اما و اگر اجرای پیچینگ‌ها در ایران/ نیاز به آموزش آکادمیک داریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۵
پیام پارسافر با صبا مطرح کرد:

اما و اگر اجرای پیچینگ‌ها در ایران/ نیاز به آموزش آکادمیک داریم

پیام پارسافر درباره فواید و مضرات طرح پیچینگ که مدتی است در حوزه فیلم کوتاه اجرایی می شود، نظرات خود را بیان کرد.

پیام پارسافر کارگردان درباره طرح پیچینگ که چند سالی است در ایران و جشنواره های سینمایی رونق گرفته است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: در یکی- دوسال اخیر بحث پیچینگ در محافل فیلم کوتاه ایران داغ شده و روند ارائه طرح، فیلمنامه و تصویب آن را دچار تغییر کرده است. انجمن سینمای جوانان هم با برگزاری ورکشاپ مختصری در جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال گذشته و ثبت نام متقاضیان ارایه فیلمنامه در جلسات پیچینگ عملا وارد این عرصه شد تا امسال با رویکرد سراسری شیوه ارایه طرح، فیلمنامه، تایید و ساخت دچار تغییر شود.

وی افزود: نحوه تایید فیلمنامه ها در تولیدات انجمن سینمای جوانان به عنوان یک ارگان دولتی با ابهامات و حرف و حدیث های همیشگی همراه بوده و شاید یکی از دلایل حمایت انجمن از رویکرد پیچینگ کم کردن همین ابهامات باشد، به ویژه که در جلسات ارایه هر طرح سایر ارایه دهندگان و حاضران علاوه بر داوران نیز حضور دارند.

پارسافر با اشاره به نکته مثبت چشمگیر دیگری که در این شیوه است، توضیح داد: نکته مثبت چشمگیر دیگری که در این شیوه است نحوه بررسی فیلم های تجربی و مستند است که ممکن بوده در مرحله نگارش و ارایه فیلمنامه شکل مبهم و نامفهومی بیابند و در تصویب دچار مشکل شوند. اساساً هر چه از فرمت داستانی دورتر می شویم ابهام در فیلمنامه بیشتر می شود. به ویژه فیلم های تجربی که بعضا در مرحله نگارش فیلمنامه تصاویری نامرتبط و آشفته را به ذهن متبادر می کنند، ولی در پیچینگ با حضور صاحب اثر امکان شفافیت ابهامات تا درجه بالایی وجود دارد که به علت همین ویژگی بیشترین درصد برپایی پیچینگ در جهان برای آثار مستند و تجربی است.

وی با بیان آنکه پیچینگ یک پدیده غیروطنی است، در این باره تشریح کرد: در کنار این نکات مثبت پیچینگ همچون سایر پدیده های غیر وطنی وارداتی در آغازین گام های خود به شکلی ناقص است. پدیده های وارداتی ای که ناقص می مانند اشتباه فهم می شوند پس بهتر است در همین ابتدای راه پیچینگ با مزایای ذکر شده بالا که فعلیت یافته، دیگر شاخصه های آن هم با دقت و کامل اجرا شود تا از سایر مواهب بالقوه نیز بهره مند شویم.

این کارگردان درباره نقاط ضعفی که اجرای پیچینگ ها در ایران به دنبال دارد، توضیح داد: اولین نقص موجود نبود آموزش جامع و کامل نحوه پیچینگ در ایران است. پیچینگ و موفقیت در آن در سیر تولید یک فیلم دارای ارزش نسبتا برابر با سایر مراحل ساخت اثر چون نگارش، فیلمبرداری، تدوین و… است و چه بسا بالا رفتن درصد موفقیت در پیچینگ و کسب سرمایه مناسب تر در بهبود شرایط سایر عوامل ساخت تاثیر مستقیم داشته باشد.

کارگردان فیلم کوتاه «معبر» با پیشنهاد برگزاری کلاس هایی با محوریت پیچینگ تشریح کرد: پیچینگ در دانشکده های کشورهای اروپایی و آمریکایی به عنوان یک واحد کامل درسی در یک ترم تدریس می شود و با ورکشاپ های جانبی سطح مهارت را از حد میانه بالاتر می برند. از این منظر قرار دادن این درس در دوره های ترمیک انجمن سینمای جوانان لازم است. البته پیش از آن قرارگرفتن این درس در میان دروس دانشگاهی بسیار لازم است که با توجه به سنگینی بروکراسی تحقق این امر به گذشت زمان بیشتری احتیاج دارد. امیدوارم استادان واقعی و برخوردار از دانش حداکثری یافت شوند که سطح کلاس های آموزش پیچینگ به چیزی غیر از خاطره گویی ترقی کند.

او ادامه داد: از سوی دیگر در جلسات پیجینگ داورانی نشسته اند که باید دست به انتخاب بزنند. در حال حاضر گروه های داوری انجمن سینمای جوانان در مراکز مختلف استان ها اغلب افرادی هستند که سال ها در زمینه فیلم کوتاه فعال هستند و سوابق قابل توجهی دارند ولی در زمینه نحوه هدایت پیچینگ و نحوه برگزاری آن در جشنواره های بین المللی اطلاع و آگاهی دقیقی ندارند. بالابردن سطح دو طرف میز پیچینگ لازمه رسیدن به تولیدات با کیفیت تر در عرصه فیلم کوتاه است. البته در دوسالانه انیمیشن این نقیصه با حضور تهیه کنندگان و سرمایه گذاران تا حدودی شکلی از جایگزینی را تجربه کرده است که این امر یکی از عوامل مهم گسترش امکان ساخت در عرصه فیلم کوتاه، فیلم تجربی و فیلم های مستند است.

وی در پایان گفت: خوشبختانه جریان پیچینگ در حال حاضر در انجمن سینمای جوانان ایران و دوسالانه انیمیشن با وجود شمایل متفاوت آغاز شده است ولی امیدوارم با برطرف شدن نواقص، میزان کارآمدی این امر هر روز بالاتر برود و شاهد ساخت فیلم های باکیفیت تر باشیم.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/

یک نظر