان رشد و نمو پیدا کرده‌است که اکنون در سطحی دیگر و در قامت یک جشنواره ملی، دوستداران زبان و ادبیات فارسی را و تلاش‌گران این عرصه و همه آن افرادی از جامعه ایرانی و اسلامی را که دغدغه نگهبانی از این میراث گران‌بهای دینی و ملی دارند، گرد هم ‌آورده تا در پرتو این هم‌افزایی فرخنده و مبارک، بیش از هر دستاوردی، خون تازه‌ای در رگ‌های این پیکر سالخورده و دیرپا و مانا به جریان درآید.

قائم مقام شبکه رادیویی ایران در پایان با اشاره به عزم جدی این شبکه رادیویی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر «نخستین جشنواره ملی آیین سخن» گفت: جان کلام آن است که فارسی را پاس می‌داریم، زیرا گفته‌اند که «قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری».

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است